ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بررسی جریان هوای سرفه از اثربخشی شدید ماسک در کاهش شیوع کرونا خبر می‌دهد

ماسک می‌تواند از ما و دیگران در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند و حالا تحقیقی جدید با بررسی جریان هوای سرفه با انواع ماسک، تاثیر آن را ثابت کرده است. در حالی که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

ماسک می‌تواند از ما و دیگران در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند و حالا تحقیقی جدید با بررسی جریان هوای سرفه با انواع ماسک، تاثیر آن را ثابت کرده است.

در حالی که چندین پژوهش درباره تاثیر ماسک روی حفاظت از افراد در برابر کووید-۱۹ صورت گرفته، محققان هندی جریان هوای سرفه را در هنگام استفاده از ماسک‌های مختلف بررسی کرده که دید بهتری به افراد می‌دهد. یکی از محققان سازمان تحقیقات فضایی هند، «پادمانابها پراسانا سیمها» اعلام کرده:

«اگر شخص مبتلا به بیماری بتواند انتشار آلودگی را کاهش دهد، وضعیت برای افراد سالم در هنگام ورود به مناطق آلوده بسیار بهتر خواهد شد.»

از آنجایی که سرفه دمای بالاتری در مقایسه با محیط دارد، این تیم هندی از تکنیکی به نام «عکاسی شیلرن» استفاده کرده. این تکنیک قادر به عکسبرداری از جریان سیال با چگالی‌های مختلف است. محققان ۵ موضوع مختلف را با استفاده از این تکنیک مورد آزمایش قرار دادند.

این تیم حرکت سرفه روی تصاویر پشت سرهم را بررسی کرد که نتیجه آن، امکان تخمین سرعت سرفه و گسترش قطرات بود. محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که ماسک N95 بیشترین تاثیر را در کاهش گسترش افقی سرفه دارد. این ماسک می‌تواند فاصله انتشار ذرات را به ۰.۱ تا ۰.۲۵ متر محدود کند. اگر بدون ماسک سرفه کنید، امکان انتشار آلودگی تا ۳ متر وجود دارد.

در کنار ماسک N95، ماسک‌های دیگر نیز در این زمینه مفید هستند و می‌توانند وسعت سرفه را تا ۰.۵ متر محدود کنند. سیمها در این زمینه اعلام کرده:

«حتی اگر ماسک تمام ذرات خروجی را فیلتر نکند، با محدود کردن وسعت سرفه و مسافتی که ذرات آلوده می‌توانند طی کنند، اقدام مثبتی انجام می‌دهد. در مناطقی که امکان دسترسی به ماسک‌های پیشرفته وجود ندارد، استفاده از ماسک‌های معمولی نیز می‌تواند شیوع بیماری را کاهش دهد.»

ماسک

محققان در پژوهش خود به این موضوع پی بردند که سرفه درون آرنج نیز رویکرد مناسبی برای جلوگیری از انتشار ذرات آلوده نیست و بهترین راهکار، استفاده از انواع ماسک است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hosi
    Hosi | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    چه فایده کو گوش شنوا...

مطالب پیشنهادی