ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس پس از دهه‌ها اولین راکت را از فلوریدا به سمت جنوب پرتاب کرد [تماشا کنید]

اسپیس ایکس اخیرا یکی دیگر از راکت‌های خود را از فلوریدا به سمت فضا پرتاب کرده که البته با پرتاب‌های گذشته تفاوت داشته. این راکت پس از بلند شدن به سمت جنوب حرکت کرده است. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸

اسپیس ایکس اخیرا یکی دیگر از راکت‌های خود را از فلوریدا به سمت فضا پرتاب کرده که البته با پرتاب‌های گذشته تفاوت داشته. این راکت پس از بلند شدن به سمت جنوب حرکت کرده است.

این ماموریت به سمت مدار قطبی، یک مسیر از سمت شمال به جنوب قطب‌های زمین انجام شد، آخرین بار در سال ۱۹۶۹ در این منطقه چنین ماموریتی صورت گرفت و تا به امروز شاهد پرتاب راکتی به سمت جنوب از فلوریدا نبودیم.

تا به امروز اکثر پرتاب‌های قطبی ایالات متحده آمریکا در ساحل جنوبی کالیفرنیا انجام می‌شدند و در همین راستا زمانی که راکت‌ها به سمت جنوب حرکت می‌کردند، از بالای اقیانوس عبور می‌کردند. راکت‌های پرتاب شده از فلوریدا به سمت شرق تا خط استوا حرکت می‌کنند تا قبل از اینکه به فضا برسند، روی اقیانوس پرواز کنند.

در سال ۲۰۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شروع به بررسی امکان پرتاب مدار قطبی از فلوریدا کرد و تنها اسپیس ایکس به علت نحوه طراحی راکت فالکون ۹ توانسته در این مسیر منحصر به فرد پرواز کند. این راکت دارای سیستم ایمنی پرواز خودکار است و می‌تواند بدون دستوری از زمین، خود را به صورت خودکار نابود کند.

از انجایی که راکت‌ها در نزدیکی مناطق پرجمعیت پرواز خواهند کرد، هرگونه انحراف از مسیر پرواز باید سریعا کنترل شود تا خطری مردم را تهدید نکند. با این وجود، این امکان وجود دارد که میان توده‌های گاز حاصل از موتورهای راکت و هرگونه سیگنالی که برای تخریب به آن ارسال می‌شود، تداخل ایجاد شود، بنابراین فالکون ۹ بدون دخالت انسان می‌‌تواند منفجر شود.

در آینده راکت‌ها همراه با سیستم‌های ایمنی خودران می‌توانند از فلوریدا به سمت جنوب پرواز کنند، با این حال تنها اسپیس ایکس به چنین موفقیتی دست پیدا کرده است. در این ماموریت ماهواره اصلی «SAOCOM 1B» به همراه دو ماهواره کوچکتر وجود داشت. SAOCOM 1B دومین ماهواره رصد زمین محسوب می‌شود که شرکت تحت مدیریت اسپیس ایکس برای آژانس فضایی آرژانتین روانه فضا می‌کند.

در این ماموریت اسپیس ایکس از راکت فالکون ۹ استفاده کرد که در گذشته سه بار مورد استفاده قرار گرفته بود. این راکت پس از پرتاب، با موفقیت در فلوریدا فرود آمد و ماهواره SAOCOM 1B پس از ۱۴ دقیقه مستقر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    باور کردنی نیست اسپیس اکس در مدت کمتر از 17 سال چنان پیشرفتی کرده که حتی از بویینگ و ULA با اون همه سابقه هم پیشی گرفته

    • azam_nuri
      azam_nuri | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

      وقتی برنامه نویس ها راکت و ماشین بسازن همین میشه. نگاه کنی 99% مزیت های شرکت های تحت نظر ایلان ماسک مزیت های نرم افزاری هستن.

      • آریا
        آریا | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

        گوگل هم سی کرد ماشین بسازه ولی به جایی نرسید . گوگل هم برنامه نویسه

مطالب پیشنهادی