ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس دنیای نجوم را تغییر می‌دهند

اخترشناسان افزایش ماهواره‌ها در اطراف زمین مانند ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را دلیلی برای تغییر دنیای نجوم در آینده می‌دانند و راهکارهایی برای جلوگیری از این موضوع ارائه کرده‌اند. در سال‌های آینده هزاران یا شاید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

اخترشناسان افزایش ماهواره‌ها در اطراف زمین مانند ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را دلیلی برای تغییر دنیای نجوم در آینده می‌دانند و راهکارهایی برای جلوگیری از این موضوع ارائه کرده‌اند.

در سال‌های آینده هزاران یا شاید ده‌ها هزار ماهواره در اطراف زمین شروع به گردش کنند و همین موضوع می‌تواند تاثیرات شگرفی روی اخترشناسی داشته باشد و به همین دلیل اخیرا گزارشی منتشر شده که استراتژی‌هایی را برای کاهش تاثیر آن‌ها روی اخترشناسی رصدی پیشنهاد می‌کند.

دانشمندان به این موضوع اشاره می‌کنند که وجود شمار بالایی ماهواره‌ روشن در مدار نزدیک زمین نحوه اخترشناسی رصدی در طول موج‌های نوری و نزدیک به مادون قرمز را بطور اساسی تغییر می‌دهد. تعداد بالای ماهواره‌ها تاثیر زیادی روی رصدخانه‌ها مانند «Vera C. Rubin» که هم اکنون در حال ساخت در شیلی است، خواهد داشت. این رصدخانه دید وسیعی از آسمان دارد.

یکی از مدیران «کارگاه صورت فلکی ۱» (Satcon1) که اوایل ماه گذشته میلادی برگزار شد، «جف هال» درباره این رصدخانه اعلام کرده:

«رصدخانه شیلی و یک تلسکوپ غول پیکر ۳۰ متری دهه آینده شروع به کار خواهند کرد و درک انسان از جهان را بهبود چشمگیری می‌دهند.»

روشنایی و تداخل ماهواره‌های کوچک طراحی شده برای ارائه اینترنت پرسرعت، دانشمندان و شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس را متعجب کرده و هر دوی آن‌ها در حال جستجوی راه حل هستند. در گزارش جدید به ۶ راهکار برای کاهش تاثیر این ماهواره‌ها روی اخترشناسی رصدی به چشم می‌خورد که شامل محدود کردن ارتفاع ماهواره‌ها، تیره کردن سطح آن‌ها یا استفاده از سایبان مانند «VistorSat» اسپیس ایکس، تغییر محل آن‌ها برای انعکاس کمتر نور خورشید، از بین بردن تاثیر آن‌ها در هنگام تصویربرداری و همکاری با اپراتورها برای جلوگیری از قرارگیری تلسکوپ در راستای ماهواره‌ها اشاره کرد.

استارلینک

در این میان تنها یک راهکار می‌تواند اثرات این ماهواره‌ها را به صورت کامل خنثی کند که آن، پرتاب ماهواره‌های کمتر یا عدم قرارگیری ماهواره در مدار نزدیک زمین است. این راه حل تقریبا غیرعملی یا غیرممکن به نظر می‌رسد، با این حال می‌تواند تاثیر روی علم نجوم را به صفر برساند.

در کارگاه SatCon1 شرکت‌های اسپیس ایکس، آمازون و وان وب حضور داشته‌اند که شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک از دو کمپانی دیگر جلوتر است و هم اکنون ۶۰۰ ماهواره استارلینک در اطراف زمین قرار داده و می‌خواهد در آینده نزدیک به تعداد آن‌ها اضافه کند. اسپیس ایکس همکاری مناسبی با اخترشناسان دارد و دانشمندان انتظار دارند این کمپانی به راه حل مناسبی در آینده دست پیدا کند چرا که در غیر اینصورت، افزایش تعداد ماهواره‌ها تاثیر زیادی روی اخترشناسی رصدی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    //ه شامل محدود کردن ارتفاع ماهواره‌ها//به شدت مخالف تو پینگ خیلی تاثیر داره

  • molavy
    molavy | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    روشنایی و تداخل ماهواره‌های کوچک طراحی شده برای ارائه اینترنت پرسرعت، دانشمندان و شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس را متعجب کرده
    ما هم گوشامون دراز، یعنی نمیدونستن دارن چی کار میکنن و چه اثری داره

مطالب پیشنهادی