ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه سهولت کاربری در دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک

«تستادی» که یک استارتاپ برای تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال است، مقایسه‌ای بین چهار بازیگر بزرگ خریدوفروش خودرو یعنی دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک انجام داده است. این پلتفرم بر اساس نظراتی که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۱

«تستادی» که یک استارتاپ برای تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال است، مقایسه‌ای بین چهار بازیگر بزرگ خریدوفروش خودرو یعنی دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک انجام داده است. این پلتفرم بر اساس نظراتی که از کاربرانش دریافت کرده، می‌گوید که سهولت کاربری در نرم‌افزارهای این کسب‌وکارها، هنوز تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران فاصله دارند.

دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک که بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌روند، امروزه در حال رقابت شدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار از یکدیگر هستند؛ هرکدام از این مجموعه‌ها امکانات متعددی را برای جذب و ارائه سرویس بهتر به کاربران خود عرضه کرده‌اند. اما آیا کاربران و مشتریان می‌توانند از این امکانات به راحتی استفاده کنند؟ تستادی در یک گزارش جامع به مقایسه این ۴ پلتفرم از دیدگاه کاربران پرداخته و نتایجی را منتشر ساخته و در کنار آن راهکارهایی برای بهبود اپلیکیشن‌ها اعلام کرده است.

نگاه کلی به این گزارش

این استارتاپ در گزارش خود می‌گوید با انجام یک سناریو یکسان توسط کاربران عادی، میزان کاربردپذیری این کسب‌وکارها سنجیده شده است. نتایج این تست‌ها می‌تواند در قالب ویدیوهای کوتاه به کسب‌وکارها ارسال ‌شود تا به بهبود کارشان کمک شود. ناگفته نماند کاربران عادی نیز می‌توانند به انجام این تست‌های حداکثر بیست دقیقه‌ای بپردازند و به بهبود کسب‌وکارها کمک کنند و برای خودشان نیز کسب درآمد کنند.

تست کاربردپذیری توسط کاربران واقعی انجام شده و آنها می‌توانند مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند را گزارش کنند. آشنایی زیاد و وارد بودن بیش از حد روی یک محصول (مانند اپلیکیشن) باعث می‌شود که برخی مشکلات از نظرها پنهان بماند اما مشاهده کاربران در حال استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن و بررسی عملکردشان می‌تواند کمک‌های شایانی برای بهبود رابط کاربری به این تیم‌ها کند.

تست‌های کاربردپذیری نیازمند اجرا شدن یک پروژه بسیار بزرگ نیست و تستادی اعلام کرده که بهترین نتایج در فرایند این آزمایش‌ها با ۵ کاربر حاصل می‌شود.

یافته‌های کلی این تست نشان می‌دهد که کاربران ترجیح می‌دهند از امکان جستجو به نتیجه مورد نظرشان برسند چون نمی‌دانسند خودروی مورد نظر چگونه دسته بندی شده است. همچنین کاربران در بخش‌هایی چون ذخیره سازی و اشتراک گذاری خودروها با دوستان خود دچار مشکل شدند. همچنین امکان «کارشناسی» که این روزها در بسیاری از اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو وجود دارد کمی برای کاربران گنگ است و در نهایت باید گفت امکان مقایسه بین خودروها از جمله مواردی است که کاربران خواهان آن هستند.

اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به گزارش‌های تستادی به تفکیک در هر ۴ سامانه داشته باشیم باید گفت که تحقیقات روی پلتفرم دیوار نشان می‌دهد که کاربران از دسته‌بندی‌های بخش خودرو دیوار راضی هستند اما اکثر آنها در ابتدا متوجه چگونگی انجام فرایند ذخیره‌سازی و اشتراک نشده‌اند و از اینکه فیلتر رنگ خودرو وجود ندارد (یا آنها آن را پیدا نکردند) ناراضی هستند. نبود عکس کافی از خودروها و مفهوم فرایند کارشناسی نیز برای اکثر کاربران گویا نیست. صد درصد کاربران در نهایت گفته‌اند که دیوار را به دوستان خود که قصد خرید خودرو داشته باشند پیشنهاد می‌دهند.

کاربران شیپور معتقد بودند که بخش خودروی این سامانه آنلاین خرید و فروش وسایل دست دوم از باقی بخش‌ها کامل‌تر است و از امکانات فیلترها بسیار راضی بوده‌اند. اما مساله کارشناسی در شیپور نیز برای کاربران یک مفهوم گنگ است و مسیر ذخیره کردن و رسیدن به موارد ذخیره شده و همچنین دیر Load شدن صفحات از انتقادات کاربران بوده است. هشتاد درصد کاربران نیز اعلام کرده‌اند که شیپور را به دوستانی که قصد خرید خودرو داشته باشند معرفی می‌کنند.

کاربران با ما نیز از تنوع و تعداد دسته‌بندی‌ها بسیار رضایت داشتند و سرعت اپلیکیشن برایشان مطلوب بوده است. بخش اشتراک گذاری در باما برای کاربران بسیار واضح و راحت بوده. از آنسو نمایش فیلترها در صفحه اول اپلیکیشن را گیج کننده دانسته‌اند و فرایند دسترسی به خودروهای ذخیره شده را طولانی ارزیابی کرده‌اند. آنها تعدد فیلترها و نحوه نمایش آنها را چندان دوست ندارند. هشتاد درصد کاربران نیز اعلام کرده‌اند که باما را به دوستانی که قصد خرید خودرو داشته باشند معرفی می‌کنند.

کاربران همراه مکانیک از تعداد عکس‌های خودروها در این پلتفرم رضایت داشتند و سرعت اپلیکیشن را مطلوب دانسته‌اند. آنها بخش «با پولم چی میتونم بخرم» این سامانه را جذاب معرفی کرده‌اند. از آنسو اکثر کاربران متوجه امکان جستجو در وهله اول نشده‌اند و تمام کاربران در جستجو و فیلتر کردن این جستجو دچار مشکل شده‌اند. ۶۰ درصد کاربران نیز اعلام داشته‌اند که همراه مکانیک را به دوستانی که قصد خرید خودرو دارند معرفی می‌کنند.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد به نظر می‌رسد نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار انتخاب و خرید خودرو در این غول‌های تکنولوژی ملی، نرم‌افزارهای این کسب‌وکارها هنوز تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران فاصله دارد. شما می‌توانید متن کامل این گزارش را با دانلود این فایل PDF بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOHAMMAD REZA AGHA MOHAMMADI
    MOHAMMAD REZA AGHA MOHAMMADI | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹

    لینک pdf اشکال داره!

مطالب پیشنهادی