ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

پشت پرده ماجرای حذف سانروف دنا پلاس؛ حاشیه های عجیب صنعت خودروسازی ایران

چند ماه قبل بود که ایران خوردو در دعوتنامه‌های ارسالی برای خریداران دنا پلاس اعلام کرد که سقف سانروف این خودرو را حذف کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران خودرو بابت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶

چند ماه قبل بود که ایران خوردو در دعوتنامه‌های ارسالی برای خریداران دنا پلاس اعلام کرد که سقف سانروف این خودرو را حذف کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران خودرو بابت حذف سانروف دنا هزینه‌ای به مشتریان خود پرداخت نکرد.

اما ماجرای حذف سانروف دنا چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ گزارش تحقیق و ‌تفحص مجلس دهم درباره تأمین و خرید مجموعه سانروف می رویم.

به نوشته روزنامه شرق، در ابتدای شکل گرفتن پروژه داخلی سازی سانروف محصولات ایران خودرو، شرکت آذین‌خودرو اعلام آمادگی می‌کند تا با همکاری یک شرکت تایوانی با پیشنهاد قیمتی 167.79 یورو و با در ‌نظر گرفتن همه هزینه‌های ساخت قالب و تکوین و ‌...، نیازهای مجموعه ایران خودرو برای سانروف را تأمین کند و در همین نیز ایران‌خودرو در سال 94 سانروف را به عنوان آپشن جدید خودروی دنا معرفی می‌کند. اما در ابتدای سال 95 مدیریت ارشد ایران‌خودرو تصمیم می‌گیرد تا شرکت دنیای فلز کاسپین به این حوزه ورود پیدا کند.

این شرکت با همکاری یک شریک کره‌ای پیشنهاد قیمت خود را به مبلغ 192 یورو، برای هر مجموعه به‌ اضافه هزینه‌های ساخت قالب به میزان 712 هزار یورو به میزان خرید 30 هزار قطعه اعلام کرده و این پیشنهاد مورد موافقت مسئولین وقت ایران خودرو قرار می گیرد.

سانروف دنا

براساس اسناد موجود، در دو مرحله 650 هزار یورو به شرکت دنیای فلز پرداخت شده که شرکت مذکور ضمن تحویل‌ ندادن قالب های سانروف دنا به ایران‌خودرو، از تأمین حتی یک مجموعه سانروف نیز عاجز بوده است.

در نهایت شرکت ایران‌خودرو مجبور به حذف آپشن و پرداخت مابه‌التفاوت به مشتریان می‌شود. براساس این گزارش، نحوه ورود شرکت دنیای فلز کاسپین به این بخش از فرایند تأمین مشخص نیست؛ آن ‌هم با اختلاف قیمت 30 یورو بالاتر از شرکت رقیب و پرداخت هزینه‌های ساخت قالب و ... .

بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید انجام شده در مجموع بین 15 تا 20 درصد از بهای منصفانه این کالا گران‌تر بوده است. لازم به ذکر است براساس اطلاعات مندرج در سایت‌های خبری، شرکت دنیای فلز کاسپین نیز مانند شرکت تجارت پویای آبنوس، متعلق به آقای حسن میرکاظمی (رعیت) از متهمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است که پرونده قضایی ایشان طی ماه های اخیر رسانه ای شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • shahin.dej
    shahin.dej | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    با این که قبول دارم ماشین ها داخلی کیفیت چندانی در حد ماشین های فورد ندارن اما به نظرم در این ماجرا سایپا و ایران خودرو تقصیری ندارن

  • Sae77
    Sae77 | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    شرکتی که به گفته خود مسئولین همیشه میلیاردها به شرکت های قطعه ساز بدهی معوقه داره بدون اینکه یک نمونه محصول بگیره 650 هزار یورو پرداخت کرده!

  • Khan e bozorg
    Khan e bozorg | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    جالبه، تو آمریکا و اروپا ماشینهای بدون سانروف چیز عجیبی محسوب میشه(شاید تک و توکی پیدا بشه) ، حالا اینجا نتها اکثرا نداره، بلکه میان یهویی حذف هم میکنن.?

  • DaaVooD
    DaaVooD | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    سال 88، ترک موتور، کلت به دست...

  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    هیچی رانت بازی بوده،،، شرکت تایوانی‌ با قیمت پایین تر و ۳۰ یورویی سفارش نگرفته اما شرکت کره‌ای با قیمت حدود ۲۰۰ یورویی سفارش گرفته فقط بجهت رانت

    • Reza12022
      Reza12022 | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

      خداوکیلی اینی که رای منفی داده تو چه فکری بوده یعنی مثلاً چی خیلی حامی کالای داخلیه،،، ما هم حامی کالای داخلیییم و از خیلی از محصولاتش استفاده می‌کنیم اما واقعاً ایران خودرو و سایپا آشغالن و به معنی واقعاً کلمه بگم کلاه سر مردم میزارن یعنی ما هم نماز خونیم هم حامی نظامیم البته نه روحانی بزرگوار و خیلی چیزای دیگه،،، اما حقیقتا زورم میاد که پول ماشین آشغال داخلی بدم ،،، اونم چند برابر قیمت واقعی

مطالب پیشنهادی