ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

اسکای‌درایو SD-03 گامی بلند در راستای تحقق یک رویا؛ با خودروی پرنده ژاپنی‌ها بیشتر آشنا شوید

در روزهای اخیر پرواز موفقیت‌آمیز یک خودروی پرنده ژاپنی بسیار خبرساز شده و توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. اگر چه ما هم خبر مربوطه را به صورت مختصر و مفید ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

در روزهای اخیر پرواز موفقیت‌آمیز یک خودروی پرنده ژاپنی بسیار خبرساز شده و توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. اگر چه ما هم خبر مربوطه را به صورت مختصر و مفید پوشش داده‌ایم، اما در این مطلب قصد داریم بیشتر و دقیق‌تر به این خودروی پرنده و چالش‌های پیش رو بپردازیم.

اولین اتومبیل جهان در سال 1886 میلادی، توسط کارل بنز ساخته شد. حدود دو دهه بعد هم برادران رایت با ساخت اولین هواپیمای جهان در کارولینای شمالی پایه‌های حمل و نقل هوایی را بنیان نهادند. در طول بیش از یک قرنی که از زمان تولید اولین خودرو و هواپیما سپری شده، این دو اختراع بشری پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و نمونه‌های موجود فعلی به هیچ وجه قابل مقایسه با نمونه‌های اولیه نیستند.

با ظهور ایده‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید، چند سالی می‌شود که مخترعین و شرکت‌های مختلف به دنبال ترکیب اتومبیل و هواپیما و اختراع وسیله نقلیه‌ای جدید هستند. شرکت ژاپنی اسکای‌درایو (SkyDrive) یکی از این موارد است که با جدیت ایده خودروهای پرنده را دنبال می‌کند.

خودروی پرنده

اتومبیل پرنده اسکای‌درایو، SD-03 نام داشته و در دسته خودروهای الکتریکی با قابلیت نشست و برخاست عمودی (eVTOL) قرار می‌گیرد. پروتوتایپ این خودروی تک‌سرنشین در مانور اخیر توانسته تا چهار دقیقه در ارتفاع تقریبا سه متری پرواز کند. نیروی مورد نیاز اسکای‌درایو SD-03 توسط 8 موتور برقی و دو پیشرانه در دو طرف بدنه تامین می‌شود.

مقر اسکای‌درایو در توکیو قرار دارد و تویوتا جزو حامیان مالی اصلی آن است

در حال حاضر اتومبیل پرنده ژاپنی‌ها قادر است بین 5 الی 10 دقیقه و با نهایت سرعت چند مایل در ساعت پرواز کند. شرکت اسکای‌درایو در گام دوم می‌خواهد زمان پروازی را به حداقل 30 دقیقه و سرعت خودرو را به 40 مایل (60 کیلومتر) در ساعت ارتقا دهد. در صورت تحقق این هدف SD-03 خواهد توانست تا 20 مایل (32 کیلومتر) مسافت را بی‌وقفه پرواز کند.

توموهیرو فوکوزاوا (Tomohiro Fukuzawa) مدیرعامل اسکای‌درایو برتری SD-03 در برابر رقبا را فاکتورهایی چون نداشتن بال ثابت، وزن کم‌تر و ابعاد کوچک‌تر عنوان کرده است. بد نیست بدانید اسکای‌درایو SD-03 با تقریبا 4 متر طول، 4 متر عرض و 2 متر ارتفاع کوچک‌ترین خودروی پرنده دنیا محسوب می‌شود. برای درک بهتر از این ابعاد می‌توانید دو دستگاه پراید پارک شده کنار هم را تصور کنید.

همانطور که پیش‌تر به اطلاعتان رسانده‌ایم، اسکای‌درایو در سال ۲۰۱۲ به وسیله جمعی از داوطلبین سازمانی به نام Cartivator پایه‌گذاری شده و بودجه آن از سوی شرکت‌های مطرحی مثل تویوتا، پاناسونیک و Bandai Namco (از بازیگران عرصه توسعه بازی ژاپن) تامین می‌شود. این شرکت که امسال کمک‌های مالی بیشتری را از بانک توسعه ژاپن جذب نموده، از سال 2014 توسعه یک خودروی پرنده را آغاز کرده است.

شاید بدانید که به غیر از اسکای‌درایو، شرکت‌های بزرگ دیگری مثل بوئینگ، ایرباس، تویوتا و پورشه نیز در حال کار روی خودروهای پرنده هستند؛ اوبر و هیوندای هم ژانویه گذشته همکاری خود برای تولید یک تاکسی الکتریکی پرنده را رسانه‌ای کردند. تاکنون بیش از صد پروژه مربوط به خودروهای پرنده شروع شده که تنها تعداد اندکی از آنها موفق به انجام پرواز آزمایشی با سرنشین شده‌اند.

تحلیلگران شرکت خدمات مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley) معتقدند تاکسی‌های هوایی تا سال 2040 به یک پدیده رایج تبدیل خواهند شد؛ بازار جهانی این تاکسی‌ها چیزی بین 1.4 الی 2.9 تریلیون دلار برآورد شده است.

به گفته دریا آکسارای (Derya Aksaray) استاد رشته مهندسی هوافضا و مکانیک دانشگاه مینه‌سوتا، ایمنی یکی از چالش‌های اصلی است که پیش روی تکنولوژی خودروهای پرنده قرار دارد. خانم آکسارای در این رابطه اظهار کرده:

این خودروها باید به محیط اطراف خود نگاه کنند، شرایط را ارزیابی نموده و تصمیم درستی بگیرند. آنها نمی‌توانند برای واکنش مناسب منتظر خلبان یا اپراتور بمانند.

چالش مهم دیگر، طراحی است. خانم آکسارای عقیده دارد خودروهای پرنده برای حمل هر گونه وزن لازم، باید به اندازه کافی قدرتمند باشند؛ در عین حال آنها نباید صدای زیادی تولید کنند تا هنگام پرواز در ارتفاع پایین، مزاحم آرامش شهروندان نشوند.

الا آتکینز (Ella Atkins) استاد هوافضا از دانشگاه میشیگان، در رابطه با میزان عملی بودن خودروهای eVTOL نظر دیگری دارد. به اعتقاد وی مصرف انرژی این دسته از وسایل نقلیه در مقایسه با هلی‌کوپترها بهینه‌تر اما در مقایسه با خودروها بیشتر خواهد بود، زیرا آنها باید خود را از زمین جدا کنند. خانم آتکینز افزوده از لحاظ هزینه، خودروهای پرنده مثلا برای رفتن به خرید از مغازه، به صرفه نخواهند بود.

پروفسور آتکینز اضافه کرده خودروهای پرنده با نیازهای ساکنین شهرک‌ها یا جمعیت کشورهایی که از نظر بافت جغرافیایی شرایط سخت‌تری دارند، همخوانی بیشتری خواهند داشت.

آنگونه که آقای فوکوزاوا اعلام کرده، اسکای‌درایو در نظر دارد تا سال 2023 نسخه دو نفره از خودروی پرنده خود را راهی بازار کند. قیمت این نسخه بین 300 الی 500 هزار دلار تخمین زده می‌شود، ولی طبق صحبت‌های آقای فوکوزاوا این رقم تا سال 2030 کاهش خواهد یافت.

پروفسور آکسارای قیمت تعیین شده را منطقی خوانده و گفته هر تکنولوژی جدید معمولا در ابتدای راه با پرداخت رقمی بالا در دسترس قرار می‌گیرد. خانم آتکینز هم با تایید دیدگاه همتای خود، افزوده بعید است تا 20 سال آینده شهروندانی که دارای درآمد متوسط هستند، بتوانند یک خودروی پرنده خریداری کنند.

استاد دانشگاه مینه‌سوتا حمل و نقل بشر را در آستانه انقلابی بزرگ توصیف کرده؛ جالب اینکه او این انقلاب را با تحولاتی که اختراع اتومبیل و هواپیما ایجاد نمود، مشابه می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • i۲sight
    i۲sight | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    تا اون موقع ما هم به پشتوانه مدیران توانمند داخلی پراید 441 رو با زه سرتاسری فلزی و مصرف سوخت بهینه تر تولید میکنیم ! (باربند اسکی همراه با اشانتیون یک عدد قلاب ماهیگیری قابل انتخاب است)

مطالب پیشنهادی