ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آی‌مک با پردازنده ARM و GPU اختصاصی اپل روانه بازار می‌شود

اپل در نیمه دوم سال آینده میلادی از اولین آی‌مک خود مجهز به اپل سیلیکون رونمایی خواهد کرد که از GPU قدرتمند طراحی شده توسط این غول فناوری آمریکایی بهره می‌برد. این GPU با اسم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

اپل در نیمه دوم سال آینده میلادی از اولین آی‌مک خود مجهز به اپل سیلیکون رونمایی خواهد کرد که از GPU قدرتمند طراحی شده توسط این غول فناوری آمریکایی بهره می‌برد.

این GPU با اسم رمز «Lifuka» در آی‌مک مجهز به اپل سیلیکون مورد استفاده قرار می‌گیرد و TSMC آن را با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید خواهد کرد. اپل سیلیکون در مقایسه با پردازنده‌های اینتل عملکرد بهتری خواهد داشت و همچنین انرژی کمتری مصرف می‌کند.

طبق گفته یک رسانه چینی، اپل در گذشته در مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل از کارت گرافیک‌های انویدیا یا AMD استفاده کرده، اما منابع داخلی به این موضوع اشاره می‌کنند که اپل به پشتیبانی از GPUهای AMD در نسخه ۶۴ بیتی سیستم عامل macOS مبتنی بر ARM، پایان می‌دهد.

سیلیکون اپل احتمالا از GPU طراحی شده و توسعه پیدا کرده توسط اپل بهره می‌برد و سال آینده میلادی از راه می‌رسد. مراحل توسعه این GPU به خوبی پیش می‌رود و مانند چیپست A14X، با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید خواهد شد. اپل چندین پردازنده برای کامپیوترهای مک طراحی کرده و GPU جدید عملکرد بهتری در مقایسه با گذشته خواهد داشت.

اپل در کنفرانس WWDC 2020 رسما اعلام کرد که به پردازنده‌های اپل سیلیکون مبتنی بر ARM مهاجرت خواهد کرد و نزدیک به دو سال دیگر، پردازنده‌های اینتل از کامپیوترهای مک حذف خواهند شد. طبق گزارش‌ها، هم اکنون اپل حداقل در حال توسعه ۳ پردازنده مک مبتنی بر چیپست A14 مورد استفاده در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ است.

به گفته تحلیلگر مطرح محصولات اپل، «مینگ چی کو» اولین مک مجهز به پردازنده اپل سیلیکون، مک بوک پرو ۱۳.۳ اینچی و آی‌مک با طراحی جدید خواهد بود. این دستگاه‌ها در سه ماهه چهارم امسال یا اوایل سال آینده میلادی از راه خواهند رسید.

امروز گزارشی مخالف گفته کو منتشر شده که اولین مک مجهز به پردازنده اپل سیلیکون را یک مک بوک ۱۲ اینچی بسیار سبک با اسم رمز «تونگا» معرفی می‌کند که اواخر سال جاری میلادی از راه می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • M.Hexa.M
    M.Hexa.M | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    این یک خبر خیلی بده ... اپل داره سعی میکنه تمامی سخت افزارهای مورد نیلزش به دست خودش شخصی سازی بشن ... که این کار فقط از کمپانیهای مادر بر میاد ... اپل خیلی با کمپانی مادر شدن فاصله داره و توی این لول بیش از حد داره بزرگ میشه ... احتمالا خریدارهای این گجتها سالهای زیادی رو باید با باگهای بزرگ سر کنن.

    • Reza12022
      Reza12022 | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

      نه اینطور که شما میگین نیست و واقعاً اپل داره مسیر تحول خوبی رو سپری میکنه که عالیه و البته من خودم از استفاده کنندگان و یا طرفداران کالای های اپل نیستم ولی از این کار خوشم میاد

    • sinagoogle
      sinagoogle | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

      اپل سال هاست که چیپست های گوشی ها و تبلت های خودش رو طراحی میکنه و در ساخت حافظه گوشی های خودش با کمپانی های تولید کننده های این حافظه همکاری داره و الان هم در حال طراحی پردازنده برای کامپیوترها و لپ تاپ های خودش هست. اپل شرکت دست و پا بسته ای نیست و بخاطر پلتفرم های قدرتمند نرم افزاری و سخت افزاری و پایگاه قوی مشتری ها جای پیشرفت خیلی زیادی در زمینه طراحی سخت افزار مورد نیازش داره. حتی میشه گفت اپل شانس خیلی بیشتری نسبت به هووای در طراحی موفق بخش های مختلف سخت افزاری داره.

مطالب پیشنهادی