ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتورسیکلت مگلی 250؛ انگلیسی نامحبوب بازار

مگلی 250 یک موتورسیکلت اسپرت شهری با ظاهری مشابه موتورسیکلت‌های ریس و مسابقه‌ای است که نخستین مرتبه از پاییز سال ۱۳۸۸ توسط شرکت کویر موتور به بازار کشورمان راه یافت. در ادامه این مطلب قصد ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

مگلی 250 یک موتورسیکلت اسپرت شهری با ظاهری مشابه موتورسیکلت‌های ریس و مسابقه‌ای است که نخستین مرتبه از پاییز سال ۱۳۸۸ توسط شرکت کویر موتور به بازار کشورمان راه یافت. در ادامه این مطلب قصد داریم تا ضمن ارائه تاریخچه‌ای از شرکت موتورسیکلت‌سازی مگلی، به معرفی مدل ۲۵۰ این کمپانی می‌پردازیم.

تاریخچه مگلی

شرکت مگلی جدیدترین کمپانی موتورسازی در کشور بریتانیا به حساب می‌آید که در سال ۲۰۰۴ توسط آقای «بری هال» تاسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار با عرضه محصولات خود در نمایشگاه میلان پا به عرصه بین‌المللی نهاد.

آقای هال متخصصان در زمینه ساخت و طراحی بدنه موتورسیکلت را در دفتر شرکت واقع در بریتانیا به دور خود جمع کرد تا محصولات این کمپانی را طراحی کنند. روند قالب‌گیری و ساخت تمامی اجزای محصولات این شرکت نیز توسط کارخانه‌های تایوانی انجام می‌پذیرد. از سویی دیگر خط مونتاژ و تولید نهایی محصولات مگلی هم در کشور چین قرار دارد.

با این حال ادعا شده که محصولات مگلی استانداردهای اتحادیه اروپا را به طور کامل دریافت می‌کنند تا بتوانند مجوز ورود به مرزهای به قاره سبز را در کارنامه خود ثبت کنند.

طراحی ظاهری مگلی 250

یکی از نقاط قوت مگلی 250 سبک طراحی جذاب و اسپرت آن است که گرچه سال‌ها از عرضه اولیه این محصول می‌گذرد اما با این وجود همچنان یکی از جذاب‌ترین موتورهای اسپرت موجود در بازار به شمار رفته و از ظاهری مهیج سود می‌برد که عملکرد مطلوب طراحان اروپایی این موتورسیکلت ساخت چین را نشان می‌دهد.

در نمای روبرو المان‌هایی نظیر شکل متقارن کاسه چراغ و چراغ‌های دوگانه این محصول ظاهری منحصر به فرد و نسبتا تهاجمی را برای مگلی ۲۵۰ رقم زده‌اند. سبک طراحی فلاپ‌ها در قسمت جلو نیز بسیار زیبا به نظر رسیده و هواکش‌های مختلف جهت عبور جریان هوا در آن با حالتی آیرودینامیک طراحی شده‌اند تا در نمای بغل ضمن پوشاندن بخش‌های فنی، جلوه اسپرت و مهیجی برای مگلی ۲۵۰ به ارمغان بیاورند.

بخش‌هایی از فریم موتورسیکلت در نمای بغل قابل رویت است که بر جنبه‌های بصری جذاب طراحی ظاهری این محصول افزوده است. طراحی قسمت باک نیز حالتی حجیم و سه بعدی داشته و متناسب با طرح اسپرت فلاپ‌ها به نظر می‌رسد.

جالب‌ترین و بارزترین بخش طراحی مگلی 250 اگزوز آن است که به نحوی زیبا از قسمت پشت و زیر چراغ عقب سر برون آورده و برخلاف سایر محصولات مشابه که معمولا اگزوز آنها در سمت راست بدنه و جنب چرخ عقب قرار دارد، حالتی متفاوت به خود گرفته و از لابه‌لای بخش های درونی گذر کرده تا از قسمت پشت موتورسیکلت بیرون بیاید.

صندلی به صورت غیریکنواخت طراحی شده و ناحیه ترک‌نشین بعلاوه سایر بخش‌های نمای عقب نیز در نوع خود بسیار جذاب و اسپرت به نظر می‌رسند.

مگلی 250

در مجموع باید گفت که طراحی ظاهری مگلی ۲۵۰ همچنان تقریبا زیبا به نظر رسیده و با وجود شباهت‌هایی که با محصولات یاماها دارد، کماکان می‌تواند از طرفداران موتورسیکلت‌های اسپرت دلبری کند.

مشخصات فنی مگلی 250

این موتورسیکلت اسپرت شهری به یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه کاربراتوری به حجم ۲۴۷ سی سی مجهز شده که قطر داخلی سیلندر آن ۷۷ میلیمتر است؛ البته مدل‌های جدید‌تر به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز هستند.

حداکثر توان خروجی این پیشرانه برابر با 27 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور این موتورسیکلت نیز به رقم 23.4 نیوتن متر در 7000 دور در دقیقه می‌رسد. یک گیربکس شش سرعته به همراه کلاچ چند صفحه‌ای روغنی نیروی انجین را به چرخ عقب منتقل می‌کند.

به دلیل وزن نسبتا پایین (۱۳۰ کیلوگرم) شتاب این محصول مشترک بریتانیا و چین بسیار مهیج بوده و به رقم 7 ثانیه می‌رسد که در نوع خود عملکردی کاملا قابل قبول و هیجان‌انگیز برآورد می‌شود.

حداکثر سرعت مگلی 250 نیز به صورت اسمی 180 کیلومتر بر ساعت است که البته در عمل و با اعمال فشار زیاد نهایتا گفته شده که از 150 کیلومتر بر ساعت گذر نخواهد کرد.

سیستم استارت این موتور از نوع برقی بوده و باتری آن نیز به صورت ۱۲ ولت و ۸ آمپر ساعت است. دورسنج موتور در قسمت صفحه کیلومتر شمار به صورت آنالوگ طراحی شده اما سرعت و مسافت به صورت دیجیتال نمایش داده می‌شوند. باک سوخت این موتورسیکلت ۱۱ لیتر گنجایش دارد و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۲.۹۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد.

سیستم خنک‌کننده مگلی 250 از نوع آب خنک با دو عدد فن است. سیستم تعلیق جلو به صورت کمک‌های دوشاخ تلسکوپی وارونه بوده و در عقب از کمک فنر تکی یا مونوشاک استفاده شده است. ترمز جلو نیز به یک عدد دیسک ۲۴۵ میلیمتری با سیلندر ترمز دو پیستونه مجهز شده و در چرخ عقب از دیسک ترمز ۱۳۵ میلیمتری با سیلندر ترمز تک پیستون بهره برده شده است. جفت تایرهای مگلی 250 نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند. همچنین شرکت کویر موتور حدود یک ماه یا هزار کیلومتر برای این محصول خود گارانتی در نظر گرفته است.

مگلی 250

دینامیک و تجربه سواری

مگلی 250 به دلیل وزن نسبتا پایین و عملکرد مناسب انجین و جعبه دنده قادر است سواری چالاک و بسیار مهیجی را به راکب خود پیشکش کند و از این لحاظ یکی از سریع‌ترین و چابک‌ترین محصولات ۲۵۰ سی سی بازار به شمار می‌رود.

از لحاظ پایداری و چسبندگی نیز مگلی 250 سواری نسبتا مطمئن، پایدار و قابل قبولی ارائه می‌دهد. با این حال عدم وجود دو دیسک ترمز در جلو و همچنین سیستم ترمز ضد قفل سبب شده تا کیفیت ترمزهای آن در حد انتظارات از یک موتور ریس 250 سی سی نباشد. عملکرد کمک‌فنرها نیز در جذب ضربات نسبتا مناسب بوده و سواری قابل قبول و هندلینگ مناسبی را ارائه می‌دهند.

مگلی 250

مزایا و معایب مگلی 250

در بحث نقاط قوت موتور سیکلت مگلی 250 می‌توان به سواری پرشتاب و چالاک، ظاهر بسیار جذاب و مصرف سوخت متعادل آن اشاره کرد. از سوی دیگر انتقاداتی پیرامون کیفیت مونتاژ (به ویژه در مدل‌های اولیه)، سطح کیفی قطعات، عدم استفاده از ترمزهای دیسکی دوقلو و ABS،  قیمت نسبتا بالای قطعات فنی و بازار خرید و فروش نه چندان مناسب مطرح است که به عنوان نقاط ضعف این محصول شرکت کویر موتور شمرده می‌شوند.

جمع‌بندی

در حال حاضر نمونه‌های دست دوم موتورسیکلت مگلی 250 (تا مدل‌های ۹۵) در بازه قیمتی ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان حضور داد و ستد می‌شوند. در مجموع باید عنوان داشت که موتورسیکلت مگلی از لحاظ چالاکی، شتاب و طراحی ظاهری به راحتی می‌تواند نیازهای مشتریان را برآورده سازد اما از سوی دیگر هزینه نگهداری و کیفیت ساخت آن چندان مطلوب برخی از مالکان نبوده و انتقادات زیادی نسبت به آن شنیده می‌شود.

همچنین این دلایل سبب شده تا بازار خرید و فروش دست دوم این محصول چندان پر رونق نباشد و افت قیمت نسبتا زیادی در مقایسه با نمونه صفر کیلومتر بر آن تحمیل ‌شود. به نظر می‌رسد پیش از خرید این موتورسیکلت بهتر است نگاهی به سایر رقبای مشابه نیز بیندازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی