ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صنایع نیمه هادی تایوان
تکنولوژی

TSMC اطلاعات لیتوگرافی ۳ نانومتری را منتشر کرد؛ تولید انبوه از نیمه دوم ۲۰۲۲

در سمپوزیوم سالانه فناوری، شرکت TSMC اطلاعات جدیدی درباره تولید تراشه‌های ۳ نانومتری منتشر کرد و فرایند‌های N5P و N4 را معرفی کرد. شرکت TSMC‌ در صنعت نیمه‌هادی پیشروی می‌کند و با شروع تولید پردازنده‌های ۷ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

در سمپوزیوم سالانه فناوری، شرکت TSMC اطلاعات جدیدی درباره تولید تراشه‌های ۳ نانومتری منتشر کرد و فرایند‌های N5P و N4 را معرفی کرد.

شرکت TSMC‌ در صنعت نیمه‌هادی پیشروی می‌کند و با شروع تولید پردازنده‌های ۷ نانومتری شرکت‌های اینتل و سامسونگ را پشت سر گذاشته است. از آن زمان تا به امروز، این کمپانی روی فرایند تولید چیپ‌های ۵ نانومتری تمرکز کرده و همچنین در حال توسعه فرایند ۳ نانومتری است.

TSMC به سرعت پیشرفت می‌کند و تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. با وجود عملکرد فوق العاده سریع این کمپانی، انتظار می‌رود اینتل اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ شروع به تولید پردازنده‌های ۷ نانومتری کند.

شرکت TSMC برای تولید تراشه‌های ۵ نانومتری به صورت گسترده از فناوری EUV استفاده خواهد کرد و در مقایسه با معماری ۷ نانومتری، بهبودهای زیادی دارد. فرایند N5 با مصرف انرژی یکسان با N7، تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و اگر سازنده به دنبال افزایش عملکرد نباشد، می‌تواند با کارایی یکسان نسبت به گذشته، مصرف انرژی را حداکثر ۳۰ درصد کاهش دهد.

TSMC

بهبودها تنها به این بخش‌ها محدود نشده و فرایند N5 می‌تواند به ۱.۸ برابر چگالی بالاتر نسبت به فرایند ۷ نانومتری N7 دست پیدا کند که به معنای افزایش سرعت این تراشه‌ها خواهد بود. TSMC قصد دارد از سال آینده میلادی تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را آغاز کند.

TSMC در این سمپوزیوم از فرایند N5P و N4 نیز رونمایی کرد که نسبت به N5 بهبودهای را تجربه کرده‌اند و بیشتر از لایه‌های EUV استفاده می‌کند. فرایند N5P برپایه N5 بوده و مصرف انرژی را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. تولید اولیه تراشه‌ها با فرایند N4 از سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ شاهد تولید انبوه آن‌ها خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی