ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده های نسل یازدهم اینتل
تکنولوژی

پردازنده های نسل یازدهم اینتل تایگر لیک معرفی شدند

شب گذشته اینتل رسما از پردازنده های نسل یازدهم تایگر لیک خود برای لپ تاپ ها رونمایی کرد. این پردازنده ها دربرگیرنده تازه ترین گرافیک مجتمع XE اینتل هستند، از تاندربولت ۴ و وای فای ۶ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۲

شب گذشته اینتل رسما از پردازنده های نسل یازدهم تایگر لیک خود برای لپ تاپ ها رونمایی کرد. این پردازنده ها دربرگیرنده تازه ترین گرافیک مجتمع XE اینتل هستند، از تاندربولت ۴ و وای فای ۶ پشتیبانی می کنند و به لحاظ عملکرد و عمر باتری بهبودی قابل توجه نسل به پردازنده های نسل دهم آیس لیک پیدا کرده اند. شرکت سازنده ادعا کرده که نسل دهم از تراشه های آن بهترین عملکرد را برای لپ تاپ های باریک و سبک به ارمغان خواهند آورد.

اینتل روز گذشته از ۹ پردازنده نسل یازدهم برای سری U (که از این پس UP3 خوانده می شوند) و سری Y (که UP4 خوانده می شوند) رونمایی کرد. اولین عضو از این خانواده ۹ نفره چیپست Core i7-1185G7 است که سرعت پایه ۳.۰ گیگاهرتز دارد و بیشینه فرکانس آن در وضعیت تک هسته ای توربو بوست به ۴.۸ گیگاهرتز و در حالت چند هسته ای به ۴.۳ گیگاهرتز می رسد. این چیپ همچنین قدرتمندترین گرافیک مجتمع Iris Xe را در خود جای داده که ۹۶ واحد رایانشی دارد و بیشینه سرعت آن به ۱.۳۵ گیگاهرتز می رسد.

البته اینتل پیشتر در کنفرانس Architecture Day 2020 (یا روز معماری) که اوایل امسال برگزار شده بود امکانات این سری از پردازنده های خود را معرفی کرده بود. بد نیست اشاره کنیم که سری ۱۱ همچنان مانند سری دهم آیس لیک بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده با این حال سری جدید از پردازنده های اینتل به معماری Willow Core ارتقاء پیدا کرده اند و از طراحی ۱۰ نانومتری SuperFin برخوردارند که به گفته شرکت سازنده باعث شده میزان مصرف انرژی آنها در سرعت های پایین به میزان قابل توجهی کم شود.

اینتل توضیحات دقیقی در مورد مزایای فناوری های اضافه شده به چیپست های خود مطرح نکرده اما ادعا کرده که سرعت سری یازدهم در انجام تسک های روزمره کاری ۲۰ درصد از نسل قبل بیشتر شده و عمر باتری دستگاه های بهره مند از آنها در زمان پخش ویدیو یا تسک هایی مانند آن تا یک ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

اینتل در این سری حساب ویژه ای روی گرافیک مجتمع Xe باز کرده که طبق وعده اش به لحاظ عملکردی تا دوبرابر بهتر عمل می کنند و به تعبیر شرکت سازنده این امر بیشتر از افزایش تعداد هسته ها ارزش دارد.

دموی به نمایش درآمده از این چیپ ها حکایت از آن داشت که عملکرد گرافیکی پردازنده های نسل یازدهم اینتل تقریبا همسطح یا کمی بهتر از پردازنده های نسل دهم اینتل در کنار گرافیک MX350 انویدیا بود (در این سری صرفا چیپ های i5 و i7 به گرافیک Xe مجهز خواهند شد و مدل های Core i3 از سری U و Y صرفا به گرافیک UHD اینتل مجهز هستند).

پشتیبانی از نمایشگرهای 8K HDR و همچنین اتصال همزمان یک نمایشگر 4K HDR از دیگر ویژگی های پردازنده های نسل یازدهم اینتل است. بهبودهایی هم در موتور هوش مصنوعی این پردازنده ها ایجاد شده که به گفته اینتل در تماس های ویدیویی (مثل تار کردن پس زمینه) خود را نشان می دهند.

اینتل در کنار پردازنده های نسل یازدهم خود از نسخه جدید استاندارد گواهی پروژه آتنا به نام Intel Evo رونمایی کرد که پیش نیازهای بالاتری نسبت به آتنا دارد؛ برای مثال این استاندارد تضمین می کند که لپ تاپ شما در زمان استفاده روزمره و تنها با یکبار شارژ عمر باتری بیشتر از ۹ ساعت خواهد داشت. شارژ سریع (۳۰ دقیقه شارژ برای ۴ ساعت عمر باتری)، وای فای ۶ و تاندربولت ۴ و بیدارباش سیستم در کمتر از یک ثانیه از جمله مشخصه های این لپ تاپ ها خواهد بود. در واقع هدف از طراحی این استاندارد آن است که کاربران با دیدن لوگوی Evo با یک کامپیوتر کیفیت بالا روبرو شوند و آنطور که اینتل وعده داده تا پایان امسال بالغ بر ۲۰ مدل لپ تاپ Evo از راه می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

    رقابت بِنکُل در بازار خوبه هر هر شرکتی باشه خووبه ما هم اگر بازارمون رقابتی بود وضعیت خودرویی مون این نبود

  • M.Hexa.M
    M.Hexa.M | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

    واقعا فکر نمیکنم شرکتی باشه که لیتوگرافی 7nm شرکت amd رو با مصرف پایین تر انرژیش بخاطر صرفا فقط برند intel نادیده بگیره ... شاید دیگه روزهای اوج intel سر اومده باشه.

    • Reza12022
      Reza12022 | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

      جواب یالا در پاسخ به کامنت شما

مطالب پیشنهادی