بررسی بازی Microsoft Flight Simulator – زمین و آسمان برای تو

بررسی بازی Microsoft Flight Simulator – زمین و آسمان برای تو

وقتش رسیده سری به محله زندگیتان بزنید

۷ شهریور ۱۳۹۹ ذخیره

مگر زمین بزرگ نبود که در آن مهاجرت کنید؟ چرا، کره زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، به شکلی باورنکردنی واقعا وسیع و بزرگ است. اما خبر بد این است که اکثر ما سرمایه و وقت کافی را نداریم تا از جای جای این جهان شگفت‌انگیز بازدید کنیم. تا اینکه Microsoft Flight Simulator عرضه شد و این به نظرم بزرگترین دستاورد بازی است. شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت آرزوی دیرینه‌مان را به لطف گرافیک تقریبا واقع‌گرایانه‌اش تا حد زیادی بر آورده می‌کند.

به عنوان کسی که عاشق بی چون و چرای بازی‌های شبیه‌ساز هستم و کمتر عنوانی از آشپزی گرفته تا اسمبل کردن کامپیوتر در استیم یا استورهای دیگر از زیر نگاه تیزبینم پنهان می‌ماند، باید اعتراف کنم که هیچی از دنیای هواپیما و مهارت‌های خلبانی نمی‌دانم. به خاطر نداشتن امکانات کافی، سختی بیش از حد این بازی‌ها و البته قیمت بسیار گران‌‌شان تقریبا شانس تجربه تمامی شبیه‌سازهای پرواز به جز تنها یکی از آن‌ها را از دست دادم. اما Microsoft Flight Simulator امسال با یک پیغام مهم رونمایی شد: برای لذت بردن از بازی نیازی نیست یک خلبان کارکشته یا حتی علاقه‌مند به هوانوردی باشید.

Microsoft Flight Simulator
بررسی بازی Microsoft Flight Simulator - زمین و آسمان برای تو - ویجیاتو
  • امتیاز کاربران
    72 ratings9.1/10
  • امتیاز متاکریتیک 93
  • ژانر شبیه‌سازی
  • تاریخ انتشار ۲۸ مرداد ۹۹
  • پلتفرم‌ها ایکس‌باکس وانپی‌سی
  • ناشر بازی مایکروسافت استودیوز
  • سازنده آسوبو استودیو
  • حالت بازی تک نفرهچند نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای همه

حالا بعد از ده‌ها ساعت تجربه بازی باید بگویم که استودیو آسوبو در عملی کردن این وعده واقعا سنگ تمام گذاشته‌اند. بلند کردن، کنترل و فرود آوردن هواپیما در درجه سختی‌های مختلف با هم فرسنگ‌ها تفاوت دارند. بازی در ساده‌ترین حالتش، به سادگی GTA V است. تنها باید یک کنترلر را به آن وصل کنید، به سرعت مناسب برسید، آنالوگ را پایین دهید تا هواپیما از روی آسفالت باند کنده شود. بعد از آن نیاز تمامی سیستم‌های کمکی بازی جان شما را نجات می‌دهند. اما با قرار دادن بازی روی سخت‌ترین حالت ممکن، نه تنها دیگر خبری از سیستم‌های راهنما نیست، بلکه گاهی وزش شدید باد چنان تاثیری روی کنترل هواپیما شما می‌گذارد که واقعا استفاده از موس و کیبورد یا کنترلر پاسخگو نیست.

البته در مقایسه با برخی از شبیه‌ساز‌های قبلی سری از جمله FSX و با خواندن نقطه نظرات برخی از کاربران حرفه‌ای دنیای خلبانی، به نظر می‌رسد که Microsoft Flight Simulator در سخت‌ترین حالتش هم حداقل مثل گذشته واقعی نیست. البته خود شما هم این موضوع را از کار نکردن ده‌ها دکمه مختلف در کابین 747 خواهید فهمید. کم شدن سطح واقع‌گرایی بدون شک نتیجه حرکت مایکروسافت و آسوبو به سمت عامه‌پسندتر کردن این نسخه است. البته با گذشت زمان و پشتیبانی سازندگان و همچنین عرضه مادها مطمئنم طرفداران سرسخت سری هم به آرزویشان می‌رسند و همین حالا هم سطح شبیه‌سازی بازی کاملا به سوی واقع‌گرایی سوق می‌کند.

این سطح از انعطاف‌پذیری اما تنها به کنترل هواپیما و تنظیم درجه سختی محدود نمی‌شود. Microsoft Flight Simulator به جرات یکی از قابل شخصی‌سازی‌ترین بازی‌های سال است و این موضوع در مورد تمامی بخش‌های آن صدق می‌کند. از تنظیمات گرافیکی بسیار کامل گرفته تا حتی مشخص کردن رنگ منو، اندازه نوشته‌ها، سیستم آب و هوایی و چگالی ابرها و این لیست تا نقطه نقطه بازی ادامه دارد. چنین موضوعی به خصوص با در نظر داشتن بارگذاری‌های طولانی MFS واقعا یک موهبت است. صحبت از بارگذاری شد، نتیجه تست‌هایم نشان می‌دهد که فارغ از سرعت اینترنت، تنظیمات گرافیکی و سیستم کامپیوتر شما، همچنان لودینگ بازی زمان زیادی از شما می‌گیرد و افت فریم‌های ناگهانی هم تا به امروز و لحظه نگارش این جملات برطرف نشده‌اند.

بازی Microsoft Flight Simulator
دریاچه چیتگر و برج‌های اطرافش به خوبی از بالا قابل تشیخص هستند

کره زمینی که باید چرخاند

در کنار انعطاف‌پذیری و دسترس‌پذیری، وعده مهم دیگر مایکروسافت هنگام معرفی Microsoft Flight Simulator این بود که می‌توانید در سراسر دنیا آن هم با مقیاس ۱:۱ پرواز کنید. راستش را بخواهید تا قبل از تجربه بازی و خواندن نظرات منتقدین و دیدن ویدیوها، همچنان فکر نمی‌کردم آسوبو بتواند چنین خواسته‌ای را ممکن کند. تعجبی هم نداشت، منتقدین پالیگان یا IGN که در تست‌هایشان به ایران سر نمی‌زنند یا از بالای خانه من عبور نمی‌کنند، چه تضمینی وجود داشت که کشورهایی مثل ما در بازی تنها یک زمین صاف و بدون جزییات نباشند؟

اما نتیجه نهایی واقعا کاملا برخلاف تمامی تصوراتم است. البته اخطار می‌دهم که انتظاراتتان را بیش از حد بالا نبرید، همچنان برخی از حتی مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و نقاط مهم کشور شباهت چندانی به نمونه واقعی‌شان ندارند. بارزترین آن‌ها احتمالا برج میلادی باشد که در بازی تنها یک سازه بلند قامت و تقریبا بدون شکل است. اما نگران نباشید، چنین موضوعی برای ده‌ها کشور و شهر دیگر هم صادق است.

بررسی بازی Microsoft Flight Simulator - زمین و آسمان برای تو - ویجیاتو
اما خب نیویورک دیگر با واقعیت تقریبا هیچ تفاوتی ندارد

در کل سه عامل مشخص می‌کند منطقه‌ای که در بازی از آن بازدید می‌کنید، چقدر به واقعیت نزدیک است: ۱- کیفیت تصاویر ماهواره‌ای ۲- دقت الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ۳- دخالت دستی سازندگان. مورد سوم شامل حال ایران به جز مقبره کوروش نمی‌شود. البته واقعا تنها شهرهای بسیار محدود و بی‌نهایت شناخته شده‌ای کاملا مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. اما اول از همه اینکه ترکیب همان دو عامل اول در مورد بسیاری از نقاط کافیست تا شهرتان آنطور که باید به نظر برسد و هم اینکه با توجه به پشتیبانی بازی از مادسازی، یک طراح خوش ذوق تمام چیزی است که نیاز داریم تا شهرهای مختلف ایران را باز طراحی کند. همین حالا مادسازهای رسمی شهر لندن را حسابی به واقعیت نزدیک کرده‌اند.

بنابراین اینکه شهر محل زندگی‌تان چقدر در Microsoft Flight Simulator درست از آب در آمده باشد، چیزی است که تنها با سر زدن به آن خواهید فهمید. نمی‌دانم چرا اما تصاویر ماهواره‌ای نقشه بینگ در برخی از قسمت‌ها حتی شهرهای بزرگ کیفیت چندانی ندارند و هوش مصنوعی بیچاره هم موفق نشده تشخیص دهد که با چه سازه یا بافتی رو به رو است. برای مثال جنگل‌های حرای هرمز بیشتر به یک مرداب زشت شباهت دارد و با سر زدن به نقشه بینگ متوجه شدم که تصاویر ماهواره‌ای این منطقه هم دقیقا همین شکلی هستند. بر خلاف گوگل که تصاویر بهتری از این منطقه تهیه کرده و احتمالا اگر بازی با کمک نقشه‌های این کمپانی ساخته می‌شد، حداقل جنگل حرای به واقعیت شبیه‌تر بود.

با تمامی این وجود اما چرخاندن کره زمین در بازی و انتخاب محلی برای شروع و مکانی برای فرود لذتی غیر قابل توصیف دارد که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها از بین نمی‌رود. در چند ساعت اولیه بازی همیشه سعی می‌کردم تا به سراغ مکان‌هایی برویم که شناختی از آن‌ها دارم اما حالا ناخوداگاه به نقاطی از جهان سر می‌زنم که حتی تصاویرش را در اینترنت هم ندیده‌ام. البته یک گلایه‌ای که در این بین دارم، نامشخص بودن شهرها روی نقشه بازی است. کره زمین Microsoft Flight Simulator امکانات فراوانی دارد اما ذکر نام تمامی شهرها یکی از آن‌ها نیست. اما خب اشکالی هم ندارد، احتمالا شما هم یک نقشه گوگل در کنار باز نگه می‌دارید و این شکلی اطلاعات جغرافیایی‌تان هم حسابی بالا می‌رود. تطابق دادن چیزی که در بازی می‌بینید با نقشه‌ها، مثل دنبال کردن جاده‌ای که به تخت جمشید ختم می‌شود هم تجربه جالب و لذت‌بخشی است.

هواپیماهایی که آسمان را تسخیر می‌کنند

صحبت در مورد هواپیماها یکی از آن قسمت‌هایی است که قضاوت در مورد Microsoft Flight Simulator را سخت می‌کند. در صحبت با بسیاری از دوستانم که تجربه بسیار بیشتری در هوانوردی و بازی‌های شبیه‌ساز پرواز دارند، متوجه شدم که بیشتر آن‌ها از کم بودن تعداد و تنوع هواپیماها شکایت دارند. در نسخه پایه شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت ۲۰ هواپیما برای انتخاب کردن وجود دارد که تنها سه تا از آن‌ها جت مسافربری هستند.

برای کسی مثل من که تمام اطلاعاتم مربوط به این هواپیماها صرفا به خواندن در مورد آن‌ها در مجلات، صفحات ویکی‌پدیا و دیدنشان در مستندهای هوایی محدود می‌شود و هیچ پشت سکان آن‌ها ننشسته‌ام، این تعداد فراتر از کافی است. ساعت‌ها طول می‌کشد با ساختار و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوم تا با اطمینان بگویم که خب نوبت هواپیما بعدی است. اما از طرفی ناراحتی و گلایه کسانی که ماه‌ها و سال‌ها وقتشان را پای تجربه شبیه‌سازهای قبلی گذاشته‌اند و حالا با نسخه‌ای رو به رو هستند که هواپیماهای کمی دارد و برای آزاد کردن هواپیماها و فرودگاه‌های اختصاصی بیشتر باید هزینه بیشتری هم صرف کننند. بنابراین این موضوع تا حدی به نظرم به انتظارات شما و مهارت‌هایتان در این زمینه بر می‌گردد. به هر حال اضافه شدن هواپیماهای بیشتر به بازی چه به صورت رسمی و چه در قالب ماد قطعی است و تنها احتمالا کمی زمان ببرد.

تجربه‌ای فراتر از پرواز بر فراز دنیا

انتخاب دو نقطه از دنیایی به بزرگی کره زمین برای آغاز و پایان پروازی گاهی حتی چند ساعته به نظرم به خودی خود آنقدر سرگرم کننده است که تا سال‌ها جذابیت و تازگی دارد. مگر می‌شود از دیدن کشورها و شهرهایی که ممکن است هیچ وقت آن‌ها را در واقعیت نبینیم، خسته شویم؟ اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید، چنین آزادی عملی خسته کننده است، خوشبختانه Microsoft Flight Simulator سرگرمی‌های دیگری هم برایتان دارد.

بازی Microsoft Flight Simulator
بیشتر شهرها مثل یزد از نزدیک دیگر گرافیک و جزییات پیکسلی پیدا می‌کنند

اگر هیچ اطلاعاتی از هوانوردی ندارید، بخش آموزشی بهترین قسمت برای شروع است. شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت با یک سسنای ۱۵۲ مهم‌ترین اصول خلبانی را با زبانی تقریبا ساده به شما آموزش می‌دهد و در انتها هم به عنوان آخرین قسمت یک پرواز کوتاه را کامل به خودتان می‌سپارد. البته نوشتم «تقریبا» چون گاهی برخی از اصطلاحات آنطور که باید توضیح داده نمی‌شوند اما خب هیچ کدام چیزی نیستند که با یک جستجوی ساده در اینترنت برطرف نشوند.

بیشتر بخوانید:

قسمت جذاب‌تر اما بخش Activities یا فعالیت‌هاست. با انتخاب این بخش با ده‌ها چالش جالب رو به رو می‌‌شوید که با اجرایشان امتیاز دریافت می‌کنید و بازی هم نشان می‌دهد که در رقابت با دیگر بازیکنانی از سراسر جهان چطور عمل کردید. تمامی این چالش‌ها را می‌توان در دو دسته «فرود» و «پروازهای طولانی بر فراز نقاط دوردست» تقسیم کرد اما خب هر کدام از آن‌ها باز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال در چالش‌های فرود گاهی مشکل اصلی شما فرودگاهی است که باند کوتاهی دارد یا وزش باد سنگینی که کنترل هواپیما را به هنگام فرود بی‌نهایت چالش‌برانگیز می‌کند. تقریبا می‌توان مطمئن بود که با گذشت زمان چالش‌های بیشتری حتی شاید به صورت رایگان به بازی اضافه شوند. اما در نهایت بازگشت همه به کره زمین و مشخص کردن پروازهایی است که خودمان دوست داریم.

بازی Microsoft Flight Simulator
تجربه چالش‌های بازی هم واقعا خالی از لطف نیست

رویایی که دستانمان لمس کرد

شبیه‌سازهای پرواز مایکروسافت همیشه عناوینی‌ شبیه‌ساز بوده‌اند که اصول مهم هوانوردی را در بستری امن و دوست‌داشتنی به علاقه‌مندان آموختند، با این تفاوت که حالا Microsoft Flight Simulator امسال از هر زمان دیگری چشم‌نوازتر و دسترس‌پذیرتر است، البته اگر سسیستم مورد نیاز برای اجرای بازی را در نظر نگیریم. مایکروسافت و استودیو آسوبو با اقدامی درست توانستند هم تا حد زیادی نظر طرفداران حرفه‌ای سابق خود را جلب و هم طیف وسیعی از مخاطبین تازه را با خود همراه کنند.

اما باز هم یادتان نروید که حتی در ساده‌ترین تنظیمات، Microsoft Flight Simulator به هر حال یک بازی شبیه‌ساز است. شاید بتوانید کنترل هواپیما را ساده کنید اما همچنان تقریبا تمام مدت پرواز کار مهمی برای انجام دادن ندارید، پروازهایی که حتی در مورد مسیرهای کوتاهی مثل تهران تا کیش آن هم با جت مسافربری یک ساعتی طول می‌کشد. فکر می‌کنم اگر از نشستن پشت فرمان کامیون و طی کردن مسافت‌های طولانی در Euro Truck Simulator لذت برده باشید، تجربه MFS هم برایتان آشنا خواهد بود و جنسی از همان آرامش را برایتان تداعی می‌کند. با این تفاوت که می‌توانید در کنارش کلی اطلاعات مهم هم بیاموزید.

بازی Microsoft Flight Simulator

خلاصه بگم که…

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت نه تنها یکی از بهترین بازی‌های امسال است، بلکه نسل بازی‌ها را یک قدم بلند به جلو می‌برد و ما را نسبت به آینده صنعت امیدوارتر می‌کند. این بازی پاسخی به تمامی رویاهای دیرینه‌مان است که از به واقعیت نپیوستن آن‌ها تقریبا ناامید شده بودیم.

بازی Microsoft Flight Simulator

می‌خرمش

اگر یک کامپیوتر قدرتمند در خانه دارید و سرعت اینترنت هم پاسخگو بازی است و از همه‌ مهم‌تر، سر زدن به نقاط مختلف دنیا و دیدن جاهای دیدنی کره زمین از نزدیک برایتان جذابیت دارد؛ ثانیه‌ای نباید در خرید Microsoft Flight Simulator شک کنید چرا که آسوبو موفق شده تا تمامی وعده وعید‌هایش را عملی و عنوانی را عرضه کند که تا مدت‌ها برایتان مثل روز اول جذاب باقی می‌ماند.

بررسی بازی Microsoft Flight Simulator - زمین و آسمان برای تو - ویجیاتو

نمی‌خرمش

مهم‌ترین دلیلی که به خاطرش متاسفانه باید دور بازی را خط بکشید، سیستم مورد نیاز نسبتا قوی و سرعت اینترنت بالاست. البته سرعت اینترنت را می‌توان با اینترت موبایل و بسته‌های اینترنتی حل کرد اما برای تجربه بازی روی تنظیمات گرافیکی پایین هم به همان حداقل سیستم اعلام شده نیاز دارید. اگر این موارد برایتان مانع نیستند، مورد بعدی این است که شاید علاقه‌ای به خلبانی نداشته باشید و ساعت‌ها شناور بودن در بین زمین و آسمان برایتان خسته کننده باشد.

  • امتیاز ویجیاتو95
  • امتیاز کاربران
    72 ratings9.1/10
  • امتیاز متاکریتیک93
کپی شد https://vgto.ir/65c
نظرات (۲۷)
0 0 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
27 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

این بازی برای PS4 نمیاد آخه من خیلی دوستش دارم??

این بازی رو ده سال پیش انجام میدادم، ری مستر شده؟ یا دقیقا چی؟

بهادری بهادری خون جوانان ما میچکد از چنگ تو

نمیخرم:
چون پولش رو ندارم

اقای بهادری عزیز یه توضیحی درباره حالت افلاین بازی هم میدین؟اصلا افلاین میشه بازی کرد؟

دمت گرم آقای بهادری متن بی نقصی بود.
فقط با GTX 970 corei7 2600k و رم هشت نسخه کرکی رو جواب میده رو ۳۰ فریم؟

مشکل من با تمام شبیه سازها اینه که بعد از یک هفته برام خسته کننده میشن؛ ولی این یک گزینه رو استثنا قائل شدم و خریدم.

تو متاکریتیک یا اپن کریتیک ثبت میشه؟

مایکروسافت پرچمش بالاست

میشه بگید کی میخواین بررسی ویدئویی اضافه کنید؟
دیگه مگه قابلیت از این ساده تر هم هست؟

مرسی بابت این مقاله ی فوق العاده.اقای بهادری میشه بگید چند فریم میگیرید؟سیستم من از حداقل سیستم مورد نیازی که زده بالاتره.الان دانلودش کنم اوکیه دیگه به امید خدا؟?

شما چند اف پی اس گرفتین؟

کاشکی یک سیستم قوی داشتم که تجربه اش میکردم ولی دیدن ویدیوهاش هم لذت بخشه چه برسه به بازیش حتما حالا شاید بعد از سال ها تجربه اش بکنم . ممنون از آقای بهادری عزیز .

آهان.

27
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x