ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

MIS-C؛ سندرم خطرناکی که برخی کودکان بهبودیافته از کرونا را هدف می‌گیرد

بهبودیافتگان کرونا برای بازیابی توان و سلامت بدن خود به زمان نیاز دارند. متأسفانه در برخی از کودکانی که از این بیماری رهایی یافته‌اند اتفاق دردناک‌تری رخ می‌دهد. بیماری جدید و مرموزی به نام «سندرم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

بهبودیافتگان کرونا برای بازیابی توان و سلامت بدن خود به زمان نیاز دارند. متأسفانه در برخی از کودکانی که از این بیماری رهایی یافته‌اند اتفاق دردناک‌تری رخ می‌دهد.

بیماری جدید و مرموزی به نام «سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان» (MIS-C) که با نام PIMS نیز شناخته می‌شود، صدها کودک را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری که به کووید-۱۹ ربط داده شده می‌تواند در کودکانی که به نوع خفیف کرونا دچار شده‌اند نیز بروز پیدا کند.

ابتلای کودک به نوع خفیف کووید-۱۹ لزوماً به معنی دچار شدن وی به نوع بی‌خطر MIS-C نبوده و این بیماری در برخی موارد کودک را به کام مرگ می‌کشاند. «آلوارو موریرا» (Alvaro Moreira)، نوزادشناس از مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو (UTHSCSA) می‌گوید:

«مساله ترسناک این است که برای بیمار شدن کودک به MIS-C نیازی به بروز مشکلات تنفسی شدید ناشی از کرونا نیست. کودکان ممکن است هیچ علایمی نشان ندهند و هیچ کس از مبتلا شدن آنها به این بیماری خبر نداشته باشد، تا اینکه چند هفته بعد نوع شدید این التهاب خودش را نشان می‌دهد.»

بیماری سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان سبب التهاب در اندام‌های مختلف از جمله قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز، پوست، چشم‌ها و غیره می‌شود. موریرا می‌گوید علایم این بیماری شبیه سندروم کاوازاکی و سندروم شوک سمی بوده ولی میزان گستردگی التهاب کلی بدن در MIS-C بسیار بیشتر است و به دلیل تحت تأثیر قرار دادن چندین عضو می‌تواند بیمار را بکشد.

به گفته محققان از ۶۶۲ کودک گزارش شده در دنیا که به سندرم التهابی چندسیستمی دچار شده‌اند، ۷۱ درصد به مراقبت‌های ویژه احتیاج پیدا کرده‌اند و میانگین مدت زمان بستری شدن آنها در بیمارستان ۸ روز بوده است. تمامی کودکان به تب دچار شدند و در بیشتر آنها درد شکمی و اسهال (۷۳.۷ درصد) و استفراغ (۶۸.۳ درصد) مشاهده شد. قرمزی چشم (Conjunctivitis) و راش (Rash) نیز جزو علایم شایع بودند.

متأسفانه ۱۱ کودک از ۶۶۲ مورد یاد شده در اثر ابتلا به MIS-C جان باختند. در کودکانی که بهبود پیدا کردند گزارش‌های نگران کننده‌ای در مورد تأثیرات منفی این بیماری بر قلب گزارش شده است. در یک تحقیق از حدود ۹۰ درصد از کودکان تست الکتروکاردیوگرام گرفته شد که محققان پس از بررسی متوجه موارد غیرعادی در بالغ بر ۵۴ درصد از نتایج شدند.

این موارد غیرعادی شامل گشاد شدن رگ‌های خونی قلب و کاهش قدرت قلب در پمپاژ خون اکسیژن دار به بافت‌های بدن می‌شوند که به گفته محققان اتساع عروق در ۱۰ درصد از کودکان ریسک آسیب‌های قلبی در آینده را افزایش می‌دهد.

موریرا می‌گوید: «اینها کودکانی هستند که به مراقب بسیار زیاد و آزمایش‌های مختلف نیاز دارند تا از احتمال بهبودی بیماری و یا دچار شدن آنها تا آخر عمر آگاه شد. برای والدین بسیار دردناک است که کودک سالم آنها جزو درصد بسیار کمی از کسانی باشد که پس از بهبودی از کووید-۱۹ به MIS-C دچار می‌شود.»

به گفته محققان تشخیص زودهنگام MIS-C می‌تواند جان کودک را نجات دهد. موریرا می‌گوید: «کودکان معمولاً سه تا چهار هفته پس از مبتلا شدن به کووید-۱۹ علایم MIS-C را نشان می‌دهند و بسیاری از آنها دچار شوک و مشکلات قلبی-تنفسی می‌شوند.» به گفته پژوهشگران در صورت مشاهده چنین علایمی باید بالافاصله کودک را به بیمارستان رساند تا در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گیرد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال EClinicalMedicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hasan imani
    hasan imani | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    خدا رحم کنه

مطالب پیشنهادی