ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

مروری بر تاریخچه سیستم پخش خودروها؛ وقتی کرایسلر 6 دهه پیش آغازگر تحولی بزرگ شد

کرایسلر اگر چه این روزها حضور پررنگی در بین خودروسازان پیشگام ندارد، اما در گذشته جزو برندهایی بود که محصولات خود را با آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌ها راهی بازار می‌کرد؛ به همین خاطر از تولیدات ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

کرایسلر اگر چه این روزها حضور پررنگی در بین خودروسازان پیشگام ندارد، اما در گذشته جزو برندهایی بود که محصولات خود را با آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌ها راهی بازار می‌کرد؛ به همین خاطر از تولیدات این برند به عنوان مدل‌های محبوب مهندسین یاد می‌شد.

این شرکت آمریکایی در سال 1956 محصولات خود را به یک پخش‌کننده دیسک گرامافون تجهیز کرد که در زمان خود نوآوری بزرگی به حساب می‌آمد.

این پخش‌کننده های‌وی های-فای (Highway Hi-Fi) نام داشت و توسط CBS Laboratories طراحی شده بود؛ به غیر از کرایسلر، محصولات پلیموث، داج، دسوتو (DeSoto) و امپریال (Imperial) نیز به تدریج به این پخش‌کننده مجهز شدند.

تاریخچه سیستم پخش خودرو

پخش‌کننده CBS Laboratories در زیر داشبورد نصب می‌شد و به راننده یا دیگر سرنشینان اجازه می‌داد به دیسک‌هایی با ابعاد مختلف گوش دهند. دیسک‌های موجود توانایی ذخیره‌سازی حدود 45 دقیقه موزیک یا نهایتا یک ساعت سخنرانی در هر طرف را دارا بودند.

سیستم CBS Laboratories در دوازدهم سپتامبر 1955 معرفی شد. این شرکت برای ترغیب مشتریان در بیانیه مربوطه به برخی از قطعات موسیقی معروف آن دوره اشاره کرده و تجربه‌ای متفاوت هنگام سفرها را نوید داده بود.

تاریخچه سیستم پخش خودرو

های‌وی های-فای در واقع به رادیو متصل بود و با تکیه بر آمپلی‌فایر موجود موزیک‌های ذخیره شده را از طریق بلندگوهای رادیو پخش می‌کرد. همانطور که اشاره کردیم، اجزای این دستگاه پخش در زیر داشبورد و درون محفظه‌ای ضد ضربه قرار داشتند.

به گفته کمپانی کرایسلر های‌وی های-فای طوری طراحی شده بود که زاویه و سرعت خودرو تاثیری روی پخش‌کننده و مکان سوزن نمی‌گذاشت. کرایسلر تاکید داشت که تست‌های جامعی را در رابطه با عملکرد این دستگاه انجام داده و حتی تغییر مسیرهای ناگهانی یا پرش‌های کوتاه خودرو هم خللی در پخش موزیک ایجاد نمی‌کند.

در سال 1965 فورد و موتورولا با همکاری هم نمونه اولیه از نوار کاست استریو 8 (معروف به 8-track) را معرفی کردند، اما این شرکت هلندی فیلیپس بود که از نخستین پخش کاست استاندارد (همان نوار کاستی که ما می‌شناسیم) مخصوص خودروها پرده برداشت. این پخش‌کننده‌ها در دهه 70 و 80 میلادی در اوج محبوبیت بودند.

در سال 1984 نوبت به شرکت ژاپنی پایونیر رسید تا با معرفی اولین دستگاه پخش CD خودرو، تجربه شنیداری سرنشینان داخل خودرو را وارد فاز تازه‌ای کند. لینکلن تاون کار مدل 1987 اولین اتومبیلی بود که به صورت کارخانه‌ای به پخش CD مجهز شد. لکسس SC430 و فورد کراون ویکتوریای مدل 2010 هم آخرین خودروهای به فروش رسیده با پخش نوار کاست در بازار آمریکا محسوب می‌شوند.

حتما می‌دانید که با توجه به برتری‌های زیاد فلش مموری و کارت‌ حافظه، دیسک‌های نوری اواخر عمر خود را سپری می‌کنند، از این رو خودروسازان نیز از دیسک‌ها فاصله گرفته و محصولات جدید خود را با پورت‌ها، سیستم‌های ارتباطی نوین و حتی حافظه‌های داخلی راهی بازار می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hasan imani
    hasan imani | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    خوب بود?

  • Alvandpakhsh.ir
    Alvandpakhsh.ir | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    عالی بود ، تخفیف خوبی داریم

  • Mehdi A
    Mehdi A | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    ممنون از مطلبتون ?

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    چیز خاصی نداشت بای

مطالب پیشنهادی