ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ «گرگور» تصاویر بی‌نظیری از سطح خورشید ثبت کرد

محققان با بهینه‌سازی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی اروپا موفق به ثبت تصاویری از خورشید شده‌اند که سطح شگفت‌انگیز و پیچیده این ستاره و لکه‌های آن را به تصویر می‌‌کشد. تیمی از ستاره‌شناسان در رصدخانه «Teide» اسپانیا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

محققان با بهینه‌سازی بزرگترین تلسکوپ خورشیدی اروپا موفق به ثبت تصاویری از خورشید شده‌اند که سطح شگفت‌انگیز و پیچیده این ستاره و لکه‌های آن را به تصویر می‌‌کشد.

تیمی از ستاره‌شناسان در رصدخانه «Teide» اسپانیا با بازطراحی بخش‌های اپتیکی، مکانیکی و الکترونیکی تلسکوپ خورشیدی «گرگور» موفق به ثبت تصاویر بی‌نظیر و دقیقی از سطح خورشید شده‌اند. آنها با استفاده از مدل‌‌های اپتیکی آینه‌هایی برون محوری طراحی کردند که قدرت تلسکوپ گرگور را در بزرگنمایی به شکل چشمگیری ارتقا داد. در این فرایند آینه‌ها با دقت ۶ نانومتری یا به اندازه یک ده‌ هزارم موی سر انسان صیقل خورده‌اند.

این پروژه در مارس ۲۰۲۰ تکمیل شد اما شرایط ناپایدار جوی مانع از بکارگیری آن تا جولای شد. با این حال این صبر انتظارش را داشت و حالا گرگور قادر به ثبت بخش‌هایی در ابعاد ۵۰ کیلومتری روی خورشید است که نسبت به قطر ۱.۴ میلیون کیلومتری آن چشمگیر به نظر می‌رسد.

اپتیک‌های جدید به دانشمندان امکان مطالعه میادین مغناطیسی، انتقال گرما، تلاطم، لکه ها و فوران‌‌های خورشیدی را با دقت بالاتری می‌دهد. نخستین تصاویری که با استفاده از این سیستم در جولای ۲۰۲۰ ثبت شده، نشانگر جزییات بی‌نظیری از ساختارهای پیچیده در پلاسمای خورشید و تکامل لکه‌ها است.

تصویر جدید در مقایسه با حلقه‌های آتشینی که همیشه از خورشید می‌دیدم بسیار متفاوت است و بیشتر بلورین به نظر می‌رسد چون میدان مغناطیسی خورشیدی با بی‌نظمی‌های محسور کننده‌ای تغییر می‌کند. لکه‌های خورشیدی در تصویر نمایان هستند.

مطالعه تغییرات در میدان‌های مغناطیسی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که روی زندگی ما در کره زمین اثرگذار است، برای مثال می‌توان به تاثیر آن در آب و هوا، ارتباطات و موارد دیگر اشاره کرد. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این تغییرات به ارتباط دقیق‌تر بین آنها با پدیده‌هایی پی ببرند که در سیاره ما رخ می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی