ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انفجار رادیویی سریع
علمی

سیگنال‌های مرموز فضایی در زمان مقرر تکرار شدند

خرداد ماه بود که اخترشناسان موفق به کشف یک الگوی پنهان برای «انفجارهای رادیویی سریع» (FRB) شدند و حالا این سیگنال‌های رادیویی طبق پیش‌بینی‌ها فعال شده‌اند. FRB پالس‌های سیگنال‌های رادیویی هستند که مقدار قابل توجهی انرژی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

خرداد ماه بود که اخترشناسان موفق به کشف یک الگوی پنهان برای «انفجارهای رادیویی سریع» (FRB) شدند و حالا این سیگنال‌های رادیویی طبق پیش‌بینی‌ها فعال شده‌اند.

FRB پالس‌های سیگنال‌های رادیویی هستند که مقدار قابل توجهی انرژی را در میلی‌ثانیه پرتاب می‌کنند. در حالی که اخترشناسان چنین موضوعی را تصادفی می‌دانستند، چند وقت پیش مشخص شد که آن‌ها طبق یک الگوی تکرارشونده عمل می‌کنند.

تحقیقی که در گذشته انجام شده، نشان داده که این سیگنال‌های رادیویی در بازه ۱۵۷ روزه فعالیت می‌کنند که ۹۰ روز آن مربوط به پرتاب پالس‌ها می‌شود و ۶۷ روز خبری از آن‌ها نیست. با توجه به این موضوع، اخترشناسان انتظار داشتند که این پالس‌ها در فاصله ۱۳ خرداد تا ۷ شهریور فعالیت خود را آغاز کنند.

تیمی از دانشمندان با استفاده از «تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری» در چین توانستند موقعیت سیگنال‌ها را شناسایی کنند، با این حال تا قبل از تاریخ ۲۷ مرداد خبری از فعالیت FRB 121102 نبود تا اینکه ۱۲ انفجار در مدت دو ساعت در فضا شکل گرفت.

دانشمندان با یافته جدید خود، مقاله قبلی را تایید می‌کنند، با این حال هنوز ابهامات زیادی درباره جزئیات این چرخه وجود دارد. اخترشناسان با ترکیب چندین پژوهش، به این موضوع اشاره می‌کنند که این بازه زمانی به صورت دقیق برابر ۱۵۶.۱ روز است که در این میان، منبع برای مدت ۹۹ روز فعال باقی می‌ماند.

با توجه به گفته اخیرشناسان، انتظار می‌رود این شیء در فاصله ۱۰ شهریور تا ۱۹ شهریور خاموش باشد. در صورتی که در فاصله زمانی همچنان شاهد انفجارهای رادیویی سریع باشیم، مقاله قبلی زیرسوال می‌رود و نباید منتظر یک چرخه برای آن‌ها باشیم.

با وجود چنین یافته‌ای، دانشمندان دیگر نظر متفاوتی درباره الگوی تکرارشونده FRB 121102 دارند. یک تیم که توسط «مرلین کروس» هدایت می‌شود، از بازه ۱۶۱ روزه FRB خبر داده‌ و انتظار دارد این سیستم در فاصله ۱۹ تیر تا ۲۳ مهر فعال شود و سپس تا تاریخ ۱۷ آذر خاموش باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی