ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناظمی: طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی یک مانیفست مواجهه با اینترنت است

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با ذکر این نکته که بعید می‌داند طرح پرحاشیه «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس رای بیاورد می‌گوید که با اکثر مفاد مطرح شده در این طرح مخالف است. معاون وزیر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با ذکر این نکته که بعید می‌داند طرح پرحاشیه «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس رای بیاورد می‌گوید که با اکثر مفاد مطرح شده در این طرح مخالف است. معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که این طرح، به موضوعاتی فراتر از ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌پردازد و هدفی که پیش گرفته، اشتباه است. او همچنین معتقد است طرح مذکور بیشتر از آنکه شبیه به یک طرح مجلس باشد، مانیفستی برای مواجهه با اینترنت به شمار می‌آید.

«امیر ناظمی» در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند با کلیت طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ای اجتماعی مخالفت اساسی دارد و آن را نیازمند یک بازنویسی اساسی می‌داند. به گفته او طراحان این طرح دغدغه محتوای موجود در فضای مجازی را داشته‌اند و باور دارند که کاربران در معرض این محتوای نامناسب قرار گرفته‌اند اما راهی که انتخاب کرده‌اند راه چندان درستی نیست. ناظمی می‌گوید که در قبال این تهدید دو رویکرد وجود دارد: «یا باید خودمان محتوای فاخر و سالم بسازیم که مخاطب به سمت آن جذب شود و یا برویم خودمان پلتفرم بسازیم. در مساله دوم اما ماجرا مثل این می‌ماند که ما از محتوای تلویزیون راضی نباشیم و از همین رو برویم خودمان یک شرکت تلویزیون سازی بزنیم.»

ناظمی می‌گوید که ایجاد یک پلتفرم در ایران نیز چندان موفق آمیز نخواهد بود و دلایل این امر را چنین برمی‌شمرد: «این مساله نیازمند تعداد کاربران بسیار بالایی است تا بتواند به نقطه سر به سر سوددهی و موفقیت برسد و این امر با جمعیت آنلاین ایران همخوانی ندارد. اگر چین می‌تواند با «وی‌چت» این کار را بکند و پلتفرم ملی موفق بسازد باید به بیش از یک میلیارد کاربرش نگاه کنیم. ضمن اینکه کاربر ایرانی دائما پلتفرم را با مدل‌های جهانی مقایسه می‌کند و از نگاهش این پلتفرم‌ها امتیاز پایین می‌گیرند. در کنار همه اینها بی‌اعتمادی را داریم که همواره با ما همراه بوده و عدم اعتماد عمومی نسبت به این پلتفرم‌ها وجود دارد.»

معاون وزیر ارتباطات باور دارد که اگر این حجم از انرژی برای مسدودسازی و یا به تعبیر او، ساخت تلویزیون از نو، صرف تولید محتوا بشود نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت و وضع بسیار بهتر بود. او می‌گوید بر فرض اگر چنین طرحی اجرا شود، اتفاقی که در پی آن رخ خواهد داد چندان جالب نیست:

«آمار و تجربه نشان داده که فیلتر کردن هر شبکه اجتماعی باعث می‌شود که حجم داده‌های مربوط به گروه‌های مخالف در آن بیشتر می‌شود و این فیلترینگ عملا به شنیده شدن صدای بیشتر آنها کمک می‌کند. ضمن اینکه بسته شدن راه‌های ارتباطی مجازی باعث می‌شود که کارکردهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از منظر صادرات فرهنگ و تبادل فرهنگی از مردم گرفته شود. ما با این کار صنایع خلاق را نیز از خود دریغ می‌کنیم، اگر فکر می‌کنیم حرفی برای گفتن در جهان داریم، نباید به مسدودسازی فکر کنیم.»

ناظمی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که داشتن نماینده یا دفتر شبکه‌های اجتماعی جهانی در ایران آیا موضوع منطقی است یا خیر می‌گوید که این مساله اصلا مساله دور از ذهن و غیرمنطقی نیست اما باید به شرایط حال حاضر نگاه کرد و بعد این مساله را مطرح کرد:

«در موقع تحریم‌ها و روابط بین‌المللی ما، می‌دانیم که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و آنها حاضر نیستند که در ایران دفتر بزنند. شرایط باید تغییر کند و منعطف باشیم تا بتوانیم این خواسته‌مان را جامه عمل بپوشانیم.»

ناظمی همچنین می‌گوید که طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» نگاه بسیار کلان‌تری به فضای مجازی داشته و صرفا به پیام‌رسان‌های اجتماعی اشاره نمی‌کند. او می‌گوید در این طرح مسائل بزرگتری نظیر کنترل گیت‌وی کشور و تعیین و تکلیف برای سایر پلتفرم‌ها مطرح شده و از این نظر این طرح بیشتر شبیه به یک مانیفست می‌ماند تا طرح مجلس: «به نظر می‌آید که طرح مذکور یک مانیفست مواجهه با اینترنت است و طراحان از کل ماجرای فضای مجازی به این موضوعات دامن زده‌اند که باید همه مجوز بگیرند و خارجی‌ها فعالیت نکنند و گیت‌وی دست نهادهای نظامی باشد. همین و بس.»

او تاکید می‌کند که بعید می‌داند چنین طرحی در مجلس رای بیاورد و امیدوار است که در این طرح بازبینی و بازنویسی اساسی با کمک مشاوران و نهادهای مربوطه صورت بگیرد. گفتنیست پیش از این نیز بسیاری از نمایندگان مجلس و افراد دیگر صاحب نظر در حوزه ارتباطات نیز با این طرح مخالفت‌های ضمنی خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده بودند که می‌توانید مشروح این انتقادات را در این گزارش بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    همین آپارات داره اینکار رو میکنه
    البته بعضی از چیزایی که توش هست مورد داره

  • yosof
    yosof | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    چرا کسی نمیگه این طرح مال مجلس قبلی هست؟
    یعنی توی کانالها پر از کانال تخصصی برای خودکشی،ارتباط نامشروع،آموزش ساخت سلاح و... هست.هرچند وقت خبر خودکشی و آسیب به بنیان فلان خانواده و... میاد.بحث فیلترینگ نیست.بحث ساماندهی به این فضای ول هست که کشورهای دیگه از بیست سال پیش شروع کردن ما هم باید شروع کنیم. با همه اشکالاتش بالاخره باید شروع بشه

    • badboy0098
      badboy0098 | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

      تو میتونی استفاده نکنی کلا !
      ولی نمیتونی بقیه رو مجبور کنی !

      • محمد
        محمد | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

        یه نفر هم توی کشتی داشت زیر پای خودشو سوراخ می‌کرد و می‌گفت به شما ربطی نداره شما نمی‌تونی منو مجبور کنی این کار رو نکنم

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

      طرح تو مجلس قبلی رفت به مرکز پژوهش‌ها و ویرایش شد. طرح فعلی یک سری تغییرات اساسی اما به نظر ریز داره.

  • rezaei۶۴
    rezaei۶۴ | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    موافقم. اول فرهنگ سازی و بعد تولید محتوای با کیفیت، نه مسدود سازی ، ما هیچ وقت نمیتونیم کاربران ایرانی رو به زور به سمت پلتفرم های داخلی حل بدیم، و اینکه پلتفرم های داخلی نمیتونن با مشابه خارجی رقابت کنن.
    این وسط کلی هزینه رو دست دولت میزاریم که از جیب مردم داده میشه و کلی کسب و کار رو نابود می کنیم. می کنن در واقع.

    • yosof
      yosof | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

      حرف قشنگیه: اول فرهنگ سازی.همه هم تکرارش میکنن.
      اما ابتدائا چندسوال به ذهن میاد:
      1- کی و کدام مرکز هست که فرهنگ سازی بلده و داره انجام میده؟مگه متولین فرهنگ سازی همین آقایون نیستن؟!!
      2- توی خیابون تشریف ببرید از هزارنفر مصاحبه کنید و ابتدائیات فرهنگ فضای مجازی رو ازشون بپرسید، اگه یک نفر نمره قبولی آورد.همه گرفتار شایعات و...
      3- کسی که میگه ولش کنید و فرهنگ سازی کنید، مطمئن باشید از این حرفش منافعی داره و دنبال ماهیگیری و به قدرت رسیدن از طریق این حرفهاست که همه ما سردمداران این حرفها رو میشناسیم و داریم میبینیم چطور مردم رو فریب میدن و سرآخر چپاول و خندیدن به ریش ملت
      و الا چرا میگه به بچه خودم اجازه حضور در این فضا رو نمیدم؟
      این به فکر مردمه؟!!

      • M. Chapdast
        M. Chapdast | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

        اینکه مردم تو این فضای مجازی چه کار میکنن به خودشون مربوطه نه به تو و نه به دولت و بقیه.
        امار خودکشی اگه بالا رفته فکر نمیکنی شرایط اقتصادی باعثش شده؟
        تمام مشکلات از بطن جامعه میاد و تو فضای مجازی ابراز میشه بستن فضای مجازی پاک کردن صورت مسأله هست نه حل ان

مطالب پیشنهادی