ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحلیل ژنومی ۴۱۰ گونه حیوانات از احتمال ابتلای اغلب آنها به کرونا حکایت دارد

انسان‌ها تنها موجودات زنده‌ای نیستند که ویروس کرونا حیات آن‌ها را تهدید می‌کند و طبق پژوهش محققان دانشگاه «کالیفرنیا، دیویس»، گونه‌های مختلف حیوانات نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۶

انسان‌ها تنها موجودات زنده‌ای نیستند که ویروس کرونا حیات آن‌ها را تهدید می‌کند و طبق پژوهش محققان دانشگاه «کالیفرنیا، دیویس»، گونه‌های مختلف حیوانات نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان از تحلیل ژنومی برای مقایسه گیرنده اصلی سلول ویروس در انسان، «آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین» یا ACE2 با ۴۱۰ گونه مختلف مهره‌داران از جمله پرندگان، ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان و پستانداران استفاده کردند.

ACE2 معمولا در انواع سلول‌ها و بافت‌ها وجود دارد که شامل سلول‌های درون بینی، دهان و ریه می‌شود. در انسان‌ها ۲۵ اسید آمینه پروتئین ACE2 برای اتصال ویروس و ورود به سلول، اهمیت دارند. دانشمندان از توالی این ۲۵ اسید آمینه استفاده کرده و ساختار پروتئین پیش‌بینی شده آن را با شاخک ویروس کرونا مدل‌سازی کردند.

هدف از این مدل‌سازی، ارزیابی تعداد این اسید آمینه‌ها در پروتئین ACE2 در گونه‌های مختلف بوده است. «جوآنا داماس»، نویسنده اول این مقاله اعلام کرده:

«بیشترین احتمال ابتلا به کرونا مربوط به حیواناتی می‌شود که ۲۵ اسید آمینه متناسب با پروتئین انسان دارند. خطر برای گونه‌هایی که گیرنده آن‌ها متفاوت از انسان است، پایینتر خواهد بود.»

کرونا

نزدیک به ۴۰ درصد گونه‌های مختلف مستعد ابتلا به کرونا هستند و این بیماری آن‌ها را تهدید می‌کند. به اعتقاد «هریس لوین»، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، اطلاعات جمع آوری شده برای شناسایی گونه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر اهمیت بالایی دارد. این تیم امیدوار است که مقاله آن‌ها بتواند منجر به اقداماتی برای حفظ سلامت انسان‌ها و حیوانات شود.

در این مقاله پیش‌بینی شده که بیشترین خطر ابتلا به کرونا مربوط به «گوریل غربی سرزمین‌های پست»، «اورانگوتان سوماترایی» و «گیبون گونه‌سفید شمالی» می‌شود. از سایر حیواناتی که احتمال ابتلای آن به این بیماری بالا است می‌توان به «دلفین پوزه‌بطری معمولی»، «نهنگ خاکستری» و «همستر چینی» اشاره کرد.

خطر ابتلای حیوانات اهلی مانند گربه‌، گاو و گوسفند به کرونا متوسط ارزیابی شده و احتمال ابتلا اسب و سگ به این بیماری کم است. با وجود چنین پیش‌بینی‌هایی، برای تایید آن‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی