ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده مفرط از الکل برای ضدعفونی دست باعث پیداش باکتری‌های آخرالزمانی می‌شود

استفاده مفرط از مواد الکلی برای ضدعفونی دست با مقاوم سازی ویروس‌ها و باکتری‌ها به پیدایش یک ابر باکتری آخرالزمانی منجر می‌شود. بحران کرونا باعث افزایش استفاده از شوینده‌ها و ژل‌های الکلی شده است. در ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

استفاده مفرط از مواد الکلی برای ضدعفونی دست با مقاوم سازی ویروس‌ها و باکتری‌ها به پیدایش یک ابر باکتری آخرالزمانی منجر می‌شود.

بحران کرونا باعث افزایش استفاده از شوینده‌ها و ژل‌های الکلی شده است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده در صورت در دسترس نبودن آب و صابون از این مواد استفاده شود، بسیاری به خاطر سهولت استفاده و باور به قدرت بیشتر آنها همچنان از ژل ضدعفونی استفاده می‌کنند و حالا محققان درباره عواقب جبران ناپذیر اینکار هشدار داده‌اند.

دکتر «اندرو کمپ»، رییس هیئت مشاوره علمی موسسه «Cleaning Science» و محقق دانشگاه «لینکن» با اشاره به رواج استفاده مفرط از ژل‌های الکلی ضدعفونی دست هشدار داده اینکار به دیگر ویروس و باکتری‌ها اجازه می‌دهد خود را با الکل تطبیق داده و نسبت به آن مقاوم شوند که در این صورت با شرایط آخرالزمانی مواجه خواهیم شد:

«شستشوی دست بهترین روش برای خلاصی از باکتری و ویروس‌ها است. ژل تنها باید به عنوانی روشی موقت و در صورت فقدان آب و صابون مورد استفاده قرار گیرد.»

هرچند هنوز هیچ تحقیق مدللی در اثبات نابودی ویروس کرونا توسط ژل‌های الکلی منتشر نشده اما به گفته دکتر کمپ حتی اگر این مواد ۹۹.۹ درصد از کل باکتری‌ها را نابود کنند، با توجه به وجود حدود یک میلیون باکتری روی دست پس از هر بار استفاده ۱۰ هزار باکتری جان سالم به در می‌برند.

تکامل این باکتری‌ها و مقاوم شدنشان در برابر الکل به پیدایش پاتوژن و عوامل بیماری‌زای آخرالزمانی منجر می‌شود که داروهای فعلی اثری در پاکسازی آنها ندارند.

کمپ به تحقیقات جدیدی اشاره می‌کند که از خطرناک بودن باکتری‌های باقیمانده و افزایش تعداد آنها پس از ضدعفونی کردن دست حکایت دارند. از نظر وی این مساله نشان می‌دهد که خطرات استفاده از این روش به مرور زمان نسبت به مزایای آن بیشتر خواهد شد. وی نتایج کامل تحقیقات خود را دو ماه دیگر در «کنفرانس بین‌المللی مقاومت ضد‌میکروبی»  منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

    خدا بخیر کنه?

مطالب پیشنهادی