ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابراز نگرانی انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی از طرح جدید مجلس برای فضای مجازی

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی تهران، موسوم به انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، در بیانیه‌ای نسبت به طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که اخیرا در مجلس یازدهم بعد بار دیگر مطرح شده، واکنش نشان داده و با اشاره ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۳

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی تهران، موسوم به انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، در بیانیه‌ای نسبت به طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که اخیرا در مجلس یازدهم بعد بار دیگر مطرح شده، واکنش نشان داده و با اشاره به طرح‌هایی نظیر فیلترینگ تلگرام و تلاش برای ساخت موتورهای جستجوی بومی و هزینه‌های انجام شده برایشان، آنها را ناموفق دانسته و گفته که فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی جهانی باعث نمی‌شود تا مردم از آنها استفاده نکنند.

این انجمن با اشاره به قطعی گسترده اینترنت که در آبان ماه امسال رخ داد به تصمیم جدید مجلس اشاره کرده و تاکید داشته که «هنوز هم سیاستگذاران، بر تکرار تجربیات شکست خورده‌ی پیشین پافشاری دارند و این طرح نیز، قرار است گرهی بر گره‌های موجود اضافه کند. طرح جدید بر داخلی‌تر شدن استفاده کاربران از ابزارها و پیام‌رسان های داخلی و محدودتر شدن یا به عبارتی دقیق‌تر، بر انسداد پیام‌رسان ها و شبکه‌های اجتماعی موجود و زدن تیر خلاص به بدنه نیمه جان ارتباطات آنلاین اجتماعی، تأکید دارد.»

در بیانیه این انجمن به کد شامد برای کانال‌های با بیش از ۵ هزار عضو تلگرامی اشاره شده و سپس به فیلتر کردن این پیام‌رسان گذری شده و گفته شده که این کار فقط به استفاده گسترده کاربران به فیلترشکن منجر شد. سوالات دیگری که مربوط به پروژه‌های ملی دیگری می‌شوند نیز در ادامه بیانیه ذکر شده و پرسیده شده که اگر از فردا هیچ شبکه‌اجتماعی جهانی در ایران فعالیت نداشته باشد آیا مردم، از مدل‌های به زعم این انجمن «اجباری» استفاده خواهند کرد یا خیر.

در بخش دیگری از این بیانیه به استفاده صدا و سیما از محتوای منتشر شده در این شبکه‌ها اشاره شده است: «مگر یکی از خوراک‌های رسانه های رسمی از جمله خبرگزاری ها و صدا و سیما، محتوای منتشر شده مسئولان در شبکه اجتماعی فیلتر شده‌ی توییتر نیست؟ اگر این، بردن سر زیر برف و بی توجهی به واقعیت‌های جامعه نیست، پس اسم آن را چه بگذاریم؟»

بیانیه این انجمن در ادامه گفته که «فعالان کسب و کارهای اینترنتی از یک سو چوب تحریم ها و محدودیت های مداوم سرویس های خارجی را می خورند و از سوی دیگر، گرفتار تصمیم سازی های غلط و محدودیت های خودساخته تصمیم گیران داخلی هستند. سیاستگذاران به جای «گشایش» و تسهیل در فضای کسب و کار، هر روز طرحی جدید برای محدودیت بیشتر در حوزه فعالیت های اینترنتی می تراشند و کارآفرین داخلی را ناامیدتر از گذشته، به حال خود رها می کنند.»

واکنش‌های دیگری نیز نسبت به طرح مجلس در روزهای اخیر در فضای مجازی رخ داده که شرح تفصیلی آنها در این لینک قابل مشاهده است. درباره محدودیت‌هایی که این طرح ایجاد می‌کند نیز می‌توانید در این لینک موارد مهمی را مرور کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    طرح مجلس برای فضای مجازی از دیجیاتو شروع شده. نمونه‌اش پست زیر هست
    dgto.ir/1u83
    است . این پست حداقل حاوی ۵۰ پست اعتراض و نگرانی کاربران به این طرح بود. بگذریم از هزاران نظری که تایید نشد...

    حالا برو به آدرس بالا. همه نظرات رو حذف کردند و امکان ارسال نظر رو مسدود کردند. مشخصه از بالا فرمان دادند اینها هم گفتند چشم قربان.

    • آریا
      آریا | ۶ شهریور ۱۳۹۹

      کم کم باید فکر خداحافظی با دیجیاتو بود
      منابع انگلیسی خیلی بهترن

  • MATELF
    MATELF | ۵ شهریور ۱۳۹۹

    هرچی بنویسم که تهش میخای پاک کنی!

  • porsesh
    porsesh | ۵ شهریور ۱۳۹۹

    دیجی اتو من چی بنویسم که تو نگی حاوی کلمه توهین آمیز.... طرف طرح داده زندگی رو نابود کنه. کنار گیاه می‌زاریش گیاه خشک میشه. پژمرده میشه. اون وقت انتظار داری من بیام کامنت بزارم به کلمات مثبت احساساتم رو بیان کنم وقتی از درون پر از ترسم؟! پر از خشمم؟! پر از دهها احساس منفی‌ام... احساس‌های منفی که حتی برخی‌هاش برام تازگی داره اما قادر به بیانش نیستم تا شاید کفار جایزه‌‌ای بهم بدن...

  • عزراییل
    عزراییل | ۵ شهریور ۱۳۹۹

    کارمون از ابراز نگرانی گذشته رسیدیم به ابراز مرگ

مطالب پیشنهادی