ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت نام مسابقه جهانی WorldSkills 2021 تا ۲۰ شهریور ادامه دارد

سازمان فناوری اطلاعات از تمامی فعالان عرصه فناوری بین ۱۶ تا ۲۲ سال دعوت کرد تا در مسابقات مقدماتی رویداد جهانی مهارت (WorldSkills) که سال ۲۰۲۱ در شانگهای برگزار می‌شود شرکت کنند. این مسابقات که فعلا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸

سازمان فناوری اطلاعات از تمامی فعالان عرصه فناوری بین ۱۶ تا ۲۲ سال دعوت کرد تا در مسابقات مقدماتی رویداد جهانی مهارت (WorldSkills) که سال ۲۰۲۱ در شانگهای برگزار می‌شود شرکت کنند. این مسابقات که فعلا در سطح کشوری برگزار می‌شود از مهمترین رقابت‌های مهارت در دنیا به شمار می‌رود و برخی کارشناسان از آن به عنوان المپیک برنامه‌نویسان یاد می‌کنند.

سال گذشته «پویا پیرحسینلو» ناخدای اجرایی ابر آروان که خود در این مسابقات، هم به عنوان شرکت‌کننده و هم به عنوان مربی حضور داشته، در مراسم تقدیر از برندگان دوره قبلی از مذاکراتی با سازمان فناوری اطلاعات خبر داده بود که به موجب آن مسابقات سطح کشوری WorldSkills را در سال ۹۹ در ابعاد بهتر برگزار کنند.

همکاری ابر آروان، سازمان فناوری و سازمان فنی حرفه‌ای

«مشکات اسدی» مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو از اهمیت فوق‌العاده این رویداد می‌گوید و تاکید دارد که این رویداد، هم جوایز ویژه‌ای برای شرکت‌کنندگان دارد و هم یک تجربه تکرار نشدنی است. او می‌گوید مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در ۵۶ رشته در سطح کشوری برگزار می‌شود که ۶ رشته آن مربوط به حوزه IT بوده و سازمان فناوری اطلاعات به کمک سازمان فنی حرفه‌ای کشور شتافته تا در سال پیش رو در بخش IT تجربیات ویژه‌ای را رقم بزنند: «ابر آروان بیشترین کمک را به ما می‌کند چرا که اطلاعات فوق‌العاده‌ای درباره این رویداد دارند و جزو تیم‌های قدرتمند IT کشور به شمار می‌روند.»

اسدی می‌گوید تمامی هزینه‌های سفر و هزینه‌های جانبی دیگر شرکت‌کنندگان بر عهده دولت است و شرکت‌کنندگان نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. او تاکید دارد که اگر افراد بتوانند در مسابقات کشوری مقام بیاورند و به مسابقات جهانی اعزام شوند، تیم مترجم و مربی نیز در کنار آنها خواهند بود تا برای کشورمان و زندگی آینده خودشان افتخار آفرینی کنند: «شرط سنی برای داوطلبان رشته‌ی امنیت شبکه (در قالب تیم دونفره) متولدین ۱۱ دی ۷۴ به بعد و برای دیگر رشته‌ها متولدین ۱۱ دی ۷۷ به بعد است.»

رقابت در چه رشته‌هایی است؟

رتبه ایرانیان در دوره‌های پیشین چطور بوده است؟

اما رقابت حوزه‌ی IT در چه رشته‌هایی است و آیا رشته‌های جدیدی به این دوره از مسابقات اضافه شده است؟ به گفته اسدی مسابقات امسال در ۶ رشته‌ رایانش ابری، امنیت سایبری، مدیریت سیستم‌های شبکه، راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت، فناوری‌های وب، و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل برگزار می‌شود. دو رشته امنیت سایبری و رایانش موارد جدیدی هستند که به مسابقات امسال اضافه شده‌اند.

مسابقات یاد شده ابتدا در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی در ایران برگزار می‌شود و در مرحله ملی، از استان‌ها در هر رشته یک نفر در صورت کسب حد نصاب می تواند وارد مرحله نهایی (مسابقات جهانی) شود. این رقابت جهانی از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ۱۴۰۰ با حضور نمایندگانی از بیش از ۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. ناگفته نماند مرحله‌ی کشوری نیز در پاییز پیش رو برگزار می‌شود و مدت زمان مسابقه حداکثر ۲۲ ساعت طی حداکثر ۴ روز است.

آماری از ادوار گذشته این رویداد جهانی

از سوی دیگر سازمان فناوری اطلاعات، خبر از ایفای نقش جدی‌تر اکوسیستم فناوری کشور در این دوره از مسابقات داده بود و حالا این مشارکت چگونه خواهد بود؟ شرکت‌کنندگان ایرانی تا کنون ۱۰ دوره در این مسابقات شرکت کرده‌اند. مسابقات مهارت در دنیا دو سال یکبار انجام می‌شود و تمرکز خاصی روی رشته‌های مهارتی دارد. در ایران این مسابقات در سطح ملی هر سال برگزار می‌شود و برگزیدگان برندگان هر دو سال در یک اردویی انتخاب می‌شوند به مسابقات جهانی می‌روند.

کمپی که امسال قرار است برای برندگان مسابقات کشوری برگزار شود دارای کارگروه‌های متفاوتی در هر رشته است و تمامی اعضای این کارگروه از بازیگران اکوسیستم فناوری کشور انتخاب شده‌اند. اسدی در اینباره به دیجیاتو می‌گوید: «این کارگروه‌ها ۵ نفره بوده و سرگروهی دارند که این فرد حتما در مسابقات قبلی شرکت کرده و با راه و چاه این مسابقات آشنایی دارد و می‌تواند بهتر به سرفصل‌های این مسابقات رسیدگی کند. اینکه کل اکوسیستم فناورانه کشور درگیر این رویداد شده نشان از اهمیت ویژه آن برای فعالان این حوزه می‌دهد.»

شیوع کرونا و اثرگذاری بر رویداد

مشاور رییس سازمان فناوری، اعلام می‌کند که این مسابقات بسیار اصولی و در ابعادی بسیار بزرگ برگزار می‌شوند و ایران در این مسابقات، در بخش ICT همیشه بیشترین مدال آفرین این رویداد بوده است. او درباره نگرانی شرکت‌کنندگان درباره حضور در آزمون و کمپ‌ها به علت شیوع ویروس کرونا نیز می‌گوید از این بابت نگرانی نباید وجود داشته باشد:

«مرحله استانی آنلاین برگزار خواهد شد. در مراحل آینده این مسابقات (کشوری) فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت خواهد شد. مسابقات اساسا به این شکل است که هر کس در اتاقک خود با سیستمی که پیش روی خود دارد سر و کار دارد و اینگونه نیست که شرکت‌کننده‌ها با یکدیگر تماسی داشته باشند یا به هم نزدیک باشند. تا سال آینده نیز امیدواریم شیوع این ویروس کاهش پیدا کرده باشد و قطعا برگزارکنندگان مسابقات در شانگهای نیز تدابیر ویژه را در این خصوص اندیشیده‌اند.»

اسدی می‌گوید کسانی که در مرحله کشوری نتوانند به رقابت‌های شانگهای برسند هم می‌توانند در دوره آینده رویداد جهانی مهارت بدون تکرار شرکت در مسابقات استانی، مستقیما وارد رقابت کشوری بشوند و شانس خود را مجدد امتحان کنند.

در نهایت باید گفت موارد زیر از مزیت‌های شرکت در مسابقات ملی مهارت است:

  • ارتقای کارنامه‌ حرفه‌ای و افزایش فرصت‌های شغلی
  • کسب امتیاز در سربازی دانش‌بنیان
  • شرکت در اردوهای آموزشی آمادگی برای مسابقات جهانی
  • جوایز نقدی ارزشمند با کسب مدال
  • فرصت آشنایی با جوانان متخصص از سراسر جهان و شبکه‌سازی
  • دریافت مدرک معتبر جهانی و با ارزش برای آینده کاری

نحوه ثبت نام و اطلاعات بیشتر

برای ثبت نام رایگان در این مسابقات به این لینک مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رویداد و ریز جزییات آن نیز می‌توانید به سامانه‌ای که سازمان فناوری اطلاعات در این باره تدارک دیده (رویداد جهانی مهارت) مراجعه کنید. بهتر است برای ثبت نام زودتر عجله کنید چرا که تاریخ تمدیدی برای این ثبت نام فعلا اعلام نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی