ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضاپیما
علمی

چین یک فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد به فضا پرتاب کرد [بروزرسانی: فرود موفق]

روز گذشته دولت چین نوعی فضاپیمای قابل استفاده مجدد را به فضا پرتاب کرد که هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. با این حال بسیاری این فضاپیما را با فضاپیمای سری X37B آمریکا که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۰

روز گذشته دولت چین نوعی فضاپیمای قابل استفاده مجدد را به فضا پرتاب کرد که هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. با این حال بسیاری این فضاپیما را با فضاپیمای سری X37B آمریکا که در حال حاضر در مدار زمین قرار دارد، مقایسه می‌کنند.

این فضاپیما مشابه همتای آمریکایی خود، برای مدت محدودی در مدار زمین باقی می‌ماند، اما دولت چین عنوان کرده که اهداف پرتاب این فضاپیما استفاده صلح جویانه فضایی خواهد بود. البته دقیقاً مشخص نیست که این فضاپیما چه شکلی است، زیرا هیچ‌گونه رندر یا تصویر رسمی از آن منتشر نشده. با این حال پیش از این خبرنگار آزادی که به برنامه فضایی چین آگاهی دارد، اشاره کرده بود احتمالاً فضاپیمایی چینی در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.

او همچنین عنوان کرده پرتاب فضاپیمای این چنینی به خوبی با برنامه اکتشافات فضایی چین در یک راستا قرار می‌گیرد:

«چین چند سالی می‌شود که در حال کار روی چندین طرح مفهومی برای فضاپیمای خود است. این کشور همچنین به دنبال دست‌یابی به نوعی طراحی فضاپیماست که بتواند مجدداً از آن استفاده کرده و در عین حال به صورت عمودی هم فرود بیاید.»

چین همواره نسبت به این نوع از برنامه‌ها، محفی‌کاری می‌کرده و هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر پرتاب چنین موشکی به فضا به بیرون درز نکرده بود. بر اساس گزارش‌های این خبرنگار، این پرتاب به خصوص با دستکاری و تغییر در برج پرتاب موشک‌های «Long March 2F» مرکز پرتاب ماهواره‌های «Jiuquan» محقق شده است. از نظر وی، این کار به منظور قرار دادن جسمی با شعاع بیشتر در بخش بالایی راکت صورت گرفته. همچنین بخشی از دستورالعمل پرتاب نیز در ابتدای سال در فضای مجازی منتشر شده بود.

فضاپیما

در ادامه این پرتاب مرموز، منطقه پرتاب، پرواز ممنوع اعلام شده و به شرکت‌های هواپیمایی گفته شده بود که به حریم هوایی مرکز پرتاب «Jiuquan» تجاوز نکنند، چرا که احتمال یکی از راکت‌های «Long March 2F» به زودی پرتاب خواهد شد. یکی از رسانه‌های ملی چین به نام «Xinhua» اعلام کرده که پرتاب موفقیت‌آمیز بوده است. البته این رسانه تنها از لفظ «فضاپیمای قابل استفاده مجدد» استفاده کرده است.

با این حال همچنان مشخص نیست که چین با چه هدفی این راکت را به فضا پرتاب کرده، ولی همان‌طور که دولت این کشور اعلام کرده، «این فضاپیما تکنولوژی قابل استفاده مجدد را به فضا می‌برد تا پس از تایید آن، برای مقاصد صلح‌جویانه در فضا مورد استفاده قرار گیرد.» با این حال نیرو هوایی آمریکا با ردیابی اجسام پرتاب شده از مرکز پرتاب موشک، به کمک ماهواره‌ها سعی بر به دست آوردن زمان دقیق پرتاب دارد.

اکنون نوبت آن می‌رسد که صبر کرده و ببینیم این فضاپیما کی به زمین خواهد نشست. این خبرنگار می‌گوید بسیاری از مردم از این پرتاب متعجب خواهند شد، اما افراد آگاه به دولت چین، به خوبی از این قضیه مطلع بودند. او در نهایت می‌گوید:

«به صورت کلی فضاپیمای چینی توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. آن‌ها گفته بودند که چنین کاری را انجام خواهند داد و به نظر می‌رسد این کار را روی برنامه مشخصی انجام می‌دهند.»

[تاریخ انتشار خبر اولیه: ۱۵ شهریور ۹۹]

به روز رسانی:

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت چین، «شین‌هوآ» این فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد با موفقیت در محل تعیین شده فرود آمده است. این آزمایش موفق یک دستاورد بزرگ در زمینه فناوری استفاده مجدد از فضاپیما برای چین محسوب می‌شود و می‌تواند هزینه‌های سفرهای فضایی این کشور را کاهش دهد و باعث افزایش فعالیت‌های چین در این زمینه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    فردا سازمان فضایی چین توسط آمریکا فیلتر میشه، به خاطر امنیت ملی، نه فکر کنی چون پیشرفت جدی دا‌شته

  • آریا
    آریا | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    چرا حتی یک ویدیو ازش نیست
    هر مزخرفی رو گفتن باور نکنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی