ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش سفرها و رشد ۶۶ درصدی رزرو «اتاقک» در شهریور ۹۹

مدیرعامل اتاقک، استارتاپ رزرواسیون اقامتگاه محلی از رشد ۶۶ درصدی رزروها در این پلتفرم در شهریور ماه نسبت به سال گذشته خبر داد. با این حال «علی طالشی» اعلام کرد که نباید مردم را به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۶

مدیرعامل اتاقک، استارتاپ رزرواسیون اقامتگاه محلی از رشد ۶۶ درصدی رزروها در این پلتفرم در شهریور ماه نسبت به سال گذشته خبر داد. با این حال «علی طالشی» اعلام کرد که نباید مردم را به سفر تشویق کرد اما اینکه تصور کنیم همه مردم هم به سفر نمی‌روند، باور غلطی است و در همین راستا باید آموزش سفر مسئولانه را به آنها دارد.

نشست خبری استارتاپ اتاقک امروز به صورت آنلاین و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست مدیرعامل اتاقک با ذکر این نکته که حوزه گردشگری ضربه سختی از شیوع ویروس کرونا خورده، پیش بینی کرد که حوزه گردشگری در اواسط سال ۲۰۲۱ احیا شود و در اواخر این سال بتواند دوباره نفسی بکشد. طالشی می‌گوید ۱۲۷ کشور در هنگام شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بستند: «اتفاقی که در زمان جنگ جهانی هم رخ نداد و دنیا را با یک بحران جدید روبرو کرد.» به گفته او شیوع ویروس کرونا یک کاهش درآمد ۱۲۰۰ میلیارد دلاری را برای فعالان این صنعت ایجاد خواهد کرد و خطر از دست رفتن بیش از ۱۲۰ میلیون شغل به واسطه این ویروس در دنیا وجود دارد.

طالشی می‌گوید بحران کرونا بیشتر از همه در اسفند ماه و فروردین ماه روی کسب‌وکارهای حوزه گردشگری تاثیر منفی گذاشت. او می‌‌گوید آنها کاهش‌ فروش بسیار زیادی را در اسفندماه تجربه کردند با این حال هیچ تعدیل نیرویی در مجموعه‌شان نداشتند: «اتفاقا این ایام به ما کمک کرد تا یک بازطراحی مجدد روی اپلیکیشن و پلتفرم خود داشته باشیم و بتوانیم ایرادات اتاقک را برطرف کنیم.»

به گفته طالشی اواخر فروردین ماه ورق کمی برگشت و مسافرت‌های مردم در سراسر جهان آغاز شد: «در اتاقک نیز رشد منفی بیش از حد ما یک سیر صعودی پیدا کرد و در نهایت در خردادماه دوباره با رشد مثبت مواجه شدیم.»

اتاقک در اسفند ماه ۹۸ یک افت فروش منفی ۵۰۰ درصدی را نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ تجربه کرده و این رشد منفی در فروردین ماه به منفی ۲۹۰۰ درصد رسیده است و در اردیبهشت ماه دوباره رشد اتاقک رخ داده است. مدیرعامل اتاقک می‌گوید در ایران ۲۰ هزار میزبان فعال در اقامتگاه‌ها وجود دارد و پتانسیل این بازار در کل کشور یک رقم ۱۵ هزار میلیارد تومانی را رقم می‌زند. به گفته او یک میلیون و ششصد هزار کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری درگیر هستند: «در هر یک از این کسب‌وکارها چندین نفر کار می‌کنند و می‌توان گفت میلیون‌ها ایرانی در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند که در شرایط فعلی آسیب دیده‌اند.»

طالشی باور دارد فرهنگ سفر کردن مردم در ایام شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی متفاوت شده و این مساله در نوع سفر کردن و زمانبندی سفرها کاملا مشهود است: «مردم به مسیرهای نزدیک‌تر به خودشان سفر می‌کنند و زمان بندی سفرشان نیز دیگر از مدتها قبل برنامه ریزی نشده و سربزنگاه تصمیم به سفر و فراهم کردن مقدمات آن نظیر اجاره اقامتگاه و خرید بلیت می‌گیرند.»

او همچنین باور دارد که مردم به پلتفرم‌ها و خرید آنلاین در این ایام بیشتر روی آورده‌اند و به مساله «اقامتگاه پاک» که از سوی اتاقک عرضه شده توجه خوبی نشان داده‌اند: «در ایام کرونا کمپین «اقامتگاه پاک» را راه اندازی کردیم که رضایت حداکثری کاربران را در پیش داشت.»

طالشی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا توانسته‌اند به رشد مورد نظر خودشان در سال جدید برسند یا خیر می‌گوید: «ما در شهریور ماه رشد خوبی را تجربه کردیم و نسبت به شهریور ماه سال گذشته یک رشد ۶۶ درصدی در فروش داشتیم. البته این میزان فروش را مساوی با حل شدن معضل کرونا نمی‌دانیم و باور داریم که باید همچنان مسئولانه سفر کرد.»

ناگفته نماند اتاقک در این ایام بیش از ۱ میلیارد تومان هدیه به کاربران خود اعطا کرده است. طالشی در پاسخ به این سوال که آیا باید مردم را در این ایام به سفر کردن تشویق کرد و آیا پلتفرم‌ها متهم به این کار می‌شوند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید:

«ما هیچ وقت مردم را به سفر کردن تشویق نمی‌کنیم و شدیدا معتقدیم که همچنان باید از سفرهای غیر ضروری اجتناب کرد. اما واقعیت اینست که همه مردم خانه نشین نمی‌شوند و به سفر روی می‌آورند. عده‌ای از آنها هرجور که شده ولو با ماشین‌های شخصی و با کمترین امکانات به سفر کردن اقدام می‌کنند و این یک واقعیت است. از همین رو نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت و به همین خاطر ما در اتاقک سعی داریم تا «مسئولانه سفر» کردن را یاد بدهیم. با کمک تولید محتوا و رسانه‌ها می‌خواهیم این سفرها کمترین خطر را برای مسافرین و مردم به همراه داشته باشند و باور داریم که این آموزش‌ها می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی