ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شورای پول و اعتبار با صدور کیف پول الکترونیکی موافقت کرد

شورای پول و اعتبار (از ارکان اصلی بانک مرکزی کشور) به منظور تسهیل در جریان مبادلات خرد، با صدور کیف الکترونیکی پول از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس ضوابط راهبردی و نظارتی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹

شورای پول و اعتبار (از ارکان اصلی بانک مرکزی کشور) به منظور تسهیل در جریان مبادلات خرد، با صدور کیف الکترونیکی پول از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس ضوابط راهبردی و نظارتی که توسط بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد، مشروط بر آنکه منجر به خلق پول نشود، موافقت کرد.

در هزار و دویست و نود و نهمین جلسه شورای پول، موافقت شد تا بانک‌ها و موسسات اعتباری بتوانند کیف الکترونیک پول صادر نمایند. کیف پول الکترونیکی  به یک دستگاه الکترونیکی (که امروزه در قالب یک سرویس آنلاین ارائه می‌شود و نه دستگاه فیزیکی) گفته می‌شود که به شخص این امکان را می‌دهد تا تراکنش الکترونیکی خود را به وسیله آن انجام دهد؛ تراکنشی که می‌تواند شامل خرید اقلام از یک فروشگاه به صورت آنلاین و یا پرداخت‌های خرد بر بستر اینترنت باشد.

این سرویس به شرکت‌ها و اشخاص اجازه می دهد با گوشی و استفاده از کد QR به صورت امن تراکنش مالی انجام دهند.

گفتنیست اولین کیف پول الکترونیکی در ایران، در اواسط دهه هفتاد شمسی وسط بانک ملت با عنوان کیف پول سوخت پیاده سازی شد. این کیف پول به صورت آفلاین در جایگاه سوخت قابل استفاده بود و در حال حاضر هم هنوز فعالیت می‌کند.

ابزار کیف پول می‌تواند پرداخت با امنیت و سرعت بالاتری را انجام دهد اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که مصوبه جدید شورای پول و اعتبار کشور که مربوط به مبادلات خرد است دقیقا چه نوع مبادلات و با چه ارزش ریالی را در نظر گرفته است. باید تا زمان صدور رسمی این مصوبه صبر کرد تا جزییات بیشتری از آن منتشر شود اما ناگفته نماند  اساس کیف پول الکترونیک برای تراکنش‌های خرد و مبالغی پایین است و با توجه به موافقت بانک مرکزی برای مبادلات خرد به نظر می رسد که در گام اول تراکنش‌های مالی زیر صد هزار تومان که نیازی به رمز پویا ندارند در این حیطه فعال شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۵ شهریور ۱۳۹۹

    عالیه ، امیدوارم هر روز شاهد پیشرفت مملکتمون باشیم و اینکه اوضاع اقتصادی هم بهتر بشه

مطالب پیشنهادی