ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک نوجوان هزاران مقاله جعلی به زبان بومی اسکاتلند در ویکی‌پدیا نوشته است

ویکی‌پدیا یکی از بهترین منابع برای کسب اطلاعات در مورد موضوعات مختلف به شمار می‌رود، اما اتفاقی که اخیراً در این پلتفرم رخ داده باری دیگر نشان می‌دهد نباید به هر مطلبی که در این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ویکی‌پدیا یکی از بهترین منابع برای کسب اطلاعات در مورد موضوعات مختلف به شمار می‌رود، اما اتفاقی که اخیراً در این پلتفرم رخ داده باری دیگر نشان می‌دهد نباید به هر مطلبی که در این دانشنامه گذاشته می‌شود اعتماد کرد.

اوایل هفته جاری یکی از کاربران ردیت با نام مستعار Ultach متوجه موضوعی غیرعادی در نسخه «اسکاتس» (Scots) ویکی‌پدیا شد. اسکاتس و گائلیک (Gaelic) از زبان‌های بومی کشور اسکاتلند به شمار می‌روند. هزاران مطلب به زبان اسکاتس در ویکی‌پدیا منتشر شده که یکی از بزرگترین منابع رایگان این زبان محسوب می‌شود. حال مشخص شده حدود ۴۹ درصد از مطالبی که به زبان اسکاتس در این دانشنامه وجود دارند را نوجوانی آمریکایی نوشته که اصلاً نحوه صحبت کردن با آن را هم نمی‌داند.

این فرد ۱۹ ساله که با نام کاربری AmaryllisGardner در ویکی‌پدیا فعالیت می‌کرده، تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ هزار مطلب را نوشته و حدود ۲۰۰ هزار مقاله را نیز ویرایش کرده است. بیشتر مقالات غلط املایی دارند و قواعد گرامری زبان اسکاتس در آنها رعایت نشده است. احتمال می‌رود او از مترجم آنلاین برای پیوند زبان انگلیسی با اسکاتس استفاده کرده باشد.

از آنجا که درصد بسیار کمی از کاربران از نسخه اسکاتس ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند، کاربر یاد شده تا سال‌ها به انتشار مقالات ادامه داده است. یکی از مدیران ویکی‌پدیا می‌گوید: «هیچ کس به نگهداری از نسخه اسکاتس ویکی‌پدیا اهمیتی نمی‌دهد. یکی از کاربران قصد تغییر این رویه را داشته که به دلیل فقدان راهنمایی صحیح مقالات را با کیفیت پایین ترجمه کرده است.»

نظرات مختلفی در مورد این مشکل وجود دارد. عده‌ای می‌گویند تمام مقالاتی که توسط این کاربر نوشته شده‌اند باید از ویکی‌پدیا حذف شوند. اما Michael Dempster، رییس مرکز زبان اسکاتس در پرت استرالیا در گفتگو با گاردین می‌گوید: «این نوجوان کار عظیمی انجام داده و یک زیرساخت قابل ویرایش ایجاد کرده است، ولی حالا افرادی که متخصص زبان اسکاتس هستند باید آن را ویرایش کنند. این منبع پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع عالی برای این زبان را در آینده دارد.»

AmaryllisGardner می‌گوید نیت بدی از انتشار مطالب در ویکی‌پدیا نداشته است. او اشاره می‌کند که از ۱۲ سالگی این کار را شروع کرده و به خاطر سن کم فرق خوب از بد را نمی‌دانسته است. این اتفاق یک بار دیگر این نکته را یادآوری می‌کند که نباید به تمام مطالب این دانشنامه اعتماد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sorena
    sorena | ۷ شهریور ۱۳۹۹

    منبع اطلاعاتی خیلی از ایرانیان غیور هم ویکی پدیاست ???

  • Fereydoun
    Fereydoun | ۷ شهریور ۱۳۹۹

    درود بر روان پاکش! عجب حالی داشته خداییش! من زیاد ویکی میخونم و خیلی غلط املایی تصحیح کردم، ولی مقاله نویسی واقعا سخته تو ویکی بس که قوانین داره و سخت میگیرن

  • طاها
    طاها | ۷ شهریور ۱۳۹۹

    انشاالله کار به ویکی پدیا ی ایران یا فارسی نرسد

مطالب پیشنهادی