ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کووید-۱۹
علمی

ابررایانه سامیت با تحلیل ویروس کرونا فرضیه جدیدی پیش روی دانشمندان قرار داد

مطالعه ژنتیکی بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از ابررایانه سامیت، ما را یک قدم به شناخت بیشتر این بیماری و همچنین راه‌های درمان آن نزدیک می‌کند. ابررایانه سامیت که در «آزمایشگاه ملی اوک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

مطالعه ژنتیکی بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از ابررایانه سامیت، ما را یک قدم به شناخت بیشتر این بیماری و همچنین راه‌های درمان آن نزدیک می‌کند.

ابررایانه سامیت که در «آزمایشگاه ملی اوک ریج» در ایالات متحده آمریکا قرار دارد، برای شناخت ویروس ۴۰ هزار ژن از ۱۷ هزار نمونه را در تابستان مورد تحلیل قرار داده است. در حالی که با دومین سوپرکامپیوتر قدرتمند جهان روبه‌رو هستیم، این فرایند نیازمند آنالیز ۲.۵ میلیارد ترکیب ژنتیکی است که بیش از دو هفته طول کشیده است.

نتیجه این پژوهش از وجود «برادی‌کینین» خبر می‌دهد، ترکیب شیمیایی طبیعی که فشار خون را تنظیم می‌کند و می‌تواند بسیاری از جنبه‌ها و همچنین علائم این بیماری را توضیح دهد. یافته‌ها احتمالا دلیل عوارض جانبی گسترده این بیماری از مشکلات قلبی گرفته تا سکته مغزی و التهاب پوست و انگشتان پا را توضیح دهد و همچنین منجر به کشف روش‌های جدید برای درمان علائم شدید شود.

ویروس کرونا عوارض بی‌شماری دارد و هنوز برای ما ناشناخته است. در ابتدا علائم این بیماری مشابه با آنفولانزا بود و سیستم تنفسی را مورد حمله قرار می‌داد. با این حال پس از مدتی پزشکان با عوارض شدید و متفاوت این بیماری مانند مشکلات قلبی، سکته‌های مغزی و حتی التهاب پوست مواجه شدند.

پس از مدتی مشخص شد که در شرایط وخیم علت مرگ بیماران، «طوفان سیتوکین» یا واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بیمار است که می‌تواند به اندام‌های حیاتی آسیب برساند. دانشمندانی که اطلاعات سامیت را مورد بررسی قرار داده و آن را در ژورنال «eLife» منتشر کرده‌اند، اعتقاد دارند که برای چنین مشکلاتی باید طوفان برادی‌کینین را سرزنش کرد، البته احتمال ارتباط پیچیده میان این دو طوفان نیز وجود دارد.

فرضیه برادی‌کینین به این موضوع اشاره می‌کند که طوفان برادی‌کینین مسئول بسیاری از علائم خطرناک کووید-‍۱۹ است. محققان از نتایج ابررایانه سامیت به این موضوع پی برده‌اند که تاثیرات کرونا تنها محدود به ارتباط با «آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین» یا ACE2 نمی‌شود و ویروس می‌تواند آن‌ها را نیز دستکاری کند.

کووید-۱۹ سطح ACE2 را افزایش می‌دهد که کاهش فشار خون را در پی دارد و خلاف آنزیم دیگری با نام «ACE» کار می‌کند که همین فرایند راه را برای ورود بادی‌کینین باز می‌کند. این ترکیب شیمیایی باعث گشاد شدن عروق و همچنین افت فشار خون می‌شود.

ویروس کرونا

زمانی که امکان کنترل فشار خون وجود ندارد و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند، امکان اختلالات عملکردی در سراسر بدن به وجود می‌آید. بیمارانی که دچار طوفان برادی‌کینین می‌شوند به علت پوشانده شدن کیسه‌های هوایی توسط یک ماده ژله‌ای مانند، حس غرق شدن را تجربه می‌کنند.

در حالی که عوامل مختلفی برای بروز علائم در افراد مختلف مانند سن، جنسیت و ژنتیک وجود دارد، طوفان برادی‌کینین می‌تواند به ما در شناخت این موضوع که کدام افراد بیشتر در معرض خطر قرار دارند، کمک کند. علاوه بر این، محققان پیشنهاد می‌کنند که پزشکان به دنبال روش‌های درمان با تمرکز روی مهار طوفان‌های برادی‌کینین برای ویروس کرونا باشند. قدم بعدی می‌تواند آزمایش بالینی چنین روش‌های درمانی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • irezai
    irezai | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    در همین حین دغدغه یکی از مسئولین کشورمون: https://dgto.ir/1upu

  • XiiX
    XiiX | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    دو هفته نشسته اینو حساب کرده،? خسته نباشه چارماهه دکترا این رو میدونن و دارن همین کارو میکنن دیگه. خاموشش کنید بابا الکی برق مصرف میکنه. shut down hdk سامیت کجاست. shut down anyway سامیت

مطالب پیشنهادی