ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری اپل با دولت آمریکا برای توسعه نسخه «محرمانه» آیپاد

یکی از مهندسین سابق اپل فاش کرد که این شرکت پانزده سال پیش در همکاری با دولت آمریکا نسخه دستکاری شده و «محرمانه» آیپاد را ساخته است. «David Shayer»، مهندس سابق اپل می‌گوید سال ۲۰۰۵ ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

یکی از مهندسین سابق اپل فاش کرد که این شرکت پانزده سال پیش در همکاری با دولت آمریکا نسخه دستکاری شده و «محرمانه» آیپاد را ساخته است.

«David Shayer»، مهندس سابق اپل می‌گوید سال ۲۰۰۵ رییس تیم نرم افزار آیپاد از او درخواست کرده تا به دو نفر از مهندسان وزارت انرژی آمریکا برای توسعه نسخه ویژه آیپاد کمک کند. این دو نفر از طرف شرکتی به نام «بکتل» (Bechtel) بوده‌اند که یکی از پیمانکاران دفاعی بزرگ ایالات متحده به شمار می‌رود.

Shayer می‌گوید در آن زمان فقط ۴ نفر در اپل از این پروژه اطلاع داشتند که هیچ کدام از آنها دیگر در این شرکت کار نمی‌کنند. همچنین این پروژه آنقدر محرمانه بوده که تمام ارتباطات به صورت حضوری انجام می‌شده و خبری از نامه نگاری‌های اداری نبوده است.

ظاهراً اپل و دولت آمریکا به دنبال توسعه نسخه‌ای از آیپاد بوده‌اند که توانایی ذخیره داده‌ها از وسیله‌ای دیگر را داشته باشد. شمایل این مدل نباید تفاوتی با نمونه اصلی می‌کرده و تمام داده‌های ذخیره شده روی هارد دیسک آن باید غیر قابل شناسایی می‌بوده‌اند.

نقش اصلی Shayer در این پروژه نظارت بر هرگونه درخواست از طرف وزارت انرژی ایالات متحده از اپل بوده است. به گفته او کارکنان این وزارت دفتر اختصاصی در اپل داشته‌اند و در بازه چندین ماهه نحوه کار کردن با سیستم عامل آیپاد و دستکاری آن را آموزش دیده‌اند.

اپل و وزارت انرژی آمریکا برای این پروژه از نسل پنجم آیپاد استفاده کرده بودند چرا که کیس آن به راحتی باز شده و هاردش ۶۰ گیگابایت ظرفیت دارد. همچنین آیپاد نسل پنجم آخرین مدلی بود که سیستم عاملش امضای دیجیتالی اپل را نداشت، بنابراین دستکاری نرم افزاری را آسان‌تر می‌کرد.

وزارت انرژی آمریکا مسئول برنامه جنگ افزار و انرژی هسته‌ای است و سال ۲۰۰۵ بودجه آن ۲۴.۳ میلیارد دلار بوده که ۹ میلیارد دلار آن صرف اهداف دفاعی مثل برنامه بازدارندگی هسته‌ای شده است.

Shayer می‌گوید هیچ گاه آن وسیله‌ای که قرار بوده اطلاعات را از آیپاد ذخیره کند ندیده، اما معتقد است وزارت انرژی آمریکا احتمالا قصد داشته از آیپاد دستکاری شده به عنوان یک «شمارشگر گایگر» مخفی استفاده کند. از این نوع شمارشگرها معمولاً برای سنجش میزان آلودگی‌های رادیواکتیو استفاده می‌شود و Shayer می‌گوید وزارت انرژی آمریکا با استفاده از این آیپاد می‌توانسته به شکل پنهانی در مورد فعالیت رادیواکتیو اطلاعات جمع آوری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    اینها مستقل هستند و فقط برای صبح کار می‌کنند، دورغه

مطالب پیشنهادی