ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ارتش ۱ میلیون نفره ربات‌هایی که درون سوزن سرنگ جای می‌گیرند

محققان موفق به ساخت ارتش ۱ میلیون نفره از ربات‌های بسیار کوچکی شده‌اند که درون سوزن سرنگ جای می‌گیرند. محققان دانشگاه کورنل موفق به توسعه ربات‌هایی شده‌اند که ابعادشان کمتر از ۰.۱ میلیمتر بوده و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

محققان موفق به ساخت ارتش ۱ میلیون نفره از ربات‌های بسیار کوچکی شده‌اند که درون سوزن سرنگ جای می‌گیرند.

محققان دانشگاه کورنل موفق به توسعه ربات‌هایی شده‌اند که ابعادشان کمتر از ۰.۱ میلیمتر بوده و با چشم غیرمسلح نمی‌توان آنها را دید. ربات‌ها خصوصیات پیشرفته‌ای نداشته اما برتری اصلی آنها استفاده از نسل جدیدی از محرک‌ها (Actuators) در قسمت پاهاست.

پژوهشگران برای حرکت دادن این ربات‌های مینیاتوری نور لیزر را به برد حساس به نوری که پشت آنها قرار گرفته می‌تابانند که سبب حرکت پاها به سمت جلو می‌شود. به گفته محققان این ربات‌ها در همه محیط‌ها از جمله محیط‌های اسیدی و دماهای بسیار شدید قابل استفاده بوده و از آنها می‌توان برای مطالعه درون بدن استفاده کرد.

محققان این دسته از ربات‌ها را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» نامگذاری کرده‌اند، چرا که منبع انرژی ندارند و عملکرد آنها باید از راه دور کنترل شود. این یعنی ربات بدون دخالت انسان قادر به حرکت کردن نیست. با این وجود محققان می‌گویند ربات‌های خیمه‌شب‌بازی اهمیت بالایی داشته و با توسعه آنها مسیر برای توسعه ربات‌های مینیاتوری خودکار هموار می‌شود.

محققان می‌گویند این ربات‌های مینیاتوری در کوچکترین سوزن سرنگ جای می‌گیرد و بنابراین می‌توان آنها را به بدن «تزریق» کرد. البته ربات‌ها هنوز آنقدر هوشمند نیستند که بتوانند سلول‌های بیمار را هدف قرار داده و یا به محرک‌ها واکنش نشان دهند، به همین دلیل فعلاً امکان تزریق و استفاده پزشکی از آنها وجود ندارد. البته محققان وعده ارتقا سریع توانمندی‌های آن را داده‌اند و می‌گویند به دلیل هزینه ساخت بسیار پایین می‌توان در آینده از آنها برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد.

محققان قصد دارند در گام بعدی ربات‌ها را برنامه ریزی کرده و به آنها توانایی انجام برخی وظایف را بدهند. ارتقا توانمندی‌ها می‌تواند مسیر را برای ارسال ارتش چند میلیونی ربات‌ها به درون بدن برای بهبود سریع زخم و حتی درمان سرطان هموار کند. البته تا دستیابی به چنین قابلیتی سال‌ها و حتی ده‌ها فاصله داریم.

حتی در صورت توسعه چنین ربات‌هایی نیز استفاده از آنها برای درمان بیماری‌ها بسیار مشکل خواهد بود چرا که ارسال ربات‌های کوچک به درون بدن نیازمند اخذ مجوزهای مختلف و رعایت تمام پروتکل‌های ایمنی است تا از آسیب احتمالی به بیمار جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۶ شهریور ۱۳۹۹

    احسنت به این محققان ⁦??⁩⁦??⁩

مطالب پیشنهادی