ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان به ترکیب مناسب قهوه و خواب برای کار در شیفت شب پی بردند

کار در شیفت شب یا کار کردن تا دیر وقت روی پروژه های کاری و درسی نیازمند آمادگی است و مثلا باید قبل از آن خواب کافی داشته باشید. دانشمندان در پژوهشی تازه ترکیب مناسب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

کار در شیفت شب یا کار کردن تا دیر وقت روی پروژه های کاری و درسی نیازمند آمادگی است و مثلا باید قبل از آن خواب کافی داشته باشید. دانشمندان در پژوهشی تازه ترکیب مناسب خواب و کافئین برای کار کردن در شب را پیدا کرده اند تا افراد بدون خستگی بیش از اندازه و ضمن حفظ هوشیاری بتوانند خود را بیدار نگه دارند.

با وجود آنکه بسیاری از مردم میتوانند خود را شب ها بیدار نگه دارند، هوشیار ماندن در این ساعات از شبانه روز معمولا کار دشواری است؛ و اگر فرد هوشیاری نداشته باشد نه می تواند کار خود را به درستی انجام دهد و نه به نتایج مطلوب موردنظرش برسد. علیرغم این مساله، شیفت های کاری شبانه در بسیاری از صنایع رایج هستند که از آن جمله میتوان به خرده فروشی ها، امنیت و حمل و نقل اشاره کرد.

طبق پژوهشی که محققان دانشگاه جنوب استرالیا انجام داده اند راهکار مناسب برای کارکنان شیفت شب ترکیبی از قهوه و چرت یا به اصطلاح caff-nap است؛ به بیان ساده تر این یعنی مصرف مقداری قهوه (در این پژوهش به یک فنجان قهوه اشاره شده است) و سپس یک چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای در وضعیت درازکش.

راکتورهای هسته ای

با این ترکیب به محض آنکه قهوه شروع به عمل می کند فرد از خواب سبک خود بیدار می شود و دیگر خبری از اینرسی خواب یا همان خستگی و گیجی ناشی از بیدار شدن از خواب نخواهد بود.

در این پژوهش دانشمندان لیوان های قهوه ۲۰۰ میلی گرمی را به داوطلبان دادند و در ادامه از آنها خواستند که یک چرت نیم ساعتی را در ساعت ۳:۳۰ صبح داشته باشند. محققان در نهایت اعلام کردند این داوطلبان در مقایسه با گروهی که پلاسیبو یا ماده بی اثر دریافت کرده بودند هوشیاری بیشتری داشته و عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • msb.sayfi
    msb.sayfi | ۹ شهریور ۱۳۹۹

    بچه ها یه سوال داشتم
    بیشترین ساعت بیداری که تو سه روز میتونید یا تونستید کسب کنید چقدر بوده؟
    فرض کنید یه فورس ماژور هم باشه ، نیاز به تمرکز هم باشه ، فعالیت بدنی هم متوسط به پایین
    یه دوستی لاف زده تو سه روز ، فقط سه ساعت خوابیده ، میخوام ببینم کی تا حالا مشابهشو انجام داده (((:

    • Sami4r
      Sami4r | ۹ شهریور ۱۳۹۹

      سلام دوست عزیز
      بیشترین ساعتی که تونستم بیدار بمونم، 4 روز پی در پی،بدون قهوه یا هرچیزی بود، یعنی اون زمان اصلا بلد نبودم که بخوام قهوه بخورم یا هرچی سالمی تا خوابم نبره،زمان دانشگاه و هرروز یه امتحان داشتیم
      تو این 4 روز دقیق یادمه، فقط 4 ساعت خوابیدم، روزی یه ساعت.
      میدونی خیلی سختی کشیدم، خیلی درس خوندم، خیلی بی خوابی و رنج کشیدم، این حقم نبود که امروز بیکار باشم یا کارگری کنم.اینو درحالی که اشکم به این خاطر سرازیر شده دارم میگم.من تنبل نبودم، حقم این نبود. هیچ وقت اون 4 شب سخت رو فراموش نمیکنم.فقط همین الان تو سایت ثبت نام کردم که بگم،اگه شرایطش واست پیش بیاد که اون روز خیال کنی ارزشش رو داره، مطمئن باش بیدار میمونی، خیلی بیشتر از من یا هرکس دیگه.
      پیروز و سالم باشید.

مطالب پیشنهادی