ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن کرونا روسیه در بدن ۱۰۰ درصد دریافت‌کنندگان آنتی‌بادی تولید کرد

واکسن کرونا روسیه که پیش از این به خاطر آزمایش‌های ناکافی مورد انتقاد قرار گرفته بود، در بدن تمام داوطلبان آنتی بادی تولید کرده است. ماه گذشته بود که پوتین از تولید نخستین واکسن کرونا توسط ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

واکسن کرونا روسیه که پیش از این به خاطر آزمایش‌های ناکافی مورد انتقاد قرار گرفته بود، در بدن تمام داوطلبان آنتی بادی تولید کرده است.

ماه گذشته بود که پوتین از تولید نخستین واکسن کرونا توسط روسیه خبر داد. این واکسن دو مرحله‌ای بر پایه «آدنوویروس» سرماخوردگی و توسط «مرکز تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالئی» تولید شده اما فقدان آزمایش‌های کافی و خودداری روسیه از انتشار اطلاعات کامل باعث تردیدهایی در مورد کارایی آن شده بود، حالا اما نتایج آزمایش‌های اولیه از موثر بودن آن حکایت دارد.

نتایج اولیه آزمایش واکسن «اسپوتنیک V» که در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده حاکی از این است که طی ماه‌های ژوئن و جولای ۲ مرحله آزمایش با شرکت ۷۶ داوطلب برگزار شده است. بر این اساس در بدن تمامی داوطلبانی که واکسن را دریافت کرده بودند، آنتی بادی ایجاد شده و این در حالی است که هیچ یک از آنها دچار عوارض جانبی جدی نشده‌اند.

واکسن روس‌ها بر خلاف نمونه‌های دیگر شامل ۲ ویال آبی و قرمز است و طی ۲ مرحله به داوطلبان تزریق می‌شود. آنطور که در گزارش لنست آمده طی هر یک از این ۲ آزمایش که ۴۲ روز به طول انجامیده ۳۸ فرد برزگسال سالم مشارکت داشته‌اند. پیشتر بلومبرگ هم گزارش داده بود که تعدادی از سیاستمداران و صاحبان کسب و کار روسی به این واکسن دسترسی پیدا کرده‌اند.

در بخش دیگری از مقاله منتشر شده آمده که این آزمایشات برای اطمینان از کارایی و ایمن بودن واکسن اسپوتنیک V کافی نیست و باید تست‌‌های بزرگتر و طولانی مدتی در این زمینه انجام بگیرد. همچنین افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند باید کماکان تحت نظر باشند تا از ایمنی این واکسن در درازمدت هم اطمینان حاصل شود.

«کریل دمیتریف»، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری و تامین کننده مالی این واکسن با اشاره به توضیح کامل واکسن مذکور در این مقاله و راه‌اندازی آزمایش‌هایی گسترده‌تر انتقادات غربی‌ها درباره اسپوتنیک V را مردود دانسته است:

«در این مقاله به پرسش‌هایی که غربی‌ها طی هفته‌های اخیر با هدف لکه‌دار کردن اعتبار واکسن روسیه پرسیده بودند، پاسخ داده‌ایم. حالا نوبت ماست که سوالاتی را درباره واکسن کشورهای غربی مطرح کنیم.»

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ARIAN
    ARIAN | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    باو هرکشوری واکسن رو درست کرد خدا خیرش بده باو آدما گناه دارن همینجوری تا الان اندازه یه نیم جنگ جهانی آدم کشته شده

  • lidoma
    lidoma | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    روس‌ها و چینی هیچ وقت قابل اعتماد نبودند و نیستند و نخواهند بود اینها فقط سم خوب بلد هستند تولید کنند و موشک

    • molavy
      molavy | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

      بزرگترین تولید کننده سلاح شیمیایی از زمان جنگ های جهانی آلمان ها بودن که به صدام هم کلی دادن

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    واکسن سیاسی! تا حالا پزشکی و قدرت اینقدر بهم نزدیک نبودن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی