ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر گزارش سال ۹۸ تپسل: درآمد ناشران ۵۵۶ درصد رشد کرد

پلتفرم تبلیغات آنلاین تپسل، گزارش سالانه خود را منتشر کرد که بر اساس آن ناشرین تبلیغات بیش از ۵۵۶ درصد رشد درآمد نسبت به سال ۹۷ کسب کرده‌اند. در این گزارش همچنین اعلام شده که تعداد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

پلتفرم تبلیغات آنلاین تپسل، گزارش سالانه خود را منتشر کرد که بر اساس آن ناشرین تبلیغات بیش از ۵۵۶ درصد رشد درآمد نسبت به سال ۹۷ کسب کرده‌اند. در این گزارش همچنین اعلام شده که تعداد Impression‌ تبلیغات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با رشد بسیار چشمگیری همراه بوده و این رقم به طور میانگین به ۲۰۴ درصد می‌رسد.

تپسل به عنوان یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال، به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند تا تبلیغات بنری و ویدیویی خود را درون اپلیکیشن‌های پرمخاطب نمایش دهند و از سوی دیگر به توسعه‌دهندگان ایرانی کمک می‌کند تا از طریق نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن به درآمدزایی دست یابند.

آمارهای کلی تپسل در یک نگاه.

نمودار ترافیک تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در سال ۹۸ نشان می‌دهد که در پایان سال این موضوع یک روند صعودی داشته و البته در آبان و آذر یک کاهش نسبی داشته که احتمالا به خاطر قطعی اینترنت در آن زمان بوده است.

اینطور می‌توان برداشت کرد پس از قطعی اینترنت، شرکت‌ها و برند‌ها در صدد جبران خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای بوده‌اند و بیشتر به سمت این تبلیغات روی آوردند.

مانند گزارش‌های کافه بازار، گزارش تپسل نشان می‌دهد که بیشتر دریافت کنندگان تبلیغات از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنند و سپس برندهای هواوی و ال‌جی سهم زیادی دارند. نکته قابل توجه حضور برند شیائومی است، برندی که این روزها در بین کاربران ایرانی بیشتر و بیشتر محبوب می‌شود. به طور دقیق‌تر باید گفت بیش از ۶۷ درصد از مخاطبان تپسل، از دستگاه‌های برند سامسونگ و نزدیک به ۱۹ درصد از دستگاه‌های برند هواوی استفاده می‌کنند. ۲.۵ درصد نیز به برندهای ال جی و شیائومی رسیده است؛ می‌توان اینطور گفت که این نمودار به‌نوعی میزان پراکندگی برند‌های موبایل در کشور را نیز به نمایش می‌گذارد. بیشتر کاربران اندروید نسخه ۹ دارند و سپس اندروید ۶ و ۸ بیشترین نسخه سیستم عامل کاربران تپسل است.

بیش از ۵۹ درصد این مخاطبان نیز به شبکه اینترنت 4G متصل هستند. سهم اینترنت نسل سوم نیز قابل توجه بوده و ۳۵.۴ درصد کاربران از این فناوری شبکه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌:نند.

در ادامه این گزارش آمارهای دقیق‌تری از وضعیت تبلیغات در این پلتفرم منتشر شده است. بر اساس گزارش تپسل، تعداد Impression‌ (تعداد دفعاتی که یک تبلیغ دیده شده) تبلیغات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با رشد بسیار چشمگیری همراه بوده و این رقم به ۲۰۴ درصد می‌رسد. این آمار حکایت از این دارد که کاربران اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی رشد بسیار زیادی نسبت به سال ۹۷ داشتند.

این رشد در بازی‌ها بسیار بیشتر بوده (۲۲۶ درصد) و به نظر می‌رسد گیمرهای موبایلی روز به روز به جمعیت‌شان در کشور افزوده می‌شود. اپلیکشن‌ها نیز ۱۹۲ درصد رشد داشته‌اند. در ادامه این آمار، میزان کلیک روی تبلیغات یک رشد ۸۸ درصدی داشته و تعداد نصب نیز با رشد ۶۵ درصدی همراه بوده است. تعداد کلیک روی تبلیغات نیز یک رشد ۸۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین نمایش کامل یک تبلیغ ویدئویی نیز نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.

تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای بیشترین تعداد نصب را به ارمغان آورده‌اند و تبلیغات بنری بینابینی کمترین تعداد نصب را به همراه داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد کاربران به دیدن محتوای ویدیویی روی خوش نشان می‌دهند و این ویدیو در حین بازی و در خلال کار با اپلیکیشن گر پخش شود، بازخورد بهتری خواهد داشت. همچنین این ویدیوها در بازی‌ها و برنامه‌ها معمولا زمانی برای کاربران به نمایش در می‌آیند که کاربر قصد خرید نداشته باشد و در ازای آن حاضر باشد ویدیو تماشا کند.

ناگفته نماند تبلیغات بنری همسان، بیشترین تعداد کلیک در بین مدل‌های مختلف تبلیغات را داشته است. این نوع تبلیغات عناوینی هستند که با محتوای در حال نمایش برای کاربر یک سمت و سو دارند. با نگاهی به جدولی که تپسل منتشر کرده می‌توان گفت تبلیغات پیش‌نمایشی که پس از ورود به یک بازی یا اپلیکیشن نمایش‌ داده می‌شوند، بدترین نوع تبلیغ و تبلیغات بنری همسان با محتوای اپلیکیشن و بازی، بهترین نوع تبلیغات از نگاه کاربران هستند.

در گزارش تپسل پراکندگی استفاده کاربران در طول شبانه‌روز و روزهای هفته در هر ۴ فصل ذکر شده است. در سه ماهه اول سال ۹۸، ساعت‌های ۱۲ ظهر تا ۱۴ بعد از ظهر در طول هفته بیشترین میزان استفاده کاربران از گوشی‌هایشان بوده و این آمار در تابستان و پاییز نیز تکرار شده اما در فصل زمستان اوضاع فرق کرده و ساعت ۱۹ تا ۲۳ نیز به بیشترین زمانی که کاربران با گوشی‌های خود سر و کار دارند اضافه شده است. به نظر می‌رسد فصل زمستان که بیش از یک ماه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را به همراه داشت باعث شده که نصب تبلیغات بیشتر از پیش در ساعات مختلف روز توسط کاربران صورت بگیرد.

استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد کلیک و نصب تبلیغات را داشته‌اند و برای شفاف‌تر شدن این میزان می‌توان گفت که در تهران، بیش از ۴۶ درصد تبلیغات نمایش داده شده توسط کاربران باز شدند که نزدیک به ۵۰ درصد کلیک کاربران نهایتا منجر به نصب شده است. شهرهای ارومیه و بندرعباس کمترین استقبال را از تبلیغات و کلیک روی آنها داشته‌اند.

رقابت و درآمد تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها در سال ۹۸

در گزارش تپسل تاکید شده ناشرین تبلیغات بیش از ۵۵۶ درصد رشد درآمد نسبت به سال گذشته کسب کرده‌اند. درآمد حاصل از تبلیغات درون برنامه‌ای ناشران پس از آبان ۹۸ و قطعی‌های اینترنتی بسیار رشد داشته. این رشد در برنامه‌ها و بازی روندی یکسان داشته تا اینکه نهایتا در بهمن ماه سال ۹۸، درآمد حاصل از تبلیغات در بازی‌ها از میزان درآمد تبلیغات در اپلیکیشن‌ها بیشتر شده است.

بازی‌های محبوب کاربران ایرانی نظیر «آمیرزا»، «کوییز آف کینگز»، «گلمراد» و «فندوق» جزو پردرآمد‌ترین ناشران در بین بازی‌های سال ۹۸ بر اساس گزارش تپسل معرفی شده‌اند و این آمار برای اپلیکیشن‌ها نیز به اپلیکیشن «ایرانسل من»، «فوتبالی» و «قفل برنامه» می‌رسد.

بازی هایی که بیشترین درآمد و فروش را برای ناشرین داشتند. بازی‌های تفننی و کلمات بیشترین درآمدزایی را برای ناشرین داشته‌اند و درآمدها نیز احتمالا از طریق ویدیوهای میان برنامه‌ای بوده است.

در سال گذشته تپسل مجری انحصاری تبلیغات در جستجوی اپلیکیشن کافه بازار شد و حالا گزارشی در این رابطه منتشر ساخته که در آن ذکر شده عبارت نقشه و مسیریابی با میانگین ۲ هزار تومان برای هر کلیک، پرخرج‌ترین تبلیغات در جستجوی کافه بازار Ad-search بوده است. نکته جالب اینجاست که مسیر یاب «بلد» که خود متعلق به هلدینگ هزاردستان و از شرکت‌های همکار کافه بازار است در این جنگ تبلیغاتی شرکت دارد.

۴ کلیدواژه «بازی»، «اینستاگرام» و «واتساپ» و بازی جدید دخترانه پرتکرار‌ترین جستجوهای موضوعی سال گذشته در اپلیکیشن کافه‌بازار بوده‌اند و این موضوع نشان از حضور دخترهای گیمر می‌دهد؛ قشری که کمتر به آنها توجه می‌شود.

از آنسو ۴ کلمه «تلگرام بدون فیلتر»، «فیلترشکن قوی»، «فیلترشکن VPN» و «VPN» به‌صورت جداگانه در لیست پرتکرار‌ترین عبارات جستجو شده سال ۹۸ در کافه‌بازار قرار گرفته‌اند. علاوه بر عبارات ذکر شده، لغات «اینستاگرام»، «واتساپ»، «دیوار» و «تلگرام» پرتکرارترین اپلیکیشن‌های جستجو شده در سال ۹۸ در کافه‌بازار به شمار می‌روند.

تپسل در گزارش سال ۹۸ خود تاکید کرده که ۶۵ تا ۸۵ درصد نصب‌ها پس از جستجو در مارکت‌های اندرویدی انجام می‌شود و از همین رو تبلیغات در بخش جستجو را موضوع مهمی برای کسب‌وکارها عنوان کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی