ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت؛ میان‌رده‌ای از خانواده نوت [تماشا کنید]

سری گلکسی نوت معمولا به عنوان گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند شناخته می‌شوند که یک تفاوت عمده با سایر رقبا دارند و آن قلم پیشرفته S Pen است. اما سامسونگ با گلکسی نوت ۱۰ لایت سنت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

سری گلکسی نوت معمولا به عنوان گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند شناخته می‌شوند که یک تفاوت عمده با سایر رقبا دارند و آن قلم پیشرفته S Pen است. اما سامسونگ با گلکسی نوت ۱۰ لایت سنت شکنی کرده و این بار پس از مدت‌ها مدلی میان‌رده را به سری نوت آورده است.

گلکسی نوت ۱۰ لایت از چپیستی بهره می‌برد که ۲ سال قبل و با سری گلکسی اس ۹ قدرت خود را به رخ رقبا می‌کشید ولی حالا قدرتی در حد میان‌رده‌های جدید بازار دارد. کمبودهای این گوشی نسبت به پرچمداران سری نوت ۱۰ به چیپست محدود نیست. نوت ۱۰ بر خلاف دو مدل دیگر (گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس) در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت نمی‌کند، فاقد پشتیبانی از شارژ بیسیم است و اسپیکر استریو هم ندارد. نمایشگرش هم به جای داینامیک امولد از نوع سوپر امولد است اما رزولوشن، تقریبا با گلکسی نوت ۱۰ برابری می‌کند. علاوه بر این در گلکسی نوت ۱۰ لایت حسگر اثر انگشت التراسونیک پرچمدارهای سامسونگ با مدل کندتر و کم دقت‌تر اپتیکال تعویض شده است. حافظه داخلی این گوشی هم از نوع UFS 2.1 است که در مقایسه با UFS 3.0 در نوت ۱۰ و مدل پلاس سرعت پایین‌تری دارد.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

با وجود تمام کمبودها اما یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سری نوت یعنی قلم اس‌پن در گلکسی نوت ۱۰ لایت هم حضور دارد. قلم این گوشی از ژست‌های حرکتی برادران پرچمدار خود پشتیبانی نمی‌کند اما از تمامی دیگر قابلیت‌های مهم بهره می‌برد.

مشخصات سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت:

  • نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع سوپر امولد و با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (تراکم ۳۹۴ پیکسل در اینچ)
  • چیپست اگزینوس ۹۸۱۰
  • ۶ یا ۸ گیگابایت رم (مدل مورد بررسی ۸ گیگابایت)
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به همراه درگاه میکرو اس‌دی (مشترک با سیم کارت دوم)
  • دوربین اصلی ۳ گانه ۱۲/۱۲/۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۲۵ واتی
  • حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال
  • مجهز به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه USB-C و قلم اس‌پن
  • فریم آلومینیومی
  • وزن ۱۹۹ گرم
  • ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۸.۷ میلی‌متر
  • عرضه در رنگ‌های مشکی،‌ قرمز و شفقی
  • قیمت مدل مورد بررسی ۱۲ میلیون تومان

محتویات جعبه گلکسی نوت ۱۰ لایت تقریبا شبیه به دو مدل پرچمدار دیگر است. مشابه گلکسی نوت ۱۰ در جعبه این گوشی هم شارژ سریع ۲۵ واتی به چشم می‌خورد که به نظر کافی می‌رسد اما در مقایسه با شارژر ۴۵ واتی نوت ۱۰ پلاس ضعیف‌تر است. متاسفانه در جعبه خبری از هدفون با کیفیت AKG نیست و در عوض سامسونگ یک هدست ساده‌تر با پورت ۳.۵ میلی‌متری را قرار داده است.

بررسی ویدیویی

 

طراحی

گلکسی نوت ۱۰ لایت

اگر قصد خرید یک گوشی از سری گلکسی نوت ۱۰ را دارید اما نمی‌توانید با لبه‌های خمیده نمایشگر کنار بیایید شاید گلکسی نوت ۱۰ لایت بتواند راضی‌تان کند. البته همین لبه‌های تخت موجب شده حاشیه‌های چپ و راست نمایشگر به چشم بیاید؛ اما همچنان اندازه حاشیه‌ها کم و قابل قبول است و در عین حال حاشیه‌های مشکی رنگ پایین و بالای نمایشگر هم چندان پهن نیستند. اسپیکر مکالمه در حاشیه بالایی و در زیر یک بخش توری مانند مخفی شده و در بالای نمایشگر هم سوراخ دوربین سلفی به چشم می‌خورد. سامسونگ این بار اطراف دوربین سلفی یک حلقه نقره‌ای رنگ قرار داده که اگر کمی سخت‌گیر باشید در زمان نمایش تصاویر تیره، به چشم می‌آید و کمی توی ذوق‌تان می‌زند.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

فریم دور گوشی از جنس فلز است و کیفیت بالایی دارد. در سمت راست فریم، کلید لاک به همراه کلیدهای ولوم به چشم می‌خورد. در فریم سمت چپ فقط درگاه سیم کارت و کارت حافظه (مشترک با سیم کارت دوم) و در بالا تنها یک حفره میکروفن قرار گرفته. پایین گوشی میزبان سوراخ قرارگیری قلم،‌ اسپیکر تکی،‌ میکروفن، پورت USB-C و مهم‌تر از همه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. به این دلیل می‌گویم «مهم» چون نوت ۱۰ لایت تنها گوشی از سری نوت ۱۰ است که به این درگاه مجهز شده و بر خلاف دو مدل دیگر، مجبور نیستید به استفاده از هدفون‌های USB-C یا بلوتوث محدود بمانید.

در پشت گوشی ماژول دوربین‌های اصلی خودنمایی می‌کند که خوشبختانه برآمدگی چندانی ندارد و مشکلی در نامتعادل کردن گوشی روی میز ایجاد نمی‌کند. ماژول دوربین، سه گانه است که در کنار یک فلاش، ظاهری کم و بیش متقارن دارد.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت راحت در دست می‌نشیند و البته کمی هم سنگین احساس می‌شود. عرض گوشی چندان زیاد نیست اما طول بلند نمایشگر موجب شده کار کردن با یک دست ساده نباشد. کلید قفل گوشی هم که در سمت راست قرار گرفته جای نسبتا خوبی دارد اما اگر کمی پایین‌تر بود از این هم خوش دست‌تر می‌شد. یکی از نقاط ضعف گوشی، محل قرار گیری حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است که در مقایسه با گلکسی نوت ۱۰ بیش از حد به پایین گوشی نزدیک شده. به همین دلیل زمانی که قصد گذاشتن انگشت روی حسگر را دارید احساس نامتعادل شدن گوشی نگران‌تان می‌کند. در حالی که اگر حسگر حدود یک تا دو سانتی‌متر بالاتر بود،‌ این حس القا نمی‌شد.

قلم گلکسی نوت ۱۰ لایت هم در مقایسه با نوت ۱۰ و مدل پلاس برخی از قابلیت‌ها را از دست داده؛ البته قابلیت‌هایی که شاید در نگاه اول جذاب باشند اما معمولا آن‌قدرها هم کلیدی به حساب نمی‌آیند. در بخش رابط کاربری، بیشتر به این موضوع می‌پردازیم. با این وجود نگرانی از بابت دقت قلم وجود ندارد؛ چرا که مشابه بقیه مدل‌های سری نوت ۱۰ و البته نوت ۹، تا ۴۰۹۶ سطح فشار قابل تشخیص است. از ویژگی‌های دیگری که جای خالی آن در نوت ۱۰ لایت احساس می‌شود، مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

نمایشگر

گلکسی نوت ۱۰ لایت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گلکسی نوت ۱۰ لایت با مدل‌های گران قیمت‌تر این سری در نمایشگر تخت است. همان طور که گفتیم این موضوع می‌تواند کاربرانی که نمایشگرهای لبه خمیده را نمی‌پسندند به خود جذب کند و البته به عقیده من کار با این نمایشگر هم ساده‌تر است.

نمایشگر ۶.۷ اینچی گلکسی نوت ۱۰ لایت از نوع سوپر امولد است؛ در حالی که سامسونگ برای پرچمداران خود نمایشگرهای پیشرفته‌تر امولد پلاس و داینامیک امولد را به کار می‌برد. روشنایی نمایشگر مشابه میان‌رده‌های دیگر سامسونگ و نیز پرچمداران سال قبل است و در زیر نور شدید (در حالت خودکار) به حدود ۶۲۰ نیت می‌رسد که اگرچه با روشنایی ۸۰۰ نیتی برخی پرچمداران فاصله دارد اما همچنان خوب به حساب می‌آید. در تست‌های ما، نمایشگر نوت ۱۰ لایت در زیر نور خورشید هم قابل مشاهده بود. در حالت تنظیم دستی هم حداکثر روشنایی به ۴۰۰ نیت می‌رسد.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

کیفیت رنگ نمایشگر گلکسی نوت ۱۰ لایت بسیار خوب اما کمی متمایل به سردی است. با این حال این مشکل نیز راه حلی دارد و کافی است از بخش تنظیمات نمایشگر گزینه Vivid را به جای نرمال انتخاب کنید تا رنگ‌ها زنده‌تر و شاداب‌تر نشان داده شوند. نمایشگر نوت ۱۰ لایت همچنین توانایی نمایش محتوای HDR را دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.1 به دست ما رسیده است. رابط کاربری سامسونگ را شاید بتوان یکی از بهترین پوسته‌های اندروید در نظر گرفت. با این حال شاید طراحی آیکن‌ها مطابق سلیقه برخی کاربران نباشد. اگر شما هم با این طراحی مشکل دارید می‌توانید با گشتی در فروشگاه تم‌های گلکسی استور، انواع آیکن‌ها، تصاویر زمینه و تم‌های دلخواه خود را دانلود کنید.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

برای تنظیم کلیدهای ناوبری دو انتخاب کلی دارید. می‌توانید روش سنتی اندروید را انتخاب کرده و از کلیدهای پایین نمایشگر استفاده کنید یا گزینه ژست‌های حرکتی را انتخاب کنید. ژست‌های حرکتی شامل دو گزینه دیگر است. یک گزینه، سه کلید مجازی اندروید را با کلیدهای با قابلیت سوایپ به بالا جایگزین می‌کند که از نظر من چندان کاربردی و راحت نیست. گزینه دیگر اما مشابه روش پیش فرض اندروید ۱۰ است. در این حالت با سوایپ از پایین نمایشگر به سمت بالا، به صفحه هوم می روید و با سوایپ به بالا و نگه داشتن، منوی اپلیکیشن‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود. برای بازگشت به قبل هم کافی‌ست از گوشه چپ یا راست نمایشگر به سمت وسط سوایپ کنید. در کل ژست‌های حرکتی سامسونگ ساده و کاربردی هستند و به سرعت به کار با آن عادت می‌کنید.

Edge panels قابلیتی است که پای آن از مدت‌ها قبل، به میان‌رده‌ها باز شده است. با فعال کردن آن می‌توانید به امکانانی از جمله میان‌بر اپلیکیشن‌ها و نیز ابزارهایی از جمله چراغ قوه، قطب‌نما، تراز و خط کش دسترسی داشته باشید. برای استفاده از آن کافی‌ست از یک گوشه مشخص نمایشگر به سمت وسط سوایپ کنید. اگر به این ویژگی عادت کنید متوجه می‌شوید که استفاده از آن کارتان را بسیار راحت می‌کند.

گلکسی نوت ۱۰ لایت
قابلیت‌های متنوع Edge Panel

گلکسی نوت ۱۰ لایت فاقد LED اعلان است اما در عوض با Edge lighting و روشن کردن گوشه‌های نمایشگر، اعلان‌ها را اطلاع می‌دهد. برای تنظیم نحوه نمایش نور هم امکانات شخصی‌سازی متنوعی در نظر گرفته شده است.

میان‌رده سامسونگ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد. حسگر دو مدل پرچمدار نوت ۱۰ از نوع التراسونیک است که کارایی قابل قبولی دارد. اما مدلی که در نوت ۱۰ لایت به کار رفته از نوع اپتیکال است که هم دقت پایین‌تری دارد و هم کندتر انگشت را شناسایی می‌کند. در تجربه‌ای که من در کار با حسگر داشتم گاه به دلیل استفاده از محلول‌های الکلی و خشک شدن پوست، با مشکل شناسایی اثر انگشت مواجه شدم. البته با تعریف دوباره همان انگشت، مشکلات تا حدودی حل شد. در حالی که در همین شرایط و به طور همزمان و با انگشت مشابه، هیچ مشکلی با حسگر التراسونیک نوت ۱۰ نداشتم. در کل می‌توانم بگویم که این حسگر از نظر دقت و سرعت چندین پله از حسگرهای التراسونیک یا حسگرهای قدیمی‌تر خازنی عقب‌تر است اما با تعریف کردن چندین باره یک انگشت، عملکرد حسگر تا حدودی بهبود می‌یابد.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

نوت ۱۰ لایت امکان قفل گشایی با تشخیص چهره را هم دارد اما از آنجایی که این روش تنها بر دوربین مبتنی است، دقت و امنیت چندان بالایی ندارد و گاه در محیط‌های تاریک هم به مشکل بر می‌خورد.

اما به سراغ یکی از خاص‌ترین قابلیت‌های سری گلکسی نوت یعنی قلم اس‌پن برویم. قلم نوت ۱۰ لایت به بلوتوث مجهز شده و می‌تواند مشابه ریموت کنترل عمل کند. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از کلید روی قلم، با دوربین عکس گرفت یا پخش آهنگ را کنترل کرد. اما بر خلاف نوت ۱۰ و مدل پلاس، اس‌پن در مدل لایت فاقد ژیروسکوپ است و به همین دلیل از ژست‌های حرکتی پشتیبانی نمی‌کند. به عنوان مثال امکان زوم کردن دوربین با ژست چرخشی دست وجود ندارد.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

زمانی که قلم را از جای خود در می‌آورید گزینه‌هایی از جمله ایجاد یادداشت جدید، نوشتن روی اسکرین‌شات و Penup برای نقاشی کردن نمایش داده می‌شود. با استفاده از گزینه Smart select هم می‌توان اسکرین‌شات‌های با شکل دلخواه گرفت و متون داخل آن را استخراج کرد. یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌ها یعنی «Screen-off memo» برای یادداشت برداری سریع حین خاموش بودن نمایشگر هم وجود دارد. قلم نوت همچنین امکانات جانبی متعدد دیگری را در اختیارتان می‌گذارد. مثلا اگر در گالری، قلم را روی یک عکس بگیرید، نمای بزرگ‌تری از آن نشان داده می‌شود. در کل در مورد رابط کاربری باید گفت که بسیار روان و نرم اجرا می‌شود و شاهد هیچ لگ یا تاخیری نیستید.

سخت‌افزار

گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت به چیپستی مجهز شده که زمانی پرچمدار بوده. اگزینوس ۹۸۱۰ حالا حدود ۲ سال از عمرش می‌گذرد و با این که همچنان قدرتمند است اما در مقایسه با جدیدترین پرچمدارها چند پله پایین‌تر قرار می‌گیرد. این چیپست پیش از این در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس ۹ به کار رفته بود اما امروز،‌ قدرتی در حد و اندازه میان‌رده‌های بازار دارد.

اگزینوس ۹۸۱۰ بر پایه معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده و از پردازنده ۸ هسته‌ای بهره می‌برد. پردازنده شامل دو خوشه است؛ ۴ هسته Mongoose M3 با فرکانس کاری ۲.۷ گیگاهرتز که وظایف سنگین را به عهده می‌گیرند و ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز برای وظایف ساده‌تر. پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP18 است و رم ۶ یا ۸ گیگابایتی هم برای یک میان‌رده قدرتمند کافی به نظر می‌رسد.

برای تست کارایی گلکسی نوت ۱۰ لایت به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم. در ادامه نتایج بنچمارک‌های انتوتو، گیکبنچ و پی‌سی مارک را مشاهده می‌کنید:

گلکسی نوت ۱۰ لایت

همان طور که در بنچمارک‌ها نیز مشخص است گلکسی نوت ۱۰ لایت توانی در حد یک میان‌رده قدرتمند دارد و این گوشی را می‌توان با آنر ۲۰ (بررسی دیجیاتو) یا هواوی نووا 5T (بررسی دیجیاتو) مقایسه کرد. اتفاقا این دو گوشی از چیپست کرین ۹۸۰ بهره می‌برند که مشابه چیپست نوت ۱۰ لایت، در زمانی نه چندان دور در بین پرچمداران قدرتمند محسوب می‌شده و حالا به میان‌رده‌ها راه یافته است. در ادامه مقایسه‌ای بین بنچمارک‌های گلکسی نوت ۱۰ لایت با سایر میان‌رده‌های بازار و نیز گلکسی نوت ۱۰ پلاس را مشاهده می‌کنید:

گلکسی نوت ۱۰ لایت در تمامی نتایج از گلکسی نوت ۱۰ پلاس عقب‌تر ایستاده که البته تعجبی هم ندارد. در مقایسه با آنر ۲۰ و هواوی نووا 5T هم ضعیف‌تر عمل کرده اما مقایسه این گوشی با سایر میان‌رده‌های ضعیف‌تر نشان از برتری قابل ملاحظه دارد. برای سنجش کارایی گرافیکی به سراغ بنچمارک تری‌دی مارک رفتیم.

نوت ۱۰ لایت در کارایی گرافیکی هم نزدیک به میان‌رده‌های قدرتمند‌ بازار عمل کرده است. در جدول زیر مقایسه‌ای بین کارایی گرافیکی این گوشی با برخی از میان‌رده‌های دیگر را مشاهده می‌کنید:

همان طور که در این جدول هم مشخص است کارایی نوت ۱۰ لایت از نسخه پلاس به مراتب پایین‌تر است. در مقایسه با آنر ۲۰ و هواوی نووا 5T هم امتیاز پایین‌تری ثبت کرده اما نسبت به میان‌رده‌های ضعیف‌تر، بهتر ظاهر شده است.

در کل باید گفت که گلکسی نوت ۱۰ لایت به خوبی از پس اجرای وظایف معمول و حتی بازی‌های روز بر می‌آید. به عنوان مثال بازی کال آو دیوتی موبایل بسیار روان و بدون لگ اجرا می‌شود اما در مقایسه با گلکسی نوت ۱۰ گزینه‌های گرافیکی کمتری در دسترس است. مثلا در گلکسی نوت ۱۰ لایت امکان تنظیم کیفیت گرافیکی بازی روی حالت Very High وجود ندارد و نرخ فریم روی Very High یا Max در دسترس نیست. با این حال می‌توان گفت که گلکسی نوت ۱۰ لایت گزینه خوبی برای اجرای روان بازی‌های روز است. از دیگر امکانات گوشی باید به بلوتوث ۵.۰ و وای فای a/b/g/n/ac اشاره کرد.

کیفیت صدا

گلکسی نوت ۱۰ لایت

دو مدل پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ از اسپیکر استریو بهره‌مند بودند اما نوت ۱۰ لایت اسپیکر تکی دارد که در فریم پایینی قرار گرفته. حجم صدای اسپیکر برای یک میان رده بالا محسوب می‌شود اما به پای پرچمداران نمی‌رسد. صداهای تریبل و بیس هم نسبتا ضعیف پخش می‌شوند و صدا در کل بم به گوش می‌رسد اما کیفیت صدای کلی اسپیکر برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول است.

سامسونگ دو گوشی گلکسی نوت ۱۰ و مدل پلاس را با هدفون‌های با کیفیت AKG اما با پورت USB-C همراه کرده بود. گلکسی نوت ۱۰ لایت اما با هدفون معمولی با جک ۳.۵ میلی‌متری روانه بازار شده که کیفیتی پایین‌تر از مدل‌های AKG دارد اما در کل قابل قبول است.

زمانی که هدفون را به گوشی متصل می‌کنید امکان فعال کردن صدای فراگیر دالبی اتماس را دارید. همچنین می‌توانید از بین اکولایزرهای پیش فرض سامسونگ انتخاب کنید یا اکولایزر را به دلخواه خود تنظیم نمایید.

دوربین

گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی نوت ۱۰ لایت سه حسگر با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل را در نظر گرفته و در جلو هم یک دوربین سلفی را تعبیه کرده است. ترکیب دوربین‌های گلکسی نوت ۱۰ برای یک میان‌رده، کامل محسوب می‌شوند و البته خبری از دوربین بی مصرف عمق سنج یا دوربین‌های معمولا بی کیفیت ماکرو نیست. در ادامه مشخصات این دوربین‌ها را می‌بینید:

  • دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی،‌ سنسور ۱/۲.۵۵ اینچی، لنز معادل ۲۷ میلی‌متری، ضریب اف ۱.۷، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۲ برابر، سنسور ۱/۳.۶ اینچی، لنز معادل ۵۲ میلی‌متری، ضریب اف ۲.۴، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، لنز معادل ۱۲ میلی‌متری، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، لنز معادل ۲۵ میلی‌متری، ضریب اف ۲.۲

رابط کاربری دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت طراحی ساده و در عین حال کاملی دارد. حالت‌های مختلف عکاسی در نوار پایین و تنظیمات مربوط به هر حالت در بالا قرار گرفته‌اند. تنظیمات جانبی دیگر از جمله رزولوشن ویدیو، ثبت اطلاعات مکانی و ... هم از بخش تنظیمات از گوشه بالا سمت چپ در دسترس هستند. با سوایپ افقی بین حالت‌های مختلف عکاسی جابجا می‌شوید و برای عوض کردن دوربین از اصلی‌ها به سلفی هم می‌توانید به بالا یا پایین سوایپ کنید. همچنین می‌توانید ترتیب گزینه‌های نوار پایین را به دلخواه تغییر دهید و موارد کم مصرف را به بخش More منتقل کنید.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

در هر حالت عکاسی یا فیلم‌برداری می‌توانید از طریق بخش پایینی، میزان زوم را انتخاب کنید و با نگه داشتن انگشت روی این بخش هم امکان تغییر زوم دلخواه بین ۰.۵ تا ۱۰ برابر وجود دارد؛ البته در برخی از حالت‌های عکاسی یا فیلم‌برداری، زوم غیر فعال می‌شود. در حالت عکاسی همچنین با استفاده از کلید آبی رنگ گوشه صفحه می‌توان هوش مصنوعی دوربین را فعال کرد تا صحنه‌ها و سوژه‌ها به طور خودکار تشخیص داده شده و بهبود یابند.

گلکسی نوت ۱۰ به قابلیت‌های عکاسی جانبی متنوعی مجهز شده، از جمله «لایو فوکوس» برای تغییر افکت بوکه عکاسی، «نایت مود» برای بهبود عکس‌های شبانه،‌ عکاسی پانوراما و فیلم‌برداری آهسته یا فوق آهسته. اما سامسونگ حرفه‌ای‌ها را هم فراموش نکرده و قابلیت Pro را برای فیلم‌برداری و عکاسی در نظر گرفته است. خوشبختانه بیشتر قابلیت‌های بخش حرفه‌ای عکاسی، مشابه پرچمداران سری نوت ۱۰ است و تمام گزینه‌های تغییر ISO، سرعت شاتر، تنظیمات رنگ و نور، فوکوس دستی یا خودکار و تنظیم دمای رنگ را در اختیار دارید. البته از آنجایی که دوربین اصلی نوت ۱۰ لایت امکان تغییر گشودگی دیافراگم به صورت فیزیکی را ندارد،‌ این گزینه در دسترس نیست. حالت حرفه‌ای ویدیو هم گزینه‌های تقریبا مشابه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سامسونگ مشابه دیگر گوشی‌های خود، برای عکاسی HDR حالت جداگانه‌ای را در نظر نگرفته و در منوی تنظیمات، تنها امکان فعال کردن HDR خودکار یا غیر فعال کردن آن را دارید. پیشنهاد می‌کنم با توجه به کارایی عالی این ویژگی، همیشه قابلیت Auto HDR را روشن نگه دارید.

اما برویم سراغ کیفیت عکس‌های گرفته شده با گلکسی نوت ۱۰ لایت. در عکس زیر زوم‌های ۰.۵، یک،‌ ۲ و ۱۰ برابر را می‌بینید.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

زوم‌های ۰.۵،‌ یک و دو برابر با نمای معمول دوربین‌های فوق عریض، اصلی و تله فوتو ثبت می‌شوند و کیفیت خوبی دارند. زوم‌های میانی هم با کیفیت هستند اما در زوم‌های بالاتر از ۲ برابر و به خصوص بیشتر از ۵ برابر، کیفیت عکس‌ها به میزان محسوسی افت می‌کند.

عکس‌های دوربین اصلی گلکسی نوت ۱۰ لایت در روز بسیار شبیه به نمونه‌های گرفته شده با گلکسی نوت ۱۰ هستند. میزان جزئیات بالا است. با این حال برخی از جزئیات تصویر از جمله در گوشه‌ها و نقاط تیره‌تر صحنه و نیز برگ‌های درختان، در هم و با کیفیت پایین و آبرنگی ثبت می‌شوند. نویز تصاویر هم به میزان قابل قبول است. در ادامه عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی پشتی را می‌بینید:
سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایتسامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

در صحنه‌های ضد نور، عکس‌های دوربین اصلی بسیار متعادل هستند و حتی جزئیات سایه‌ها هم به خوبی ثبت می‌شوند. عکس زیر در این شرایط و با دوربین اصلی گرفته شده:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

دوربین اصلی گلکسی نوت ۱۰ لایت در نور روز به ندرت فلر ثبت می‌کند و اگر هم در عکس‌ها فلر دیده شود، معمولا چندان آزار دهنده نیست.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

در فضای داخلی با نور مناسب عکس‌های دوربین اصلی متعادل هستند و رنگ‌ها زنده ثبت می‌شوند. در ادامه عکس‌های این دوربین در این شرایط را مشاهده می‌کنید:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

در نمای زیر حتی در شرایط چالش بر انگیز هم نور محیط داخلی و خارجی متعادل ثبت می‌شود اما رنگ‌ها کمی اغراق شده و بیش از حد گرم ثبت شده‌اند:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

در کل باید گفت که دوربین اصلی گوشی در نور مناسب خارجی یا داخلی کیفیت مناسب و گستره دینامیکی بسیار خوب و در عین حال با نویز کم دارد اما گاه جزئیات تصویر بیش از حد از دست می‌روند. از نظر اشباع رنگ، این دوربین نسبتا متعادل است و معمولا اغراق شدید به چشم نمی‌خورد.

دوربین فوق عریض گلکسی نوت ۱۰ لایت هم در نور خوب عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد اما به پای دوربین اصلی نمی‌رسد. نکته عجیب این که گاه در یک نمای ثابت عکس‌های دوربین فوق عریض نسبت به دوربین اصلی، به ویژه در رنگ‌های سبز و آبی زنده‌تر و خوش آب و رنگ‌تر هستند. در زیر مقایسه‌ای بین عکس‌های این دو دوربین را مشاهده می‌کنید:

image

از آنجایی که عکس‌های دوربین فوق عریض رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارند در مقایسه با دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی گلکسی نوت ۱۰ کیفیت کمی پایین‌تری دارند. در ادامه عکس‌های این دوربین را می‌بینید:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت
سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

دوربین فوق عریض در شرایط ضد نور شدید (تصویر زیر) هم عکس‌های متعادل و با گستره دینامیکی مناسب ثبت می‌کند.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

اما گاه در شرایط ضد نور انحراف رنگی واضحی به چشم می‌خورد. در عکس زیر به میانه بالایی عکس و رنگ‌های بنفش برگ‌ها توجه کنید.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

در محیط داخلی و در نور مناسب، کیفیت عکس‌های دوربین فوق عریض کمی افت می‌کند و گاهی اوقات عکس‌ها کمی تار ثبت می‌شوند. عکس‌های زیر با این دوربین گرفته شده‌اند:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت اعوجاج عکس‌های فوق عریض را اصلاح می‌کند که البته کافی نیست و همچنان به چشم می‌آید. در کل باید گفت که کیفیت دوربین فوق عریض در نور مناسب خوب است اما هر چه به سمت گوشه‌ها می‌روید کیفیت به شدت افت می‌کند و خطاهای رنگی دیده می‌شود. علاوه بر این در بسیاری از نماها شاهد اغراق قابل توجه رنگ سبز هستیم اما در کل رنگ‌های این دوربین شاداب و زنده به نظر می‌رسند.

دوربین تله فوتو هم در نور روز عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد و از این نظر جایگاهی بین دوربین اصلی و فوق عریض دارد. در ادامه عکس‌های این دوربین را می‌بینید:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایتسامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

عکس‌های دوربین تله‌فوتو گاه کمی روشن‌تر از انتظار ثبت می‌شوند و نویز کمی بیشتری در عکس‌های این دوربین به چشم می‌خورد؛ با این حال میزان نویز آزار دهنده نیست. عکس‌ها از نظر رنگ و نور هم معمولا متعادل هستند اما گاهی مشابه عکس زیر، در رنگ سبز اغراق می‌شود. البته در این نما، همین موضوع موجب زنده‌تر به نظر رسیدن عکس شده است.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

گستره دینامیکی عکس‌های دوربین تله فوتو کمی از دوربین اصلی عقب‌تر است و گاه مثل عکس زیر سایه‌ها کمی تاریک ثبت می‌شوند.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

دوربین تله‌فوتو در محیط داخلی و نور مناسب هم کیفیت خوبی دارد اما در این شرایط در مقایسه با دوربین اصلی، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. در ادامه عکس‌های داخلی این دوربین را می‌بینید:

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

به سراغ دوربین اصلی در شب و نور ضعیف برویم. همان طور که انتظار می‌رود این دوربین در نور کم با کاهش کیفیت، خطاهای رنگی و نوری و نیز افزایش نویز روبرو می‌شود. اما نایت مود تقریبا بیشتر مشکلات را رفع می‌کند و عکس‌های زیبا تحویلتان می‌دهد. در ادامه مقایسه‌ای بین عکس‌های دوربین اصلی در حالت فوتو و نایت مود را می‌بینید:

image
image
image

همان طور که در عکس‌های بالا هم مشخص است نایت مود با دوربین اصلی عملکرد بسیار خوبی دارد و نویز تصاویر را کاهش و سایه‌ها را بهبود می‌دهد و کل عکس از نظر نور متعادل می‌شود. با این وجود در رنگ‌ها اغراق می‌شود و خطاهای نوری هم بیشتر به چشم می‌آیند.

نکته جالب این که حتی زمانی که از رابط کاربری،‌ دوربین تله‌فوتو را انتخاب می‌کنید، در نور کم، در بیشتر مواقع عکس‌ها با دوربین اصلی اما با نمای کراپ شده مشابه دوربین تله‌فوتو ثبت می‌شوند. دلیل این موضوع هم واضح است و بسیاری از کمپانی‌های دیگر هم همین راهکار را در پیش می‌گیرند. از آنجایی که دوربین اصلی حسگر بزرگ‌تر و گشودگی دیافراگم بازتری دارد، در جذب نور بهتر عمل می‌کند و به همین دلیل نوت ۱۰ لایت در محیط‌های کم نور در بیشتر مواقع قید استفاده از دوربین تله‌فوتو را می‌زند. معدود عکس‌هایی هم که در نور کم توسط دوربین تله‌فوتو ثبت می‌شوند کیفیت پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در نور ضعیف از گزینه زوم دوربین تله‌فوتو استفاده نکنید.

مشابه بیشتر گوشی‌های میان‌رده دیگر دوربین فوق عریض در شب با مشکلات متعدد افزایش نویز و خطاهای نوری و کاهش کیفیت کلی مواجه می‌شود. با این حال در مقایسه با بسیاری از رقبا بهتر عمل می‌کند. در این شرایط بهتر است استفاده از دوربین اصلی را در اولویت قرار دهید. در زیر مقایسه‌ای بین عکس دوربین فوق عریض در حالت فوتو و نایت مود را مشاهده می‌کنید:

image

در کل باید گفت که عملکرد دوربین اصلی در شب بسیار نزدیک به گلکسی نوت ۱۰ است و به همین دلیل از بسیاری از میان‌رده‌های بازار بهتر عمل می‌کند. در این شرایط اما روی کارایی دوربین تله‌فوتو و فوق عریض چندان نمی‌توان حساب کرد. نایت مود گلکسی نوت ۱۰ لایت هم از نقاط قوت این گوشی است و کارکردی در حد بهترین میان‌رده‌های بازار دارد.

با قابلیت Live Focus دوربین اصلی می‌توانید عکس‌های بوکه بگیرید. البته گاه محو شدن پس زمینه و پیش زمینه سوژه اصلی با اشکالات کوچک روبرو می‌شود که معمولا چندان هم به چشم نمی‌آیند. با این حال در کل کیفیت عکس‌های بوکه بسیار خوب هستند. در ادامه تعدادی از عکس‌های بوکه دوربین اصلی در مقایسه با عکس‌های بدون افکت را مشاهده می‌کنید:

image
image

قابلیت لایو فوکوس برای سوژه‌های دیگر هم بسیار خوب عمل می‌کند (دو عکس اول زیر) اما گاه مثل عکس پره‌های چرخ ها دچار اشتباه می‌شود.

کیفیت سنسور ۳۲ مگاپیکسلی دوربین سلفی گلکسی نوت ۱۰ لایت بسیار خوب است اما تا زمانی که نور مناسب باشد؛ چرا که در نور ضعیف جزئیات تصویر کاهش می‌یابد و نویز به شدت زیاد می‌شود. رزولوشن عکس‌ها اما ۱۰ مگاپیکسلی است و امکان تغییر آن را هم ندارید. گاهی هم شعاع‌های نوری (فلر) در عکس‌های روز دیده می‌شود؛ با این حال به قدری ضعیف است که کیفیت کلی عکس را تحت تاثیر منفی قرار نمی‌دهد. در ادامه تعدادی از عکس‌های این دوربین در فضای داخلی و شب را مشاهده می‌کنید. کمی بعدتر در کنار عکس‌های بوکه به عکس‌های روز هم می‌پردازیم.

گلکسی نوت ۱۰ لایت گلکسی نوت ۱۰ لایت

در این دوربین هم افکت لایو فوکوس با قابلیت تنظیم میزان محو شدن پس زمینه یا پیش زمینه تصویر در دسترس است و مشابه عکس‌های دوربین اصلی حتی می‌توانید پس از عکس گرفتن هم میزان افکت بوکه را تغییر دهید. با این که این دوربین هم فاقد حسگر عمق سنج است اما کیفیت بوکه‌ها بسیار خوب است. البته گاه بخش‌هایی از سوژه با پس زمینه اشتباه گرفته شده و محو می‌شود. به بخش‌های از دست رفته و نیز سافت شده مو در مقایسه تصویری زیر نگاه کنید:

image

یکی از مشکلات دوربین سلفی در نور زیاد، هاله‌های نوری در بخش‌هایی از تصویر است. به اطراف موها در دو تصویر معمولی و بوکه زیر توجه کنید:

image

در کل باید گفت که مجموعه دوربین‌های گلکسی نوت ۱۰ لایت کیفیت بالایی دارند و از این نظر این گوشی در بین بهترین میان‌رده‌های بازار به حساب می‌آید.

باتری و شارژ

گلکسی نوت ۱۰ لایت

قوی‌ترین باتری در بین سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ را مدل لایت دارد. شارژدهی باتری گوشی در تست پی‌سی مارک با وای‌فای روشن و روشنایی نمایشگر ۵۰ درصد، ۱۰ ساعت و ۵۴ دقیقه بود که مناسب محسوب می‌شود و بر اساس تجربه ما می‌تواند در حدود یک روز کاری معمول یا حتی سنگین را همراه‌تان باشد . با این حال در بین میان‌رده‌های بازار، گوشی‌هایی با شارژدهی حدود ۱۴ ساعت هم وجود دارد.

میان‌رده سامسونگ همچنین مشابه نوت ۱۰ با شارژ سریع ۲۵ واتی همراه شده که به خوبی از پس شارژ سریع گوشی بر می‌آید. شارژ کامل گوشی یک ساعت و ۲۵ دقیقه زمان برد و برای شارژدهی تا ۵۰ درصد هم تنها به ۳۱ دقیقه زمان داشتیم که بسیار خوب محسوب می‌شود. در حین شارژ دمای گوشی به طور محسوسی بالا رفت؛ البته نه در حدی که در دست گرفتن گوشی آزار دهنده باشد.

سخن پایانی

گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت را باید یک سنت شکنی در بین سری نوت به حساب آورد که پس از مدت‌ها و بعد از نوت ۳ نئو، سری نوت را با قیمتی پایین‌تر از پرچمداران در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال این گوشی تنها به کار آن دسته از کاربرانی می‌آید که شیفته جذاب‌ترین بخش سری نوت یعنی قلم اس‌پن هستند. اگر شما در بین این کاربران نیستید می‌توانید همین حالا با چند میلیون تومان کمتر یک گوشی قوی‌تر مثل هواوی نووا 5T یا گوشی جدید شیائومی می ۱۰ لایت 5G را بخرید.

اگر به دنبال خرید یک مدل از سری نوت هستید اما لبه‌های خمیده نوت ۱۰ و مدل پلاس را نمی‌پسندید یا حذف جک هدفون در پرچمدارها نا امیدتان کرده، گلکسی نوت ۱۰ لایت می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ البته به شرطی که با چیپست میان‌رده آن و برخی کمبودهای دیگر نسبت به پرچمداران نوت ۱۰ مشکلی نداشته باشید. فراموش نکنید که سری گلکسی نوت ۲۰ (بررسی دیجیاتو) هم اخیرا معرفی شده اما احتمالا تا مدت‌ها با قیمت فضایی روانه بازار می‌شود.

مزایا
  • نمایشگر با کیفیت و با روشنایی بالا
  • مجهز به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • مجموعه دوربین با کیفیت
  • مجهز به قلم اس‌پن
  • شارژ سریع
معایب
  • چیپست قدیمی و با کارایی پایین نسبت به رده قیمت گوشی
  • مکان نامناسب حسگر اثر انگشت و دقت پایین حسگر
  • عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
  • قیمت بالا نسبت به قابلیت‌ها

 

با تشکر از شرکت داریا همراه که این گوشی را در اختیار ما قرار داد. 

 

خرید سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • danial
    danial | ۲ شهریور ۱۳۹۹

    مشکل من نمای جلوشه که شبیهa51هست اس۱۰ لایت نمای جلوش خیلی زیبا تره ولی حیف که تله فوتو نداره

  • Seyyedhojjatollah musavi
    Seyyedhojjatollah musavi | ۲ شهریور ۱۳۹۹

    بررسی خوبی بود ولی خیلی دیر انجام شدتشکر

  • afg
    afg | ۲ شهریور ۱۳۹۹

    برایه اواین بار نیست galaxy note 3 یه نسخه ضعیفتر ام داشت.not 3 neo

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲ شهریور ۱۳۹۹

      ممنونم. درسته حق با شما هست. اصلاح شد.

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱ شهریور ۱۳۹۹

    ممنوم از بررسی خوبتون .
    کسانی که میخوان اینقدر هزینه کنند Galaxy S10 Lite واقعا ارزش خرید بالاتری دارد . هم دوربین بهتر ، پردازنده اسنپ دراگون ، کیفیت ساخت بالاتر و صفحه نمایش بهتر !!
    ................
    نکته ای هست درباره گوشی های سامسونگ :
    سامسونگ برای رقابت با گوشی ساز های چینی ، خیلی از کیفیت زده ، تا قیمت رقابتی بشود تا بتواند با گوشی های چینی رقابت کند .
    از سری M که جایگزین سری عالی j شد می تونید این مورد رو ببینید .
    هر چی جلوتر می رویم کیفیت گوشی های سامسونگ پایین تر می آید. سری A پلاستیکی و ....





    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲ شهریور ۱۳۹۹

      منم موافقم که همین الان که قیمت اس ۱۰ لایت اومده پایین، گزینه بهتریه.

  • نیما
    نیما | ۱ شهریور ۱۳۹۹

    جامع و کامل و عالی مثل همیشه واقعا ممنونم

مطالب پیشنهادی