ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بنابی: مرکز داده‌‌ مادر برای همه خدمات شبکه ملی اطلاعات است نه فقط پیام‌رسان‌ها

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی (IXP) قرار است فردا (۱۶ شهریور) به دست وزیر ارتباطات افتتاح شود اما روز گذشته نقل قولی از نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۴

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی (IXP) قرار است فردا (۱۶ شهریور) به دست وزیر ارتباطات افتتاح شود اما روز گذشته نقل قولی از نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که می‌گفت این مرکز داده با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی تاسیس شده است. «سجاد بنابی» اکنون در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که این مرکز داده برای تمامی خدمات شبکه ملی اطلاعات کاربرد دارد و مختص پیام‌رسان‌های بومی نیست.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به دیجیاتو توضیح داد که این مرکز داده اختصاصی، صرفاً مختص پیام‌رسان‌های داخلی نیست و کاربردهای مختلفی برای سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات دارد: «مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ارائه سرویس و خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات است، که یکی از آنها پیام‌رسان ‌است ولی موارد دیگری مانند موتور جستجو،خدمات ابری، ایمیل و دیگر موارد مهمی است که برا تحقق شبکه ملی اطلاعات لازم است.»

بنابی تاکید دارد اینکه گفته می‌شود وزارت ارتباطات هیچ حمایتی از پیام‌رسان‌ها نکرده درست نیست. او می‌گوید این مرکز داده و موارد قبلی حمایت‌های فنی لازم وزارت ارتباطات برای توسعه این اپلیکیشن‌ها هستند که به آنها ارائه شده است. او همچنین اعلام می‌کند که این موارد، تنها کمک‌های وزارتخانه به پیام‌رسان‌های بومی نبودند: «به جز مواردی که قبلا به پیام‌رسان‌ها ارائه شده و تمامی آنها در رسانه‌ها اعلام شده، همین دیتاسنتر مادر نیز وجود دارد که پیام‌رسان‌ها می‌توانند از آن سرویس بگیرند.»

او هزینه راه‌اندازی این دیتاسنتر را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید این هزینه صرفا مربوط به سرورها نیست: «در واقع راه‌اندازی این تجهیزات فیزیکی در مکان بزرگی که قرار دارند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و این به آن معنی نیست که چنین هزینه‌ای به طور کلی به پیام‌رسان‌ها و برای کمک به آنها اعطا شده است.»

بنابی معتقد است این مسائل، نوعی حمایت‌ فنی است ولی نمی‌تواند تمام و کمال به موفقیت پیام رسان بومی کمک کند و برای اینکه چنین مدلی در بین کاربران و مردم ترویج پیدا کند و کاربران از آن استفاده کنند، مستلزم فعالیت‌هایی از خود پیام‌رسان‌ها است. به گفته بنابی آنها زیرساخت فنی را کاملا فراهم کرده‌اند و «کار کردن» و «عملکرد درست» پیام رسان است که می‌تواند کاربران را به سمت آنها جلب نماید:

«اگر یک اپلیکیشنی خوب کار کند مردم به سمت استفاده از آن می‌روند. خود وزیر ارتباطات از سال ۹۷ درباره ناامنی پوسته‌های تلگرامی هشدار می‌دادند و این هشدارها دائما از سوی کارشناسان ارائه می‌شد اما سی میلیون کاربر داشتند، چرا؟ چون کار می‌کردند و سرویس‌های خوبی ارائه می‌دادند. اگر سرویس خوبی ارائه شود مردم استفاده می‌کنند.»

بنابی می‌گوید تقریبا پیام‌رسان‌های بومی در حال حاضر با ریزش کاربران مواجه شدند و تقریبا جمع شده‌اند. او تاکید دارد باید خدمات خوبی از سوی آنها ارائه شود تا این موضوع ریزش و از دور خارج شدن پیام‌رسان‌های بومی ادامه پیدا نکند.

بنابی درباره جزییات بیشتر از این مرکز داده، می‌گوید که وزیر ارتباطات فردا و در مراسم رونمایی از این مرکز داده توضیحات کاملی را ارائه خواهد داد. پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در نیمه مرداد افتتاح خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    باید شبکه ملی اطلاعات در اختیار تلگرام و واتس آپ قرار بگیره کلش

  • Roholah.kj
    Roholah.kj | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    پیام رسانای خارجی چشونه که اینقد زور میزنین داخلی درست کنین.کل دنیا داره استفاده میکنه ازشون فقط برا ما بده که حتما باید پبام رسان داخلی استفاده بشه که هیچکس اعتماد نداره بشون.همش هم پول مملکت میریزین دور برا ساختنشون.

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    بیاید یه حساب کتاب ساده انجام بدیم. 400 میلیارد تومن رو با دلار جهانگیری حساب کنیم میشه معادل 95 میلیون دلار. مرکز داده هم تجهیزاتش کاملا خارجی هست. اگر فرض بگیریم 95 میلیون دلار فقط بابت خرید استوریج، سرور، سوییچ، روتر، کابل، آنتن و نرم افزارهای مدیریت مرکزی و سیستم های خننک کننده و تهویه هزینه شده باشه (بدون در نظر گرفتن هزینه های ساخت و ساز و هزینه های سربار انسانی و یا فساد و بخور بخور احتمالی!)، و با توجه به اینکه به طور متوسط هزینه ساخت هر فوت مربع از دیتاسنتر 1000 دلار بر فوت مربعه، در نتیجه در ایده آل ترین حالت اندازه این دیتاسنتر 95 هزار فوت مربع میشه(حدودا 8 هزار و هشتصد مترمربع). این در حالیه که متوسط اندازه دیتاسنتر در دنیا 225 هزار فوت مربعه! اونوقت ادعا میکنن این مینی مرکز داده قراره به عنوان بخشی از بک بن شبکه ملی اطلاعات فعالیت کنه.

مطالب پیشنهادی