ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای عالی فضای مجازی: می‌خواهیم گوگل ملی داشته باشیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی در آيین افتتاحیه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، اعلام کرد به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی است. او گفت که آنها به دنبال ساخت مجدد گوگل نیستند و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی در آیین افتتاحیه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، اعلام کرد به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی است. او گفت که آنها به دنبال ساخت مجدد گوگل نیستند و فقط می‌خواهند در کشور گوگل ملی وجود داشته باشد.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در  مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات دلیل پیش رفتن یه سمت گوگل ملی را چنین تشریح کرد: «مدل اقتصادی مناسبی در لحظه شروع به کار پیام‌رسان‌ها، موتور جستجو و ایمیل به عنوان خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و به نوعی بومی‌سازی این خدمات در کشور اقتصادی نیست. به همین دلیل راه‌اندازی دیتاسنتر به عنوان زیرساخت اصلی ارائه این خدمات می‌تواند کمک بزرگی به تقویت این بخش کند. ما به دنبال گوگل ملی خودمان هستیم و می‌خواهیم جاهایی که خودمان به آنها دسترسی نداریم را به شکل بومی بدست آوریم.»

او باور دارد استقلال ایران در فضای مجازی موجب امنیت در شبکه‌های اجتماعی خواهد شد: «ما حداقل به پلتفرمی نیاز داریم که مردم بتوانند از آن برای رفع خدمات عمومی کاربران استفاده کنند. البته اگر یک بخش خصوصی نیرومند داشتیم و یا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم، بیش از این به قابلیت‌های پیام رسان هایمان رسیده بودیم.»

فیروز آبادی با اعلام اینکه به دنبال ساخت مجدد یک گوگل دیگر نیستند و نمی‌خواهند به اصطلاح چرخ را از نو اختراع کنند گفت که نباید خدمات را از ابتدا ساخت و می‌توان از بسیاری خدمات سرویس‌های خارجی‌ استفاده کرد: «ما در بومی‌سازی خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات به دنبال ساخت خدمات از ابتدا نیستیم. برای مثال در بحث موتور جست‌وجو ما به دنبال ساخت دوباره یک گوگل دیگر نیستیم بلکه می‌خواهیم با بومی‌سازی گوگل ملی داشته باشیم. در واقع می‌خواهیم با این جست‌وجوگر بومی سرویس‌های که از سمت گوگل روی ما بسته شده را فعال و نیاز کاربران را برطرف کنیم.»

او با اشاره به بسته شدن بسیاری از سرویس‌های مایکروسافت و دیگر کمپانی‌های جهان برای ایرانیان اعلام کرد که این مرکز داده جدید شاید بتواند برای رسیدن به فضای مجازی مستقل کار ویژه‌ای انجام دهد. فیروزآبادی با ذکر این نکته که این امر شاید فراتر از تصورات و حد انتظارات وزارت‌خانه‌ای همچون وزارت ارتباطات باشد اعلام کرد که این بخش از بدنه دولت می‌تواند برای تحقق این رویا با کمک بخشهای خصوصی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهد و ارزش‌های جدیدی خلق کند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با ذکر این نکته که در پیام‌رسان‌ها نیز باید بتوانیم مسیر خودکفایی نیازهای مردم را در داخل کشور داشته باشیم، اعلام کرد که در کنار این موارد می‌توان از مزایای مدل‌های خارجی هم استفاده کرد. به گفته وی، همانطور که کشورهایی مانند چین و کره جنوبی نیز این مدل را پیاده‌سازی کرده‌اند، ما نیز باید پلتفرمی داشته باشیم که خدمات عمومی و کاربردی را روی پیام‌رسان‌های بومی به مردم ارائه دهد.

او در ادامه با اشاره به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی گفت: «برای تقویت پیام‌رسان‌های بومی مصوبه‌ای در نظر گرفتیم که از ۳ پیام‌رسان تا رسیدن به ظرفیت ۵ میلیون کاربر حمایت کنیم و بعد از رسیدن به این سقف خودشان توسعه کسب‌وکارشان را پیش ببرند.»

فیروزآبادی در پایان گفت که راه‌اندازی دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات که از دیتاسنترهای های‌تک محسوب می‌شود، به نوعی حمایتگر کسانی خواهد بود که قصد دارند خدمات پایه عمومی و پرکاربرد داشته باشند: «تقاضا دارم که این مرکز تنها یک مرکز هاستینگ نباشد و فراتر کار کند چرا که می‌تواند پیشران تمامی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی قرار گیرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • soridate
    soridate | ۲۳ شهریور ۱۳۹۹

    اینان کلمهٔ «استقلال» رو به لجن کشیده‌ان!

  • parskhosh
    parskhosh | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    هر چی ملی تر = کره شمالی تر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی