ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو به شیائومی می ۱۰؛ اقتصادی‌ترین پرچمدار بازار [تماشا کنید]

آن اوایل که پای برند شیائومی به کشورمان باز شده بود، عادت داشتیم این نام را در کنار گوشی‌های ارزان‌قیمتی چون می ۳ ببینیم که کم از پرچمداران کره‌ای نداشتند، اما عدم شناخت کافی و ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

آن اوایل که پای برند شیائومی به کشورمان باز شده بود، عادت داشتیم این نام را در کنار گوشی‌های ارزان‌قیمتی چون می ۳ ببینیم که کم از پرچمداران کره‌ای نداشتند، اما عدم شناخت کافی و دو به شک بودن کاربران، باعث شده بود کمتر کسی را ببینیم که از این برند استفاده کند. این کمپانی اما همراه بلوغ و رشد جهانی خود، دید عموماً منفی پیرامون برند چینی در بازار موبایل کشورمان را هم تغییر داد و حالا دیگر به عنوان یک برند قابل اعتماد شناخته می‌شود. جدیدترین پرچمدار این کمپانی که اکنون در بازار کشورمان هم موجود است، شیائومی می ۱۰ نام دارد که در این مطلب قصد داریم نگاهی به آن بیندازیم.

شیائومی می ۱۰ یکی از سه عضو پرچمدار این کمپانی است که به پردازنده بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ و دوربین حرفه‌ای ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده و از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند. در این مطلب قصد دارم مهمترین ویژگی‌های این گوشی را بیان کرده و تجربیاتی که از استفاده دو هفته‌ای با آن به دست آورده‌ام را برایتان بازگو کنم. البته بررسی کامل و جامع‌تر این گوشی را نیز می‌توانید به زودی در دیجیاتو مطالعه کنید.

طراحی و ساخت

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰ یک پرچمدار پریمیوم است و این را از همان لحظه اول که گوشی را در دست می‌گیرید، متوجه خواهید شد. فریم آلومینیومی این گوشی میان دو قاب شیشه‌ای قرار گرفته که توسط گوریلا گلس ۵ هم محافظت می‌شوند. این ترکیب به همراه نمایشگر ۶.۶۷ اینچی، وزن گوشی را به رقم ۲۰۸ گرم رسانده‌اند. البته ترکیب وزن بالا و بدنه‌ای که با وسواس ساخته شده، به دریافت حس پریمیوم کمک شایانی کرده است.

قاب پشتی و نمایشگر در لبه‌های طولی کمی خمیده شده‌اند تا در دست گرفتن گوشی کمی ساده‌تر شود. با این حال همانند دیگر گوشی‌های هوشمند چند سال اخیر، همچنان نمی‌توان با یک دست از این گوشی استفاده کرد و برای اکثر کارها، به دو دست خود نیاز پیدا خواهید کرد. خبر خوب این است که برای باز کردن قفل گوشی به کمک سنسور اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر، نیاز به دو دست ندارید؛ چون هم در ارتفاع مناسبی قرار دارد و هم سریع و دقیق است و در همان تلاش اول، به صفحه هوم منتقل می‌شوید. چنین چیزی را در رابطه با تشخیص چهره نمی‌توان گفت، چراکه چندان دقیق نیست و بهتر است از همان حسگر اثر انگشت استفاده کنید.

نکته دیگری که نشان از بلوغ شیائومی دارد و علاقه داشتم آن را در گوشی‌های دیگری هم می‌دیدم، استفاده از اسپیکر دوم برای پخش صدای استریو است. کمپانی‌‌های دیگر مانند اپل یا سامسونگ از اسپیکر مکالمه برای پخش صدای استریو استفاده می‌کند که منجر به پخش صدای نامتوازن می‌شود. شیائومی می ۱۰ اما از یک اسپیکر درست و درمان دوم در لبه بالایی خود بهره برده و به کمک اسپیکر اصلی که در لبه پایینی است، صدای بسیار شفاف، با کیفیت و بلند را پخش می‌کند.

شیائومی می ۱۰

قاب پشتی اما جایی است که کمی خلاقیت هم در آن به چشم می‌خورد؛ طراحی ماژول دوربین مستطیلی نبوده و به جای آن شاهد چینش عمودی دوربین‌ها هستیم. این نوع طراحی به نظر من بسیار بهتر از طراحی مستطیلی یا مربعی است که در گوشی‌های گلکسی سامسونگ یا آیفون اپل دیده‌ام. با این حال این امر سلیقه‌ای بوده و قضاوت در رابطه با آن را بر عهده خودتان می‌گذارم.

تا در بخش طراحی دوربین هستیم، بهتر است به این نکته عجیب نیز اشاره کنیم. همان‌طور که پیشتر گفتم، دوربین اصلی این گوشی ۱۰۸ مگاپیکسلی است، اما در کمال تعجب، المان متمایز کننده این ویژگی که به شکل یک حلقه نقره‌ای است، به دور دوربین ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج کشیده شده و نه دوربین اصلی!

به جز مورد ذکر شده که شاید نوعی سختگیری نیز به حساب بیاید، با یک گوشی بسیار با کیفیت و به معنای واقعی پریمیوم طرف هستیم که در هیچ بخشی از آن نه کمبودی احساس می‌شود و نه به چشم می‌آید.

نمایشگر

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰ به یک نمایشگر سوپر امولد ۶.۶۷ اینچی مجهز شده که از نرخ رفرش ۹۰ هرتزی هم پشتیبانی می‌کند. رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی به همراه نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ هم تراکم پیکسلی ۳۸۶ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. شیائومی می‌گوید حداکثر شدت روشنایی نمایشگر می ۱۰ به ۵۰۰ نیت می‌رسد. استفاده از این نمایشگر در نور شدید نیز مشکلی برایتان به وجود نمی‌آورد و محتوا به خوبی نمایش داده می‌شود.

رزولوشن +FHD به همراه نرخ رفرش ۹۰ هرتزی نیز دو مزیت دارد. هم محتوا روان نمایش داده می‌شود و هم به باتری فشار نمی‌آید. البته در رابطه با باتری در ادامه صحبت خواهم کرد. با این حال ممکن است به دلایلی از غلظت رنگ نمایشگر خوشتان نیاید یا این که علاقه داشته باشید رنگ‌ها به سردی بزند. جای نگرانی نیست چرا که شیائومی فکر اینجا را هم کرده و تقریبا می‌تواند خودتان نمایشگر را کالیبره کنید. این قضیه بیشتر از این که به نمایشگر مربوط باشد، به نرم‌افزار شیائومی می ۱۰ وابسته است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰ با اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 به بازار عرضه می‌شود. اندروید ۱۰ که تکلیف معلومی دارد و تقریبا به همه ویژگی‌های آن از جمله دارک مود و مدیریت بهتر حریم خصوصی آگاهی دارید. اما اصل ماجرا همین رابط کاربری شیائومی است که آنقدر گزینه و آپشن برای شخص‌سازی پیش روی شما می‌گذارد که راحت یک هفته درگیرش می‌شوید. از تعویض انیمیشن حسگر اثر انگشت گرفته تا رنگ و شکل نمایش نوتیفیکیشن‌ها همگی در شیائومی می ۱۰ قابل تغییر هستند.

بخشی هم به نام سوپر والپیپر وجود دارد که از نمای کلی کره زمین و مریخ تا نمایی نزدیک از مکان منتخب شما روی این دو کره را در اختیارتان می‌گذارد تا از قفل کردن گوشی تا رسیدن به صفحه هوم، همانند یک فضانورد ماجراجویی کنید. البته گزینه‌های شخصی‌سازی بسیار بسیار بیشتر از این‌هاست و موارد فوق تنها مثال‌هایی از نوع نگاه شیائومی به یک رابط کاربری هستند.

نکته‌ای که مهم است، روان اجرا شدن تمامی برنامه‌ها و بازی‌هاست و تقریبا در هیچ حالت و شرایطی نمی‌توانید نشانه‌ای از کندی یا تاخیر در اجرای فرامین نمی‌بینید. با در نظر داشتن این موضوع، به سراغ سخت‌افزار شیائومی می ۱۰ می‌روم که آن را به یک پرچمدار شایسته تبدیل کرده است.

سخت‌افزار

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰ به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸ گیگابایت رم مجهز شده که ۱۲۸ گیگابایت حافظه پر سرعت UFS 3.0 نیز آن‌ها را همراهی می‌کند. بر اساس تجربه چند روزه من با این گوشی، می‌توانم به جرات بگویم که با یک گوشی فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم و بعید به نظر می‌رسد کاربر یا حتی توسعه‌دهنده‌ای بتواند سخت‌افزار این گوشی را به زانو در بیاورد.

بازی‌های سنگین مانند آسفالت به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شوند و در شلوغ‌ترین صحنه‌های بازی نیز لک و تاخیری دیده نمی‌شود. البته مانند همیشه از این گوشی بنچمارک گرفته و توانایی سخت‌افزاری آن را به صورت جدی‌تری محک خواهیم زد.

دوربین

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰، دوربینی ۴ گانه دارد. البته بیشتر بار عکاسی آن بر عهده سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی و گشودگی دیافراگم ۱.۷ است. این سنسور در روز عکس‌های خوبی گرفته و تصاویر، جزئیات، کنتراست و بازه دینامیکی بسیار خوبی دارند. تصاویر در شب نیز کیفیت بالایی دارند و معمولا بدون نیاز به نایت مود به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.

۳ دوربین دیگر نیز به ترتیب ۱۳ مگاپیکسلی اولترا واید، ۲ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج هستند. تصاویر ثبت شده با سنسور اولترا واید نیز همانند اکثر دوربین‌های فوق عریض در شرایط نوری مناسب، عکس‌های با کیفیتی تحویل می‌دهد، اما بهتر است در شب به سراغ استفاده از آن نروید. دوربین ماکرو هم به سیستم فوکوس خودکار مجهز شده که دست شما را برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک باز می‌گذارد، اما استفاده از سنسوری با رزولوشن پایین، کمی کار را سخت کرده و نمی‌توانید به جز اشتراک گذاری تصاویر ماکرو در شبکه‌های اجتماعی حساب دیگری روی آن باز کنید.

سنسور عمق‌سنج هم که به قوت خودش باقیست و همچنان معتقدم حضور این سنسور و حتی سنسور ماکرو تنها برای شلوغ کردن ماژول دوربین است تا شرکت‌ها دلیلی برای رقابت با یکدیگر داشته باشند. به جز این تاکنون و بر اساس تجربه‌ای که با این سنسور داشتم، تاثیری در کیفیت پرتره‌ها ندیده‌ام. البته این موضوع نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد که در بررسی کامل به آن خواهیم پرداخت.

شارژدهی

شیائومی می ۱۰

صحبت در رابطه با شارژدهی شیائومی می ۱۰ ساده است. این گوشی باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و با توان ۳۰ وات، هم با شارژر درون جعبه و هم به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. طی این مدت که شیائومی می ۱۰ را در اختیار داشتم، از اجرای بازی‌های سنگین گرفته تا عکاسی و وب‌گردی را تنها با یک بار شارژ کردن گوشی انجام دادم.

البته مطابق معمول باید باتری این گوشی را توسط اپ پی‌سی مارک هم تست کنیم تا بتوانیم نتیجه اصلی را اعلام کنیم، اما از من بپذیرید که این باتری این گوشی به راحتی یک روز کاری را جواب می‌دهد.

جمع‌بندی

شیائومی می ۱۰

شیائومی می ۱۰ یک پرچمدار واقعی است که به خوبی توانسته جای می ۹ و مشتقاتش را پر کند. البته اوضاع نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی کرده و اکنون بهای بسیار بیشتری برای یک گوشی پرچمدار را باید بپردازیم. شیائومی می ۱۰ اما در این میان پرچمداری جذاب است که نیاز تمامی کاربران را برطرف خواهد کرد و حتی در چند سال آینده هم بعید است بتوان نهایت سخت‌افزار آن را به چالش کشید.

با تمامی این اوصاف این سوال پیش می‌آید که آیا با توجه به امکانات و قیمت ۱۹ میلیون تومانی، شیائومی می ۱۰ بهترین پرچمدار بازار است؟ پاسخ این سوال را در بررسی کامل می‌دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • E.A
    E.A | ۳ شهریور ۱۳۹۹

    من قبلا پرچمدار میخریدم الان اقتصادیشم نمیتونم بخرم چ فایده
    پول نداریم بخریم قبلا ک پول ماشین بود بیست تومن نداشتیم الان داشته باشیم

  • behnamastaraki
    behnamastaraki | ۳ شهریور ۱۳۹۹

    دیگه خرید گوشی پرچمدار تو ایران برای عده خیلی کمی میسره

  • Raoof Ansari
    Raoof Ansari | ۳ شهریور ۱۳۹۹

    mi 10 pro رو بررسی‌نمیکنین ؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی