ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز
تکنولوژی

بریتانیا فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز را برای توسعه شبکه 5G آزاد کرد

بریتانیا پس از برنامه‌ای ۴ ساله باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز را برای شبکه 5G آزاد کرد و آنرا در دی ماه سال جاری به مزایده خواهد گذاشت. هدف از اینکار افزایش کیفیت و پوشش شبکه 5G ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

بریتانیا پس از برنامه‌ای ۴ ساله باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز را برای شبکه 5G آزاد کرد و آنرا در دی ماه سال جاری به مزایده خواهد گذاشت. هدف از اینکار افزایش کیفیت و پوشش شبکه 5G عنوان شده که به ارتقای سطح خدمات و رفاه شهروندان کمک می‌کند.

دولت بریتانیا با آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز طیف رادیویی در دسترس برای سرویس‌های موبایل را حدود ۲۰ درصد افزایش داده است. طی این برنامه چهارساله و ۳۵۰ میلیون پوندی نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه تلویزیون باز تنظیم ‌شده‌اند. «مت وارمن»، وزیر زیرساخت دیجیتال در این باره گفته است:

«در این پروژه شاهد تکاملی عظیم در امواج رادیویی بودیم که به پوشش بهتر مناطق روستایی و خلق راه‌های جدید برای افزایش بازدهی سرویس‌ها و رفاه مردم از طریق 5G کمک می‌کند.»

سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا موسوم به «آفکام» مزایده این باندهای فرکانسی را در دی ماه سال جاری انجام خواهد داد. در این مزایده شرکت‌ها امکان ارائه پیشنهاد برای در اختیار گرفتن طیف ۸۰ مگاهرتز از باند ۷۰۰ مگاهرتز را خواهند داشت که برای ایجاد پوشش مطلوب در نواحی گسترده مثل نقاط روستایی ایده‌آل است.

بخش دیگری از این مزایده به پهنای باند متوسط شبکه 5G در محدوده ۳.۶ تا ۳.۸ مربوط می‌شود که برای ارائه پوشش با سرعت بالا در نواحی محدودتر شهری مطلوب است. این فرکانس به شرکت‌ها امکان ارائه پهنای باند با سرعت بیش از ۱ گیگابیت در ثانیه را خواهد داد.

آزادسازی این دو باند فرکانسی طیف‌های در دسترس برای سرویس موبایل را تا ۲۰ درصد افزایش داده و به شرکت‌ها اجازه توسعه فناوری‌ها و خدمات جدید در زمینه‌های مختلف از حمل و نقل و تولید،گرفته تا سلامت و غیره را می‌دهد.

این پروژه برای بخش ارتباطات به حدی مهم است که «پل داناوان»، مدیرعامل Arqiva از آن به عنوان بزرگترین پروژه مهندسی برادکست از زمان مهاجرت از آنالوگ به دیجیتال یاد می‌کند. وی آنرا به عمل قلب باز روی شبکه‌های تلویزیونی ملی توصیف می‌کند. شرکت تحت نظر داناوان که مسئول طیف‌های تلویزیونی است، طی این پروژه ۱۲۰۰ فرستنده رادیویی را با مدل‌‌‌های جدید جایگزین کرده است.

پیاده‌سازی چنین پروژه طولانی مدت و پرهزینه‌ای نشانگر اهمیت آزادسازی این فرکانس‌ها برای نسل پنج شبکه است. پیش از این چین و ایالات متحده نیز با صرف صدها میلیون دلار اقدام به آزادسازی فرکانس‌های مشابه کرده‌اند.

در ایران اما باند فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز از مدت‌ها قبل در انحصار صداوسیما قرار دارد و این سازمان علی‌رغم هشدارهای وزارت ارتباطات در مورد نیاز به آنها برای توسعه شبکه موبایل حاضر به آزادسازی باندهای مذکور نیست. این در حالی است که صداوسیما استفاده چندانی از این باند نداشته و بر اساس توافقنامه GE06 نمایندگان این سازمان و رگولاتوری نسبت به آزادسازی باندهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز تا سال ۱۳۹۴ متعهد شده‌ بودند.

5G
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    اینجا صدا و سیما انگار اون فرکانس ارثی هست که باباش واسش به ارث گذاشته و دست از سرش برنمیداره.

  • hasan
    hasan | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    صدا سیما هم انگار ارث باباشه چندساله آزاد نمیکنه با اینکه باندش آزاده

    • آریا
      آریا | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

      فرکانس؟
      مگه خبر نداری ؟
      کل مملکت ارث باباشونه. فرکانس که جای خود داره

مطالب پیشنهادی