ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

علت کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها چیست؟

برخی از افراد بر این عقیده‌اند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد و برخی دیگر نیز معتقدند این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و صرفا اسمشان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

برخی از افراد بر این عقیده‌اند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد و برخی دیگر نیز معتقدند این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و صرفا اسمشان با یکدیگر متفاوت است. با این حال بخش قابل توجهی از خودروهای مدرن به بنزین اکتان بالا یا اصطلاحا سوپر نیاز دارند اما متاسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش حجم عرضه بنزین سوپر در پمپ بنزین‌های کشور هستیم٬‌ اما رییس صنف جایگاه‌داران این کاهش عرضه را ناشی از کاهش شدید تقاضا در اختلاف قیمت زیاد بنزین سوپر و معمولی پس از دور آخر اصلاح قیمت سوخت عنوان می‌کند.

با توجه به گزارش‌های مردمی دریافتی عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. برخی از افراد علت این موضوع را به صادرات این بنزین ربط داده و برخی دیگر از کاهش تولید آن صحبت به میان می‌آورند.

اما با توجه به گفته‌های رییس صنف جایگاه‌داران، با افزایش قیمت بنزین و همچنین شیوع ویروس کرونا در طی یک سال گذشته استقبال عمومی از بنزین سوپر کاهش قابل‌توجهی یافته و به همین علت نیز عرضه این سوخت در جایگاه‌ها کم شده است.

از آنجا که ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و روزانه تنها ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالاتر از یورو۵ در کشور تولید می‌شود، شایعه کمبود بنزین سوپر به دلیل ناتوانی در تولید یا افزایش صادرات به طور کلی رد می‌شود.

کاهش عرضه بنزین سوپر

به گفته برخی مسئولان این حوزه، بنزین سوپر همچنان در جایگاه‌های نواحی غرب و شرق پایتخت عرضه می‌شود و شایعه عدم عرضه آن صحت ندارد. پیش از این نیز بنزین سوپر در تمامی جایگاه‌ها عرضه نمی‌شد و جایگاه‌های خاصی این سوخت را در اختیار مردم قرار می‌دادند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب کاهش مصرف بنزین سوپر شده است، فاصله قیمتی این بنزین با بنزین سهمیه‌ای است. به علاوه امکان خرید بنزین سوپر با کارت سوخت نیز وجود ندارد و به همین علت نیز اقبال عمومی مردم از بنزین سوپر کاهش یافته است.

جالب است بدانید تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع ویروس کرونا بنزین سوپر حدوداً ۳۰ درصد از مصرف روزانه کشور را شامل می‌شد، اما حالا با گذشت حدوداً یک سال این عدد به حدود ۴ درصد رسیده است.

چند ماهی است که توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت با کاهش رو به رو شده است. برخی این اتفاق را به دلیل صادرات بنزین می‌دانند و برخی دیگر نیز از کاهش تولید آن صحبت می‌کنند.

ناصر رئیسی فرد؛ رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی چندی قبل با اشاره به مصرف بنزین در کشور اظهار کرد: «پس از کاهش محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا میزان مصرف بنزین به ۷۵ درصد مدت مشابه در سال‌های گذشته رسید و عبارت دیگر میزان مصرف بنزین کاهش ۲۵ درصدی داشته است.»

ایشان با بیان اینکه فروش بنزین سوپر کاهش یافته است؛ تصریح کرد: «توزیع بنزین سوپر به جایگاه‌های همراه با مشکلاتی است و از سوی دیگر به دلیل نوسانات کیفیت بنزین شاهد افزایش تبخیر در بنزین هستیم که زیان‌های فراوانی را به جایگاه داران تحمیل کرده است.»

وی افزود: «با وجود افزایش نرخ تورم کارمزد جایگاه داران افزایش نیافته است و بسیاری از جایگاه داران کوچک به دلیل کاهش فروش با مشکلات متعددی مواجه هستند و ادامه این وضع می‌تواند باعث تعطیلی این واحد‌ها شود.»

بنزین سوپر

رییسی فرد بیان کرد: «وعده‌های دولت برای تامین زمین متقاضیان جایگاه سوخت سوخت هنوز نتیجه خاصی نداشته است و بسیاری از زمین‌های در نظر گرفته شده با مشکلات مالکیت حقیقی و حقوقی مواجه است و به نظر نمی‌رسد روند تخصیص برای احداث جایگاه‌های سوخت در مدت زمانی کوتاهی به نتیجه به رسد.»

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «بنزین دزدی طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و علیرغم نظرات جایگاه داران برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی این مهم هنوز محقق نشده است و به همین دلیل شاهد ناهنجاری‌هایی در خصوص سوخت گیری هستیم.»

وی تصریح کرد: «زیر ساخت برای اتصال کارت سوخت و کارت بانکی فراهم است، اما شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بنا به دلایلی از اجرای آن خودداری می‌کند و هزینه‌های زیادی را به جایگاه داران تحمیل کرده است.»

رییسی فرد بیان کرد: «رعایت نکات بهداشتی از سوی جایگاه دارن و تامین مواد ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف با هزینه جایگاه داران انجام می‌شود و کاهش درآمد‌ها این هزینه‌ها نیز بر جایگاه داران تحمیل شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    میلیونر های فقیر! یعنی مردمی هستیم که ماشین های چند صد میلیونی و میلیاردی سوار میشیم ( به اجبار!) ولی پول بنزین سوپر نداریم

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    وقتی مردم نون شب ندارن چطوری بنزین سوپر بزنن

  • Kasra
    Kasra | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    من یه 60 ليتر سهميه میگیرم 2 تا باک دیگه باید آزاد بزنم، وقتی آزاد و سوپر 500 تومن فرقش هست خوب سوپر میزنم، ولی در کل حساب کن اگه قبلا یه باک سوپر میزدم الان دو باک سوپر یه باک معمولی میزنم

  • sia10
    sia10 | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    اره من بارها دیدم ماشین های حدودا یک میلیاردی اونم تو منطقه بالاشهر با اینکه پمپ سوپر هست میاد بنزین معمولی میزنه!اگر توانش نداری که سوار نشو مگه مجبوری.این قدر ماشین گرون سوار میشی بعد به خاطر 200 هزار تومن بیشتر خسیس بازی در میاری!البته این ماشین های یک میلیاردی همون 300 میلیونی ها سابقند(سانتافه و تویوتا راو 4 و ...)و خیلی هاشون قبل گرونی خریده اند.من برای پراید خانواده هم بعضی وقتا بنزین سوپر میزنم میگن به تمیز شدن کمک میکنه(البته راست و دروغش مطمئن نیستم).

    • Khan
      Khan | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

      منم به ماشینم رسیدگی میکنم و اگر خارجی داشته باشم قطعا سوپر میزنم ولی خب به شما چه ربطی طرف توی ماشینی که خودش پولش رو داده چه بنزینی میزنه؟ شما خارجی بخر برو بنزین سوپر بزن بقیه رو هم بذار خودشون برای اموالشون تصمیم بگیرن.

    • Sae77
      Sae77 | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

      موتورهای تنفس طبیعی با ضریب کمپرس پایین نیازی به بنزین سوپر ندارن (مثال خودتون سانتافه و راو4) و استفاده از بنزین سوپر در اونها فقط هزینه اضافی هست (منبع سایت fueleconomy.gov). علاوه بر این گفته میشه بنزین سوپر ایران باعث ایجاد کربن بیلدآپ یا دوده بیشتر در موتورهای تزریق مستقیم gdi میشه. زود قضاوت نکنیم!

    • noisymind
      noisymind | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

      داداش من مجبور نیست! مثلا 206 که چند سال پیش حدود 40 تومان بود الان شده 200 تومان!!! شاید کسی که الان سانتافه داره سوار میشه اون زمان که قیمتش 1/4 الان بود تونسته بخره و الان هم که میلیاردی شده همون ماشین رو داره! ولی الزاما درآمدش بیشتر نشده که

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    وضعیت مالی کدوم قشر جامعه بجز رانت خوار ها و دولتی ها و روحانی ها خوبه؟

    • Decadecimal Dream Life
      Decadecimal Dream Life | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

      سپاهی‌ها و امنیتی‌ها رو جا انداختی

      • hamedaziran
        hamedaziran | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

        یک جمله بی منطق و بی سر و ته! از یک بی عقل

مطالب پیشنهادی