ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی: فلج اطفال در آفریقا ریشه‌کن شد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به صورت رسمی اعلام کرد پس از دهه‌ها تلاش، «پولیوویروس» دیگر در آفریقا وجود ندارد و بیماری فلج اطفال در این قاره ریشه‌کن شده است. پروفسور «رز گانا فومبان لک» که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به صورت رسمی اعلام کرد پس از دهه‌ها تلاش، «پولیوویروس» دیگر در آفریقا وجود ندارد و بیماری فلج اطفال در این قاره ریشه‌کن شده است.

پروفسور «رز گانا فومبان لک» که از عدم ابتلای افراد به فلج اطفال طی ۴ سال گذشته در قاره آفریقا خبر داده، امروز را یک روز تاریخی برای آفریقا می‌داند. سازمان بهداشت جهانی به این موضوع اشاره می‌کند که پس از آبله، پولیوویروس دومین بیماری محسوب می‌شود که دیگر در قاره آفریقا وجود ندارد.

از سال ۱۹۹۶ بسیاری از کشورهای آفریقایی ابتلا به فلج اطفال گزارش را گزارش نکرده‌اند و ریشه‌کن شدن آن در این قاره، از بیماری ۱.۸ میلیون کودک و مرگ ۱۸۰ هزار نفر جلوگیری می‌کند. پولیو ویروسی بوده که به ستون فقرات حمله می‌کند و فلج شدن کودکان را در پی دارد.

فلج اطفال تا دهه ۵۰ میلادی در جهان شیوع داشت تا اینکه دانشمندان موفق به کشف ویروس این بیماری شدند، با این حال بسیاری از مردم در کشورهای فقیر در قاره آفریقا و آسیا به آن دسترسی نداشتند.

فلج اطفال

در سال ۱۹۸۸ سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و «روتاری» کمپین جهانی برای ریشه‌کن کردن این بیماری راه‌اندازی کردند. در آن زمان ۳۵۰ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده بودند و شمار بیماران در سال ۱۹۹۶ در قاره آفریقا بیش از ۷۰ هزار نفر گزارش شده بود.

با چندین دهه تلاش و هزینه ۱۹ میلیارد دلاری که ۳۰ کشور آن را تامین کردند، فلج اطفال در بسیاری از کشورها ریشه‌کن شده، با این حال هنوز در پاکستان و افغانستان این بیماری وجود دارد و در سال جاری میلادی ۸۷ نفر در این کشورها به فلج اطفال مبتلا شده‌اند. آخرین مورد ابتلا به فلج اطفال در قاره آفریقا مربوط به نیجریه در سال ۲۰۱۶ می‌شود.

با وجود ریشه‌کن شدن فلج اطفال در این قاره، ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان در حال قربانی گرفتن است و تا به امروز بیش از ۸۲۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی