ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ارتقای این مهارت شانس شما را برای استخدام در هر شغلی افزایش می‌دهد

یکی از مواردی که می‌تواند باعث موفقیت شما در دنیای کار شود، مهارت در نوشتن است، حتی اگر در شغل خود چندان نیازی به نوشتن نداشته باشید. به همین دلیل تقویت مهارت نوشتن باید در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

یکی از مواردی که می‌تواند باعث موفقیت شما در دنیای کار شود، مهارت در نوشتن است، حتی اگر در شغل خود چندان نیازی به نوشتن نداشته باشید. به همین دلیل تقویت مهارت نوشتن باید در اولویت‌های شما قرار بگیرد.

بسیاری از افراد در هنگام استخدام نیروهای جدید از آن‌ها یک نمونه نوشته دریافت می‌کنند که البته نباید ساخته ذهن آن‌ها باشد و هرگونه متنی که توسط آن‌ها نوشته شده باشد، مفید خواهد بود. اما علت اهمیت این موضوع چیست؟

دلایل زیر علت اهمیت نویسنده خوب بودن و اینکه چرا باید روی مهارت نوشتن تمرکز کرد را مشخص می‌کنند:

  • نوشتن خوب با نحوه تفکر ارتباط دارد: نوشتن یک بینش مناسب از نحوه کار ذهن افراد در اختیار ما قرار می‌دهد. نویسندگان خوب، افکار ساختاریافته و منطقی دارند و کدام فردی به دنبال متفکران در تیم خود نیست؟
  • ارتباط شفاف و متقاعدکننده پشتوانه یک متخصص موفق است: مهارت‌های دیگر نیز اهمیت بالایی دارند، با این حال اگر بتوانید خود را به خوبی با نوشتن بیان کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد. فرقی نمی‌کند با شرکا، مشتری یا همکاران خود ارتباط برقرار می‌کنید، نحوه نوشتن روی دید افراد نسبت به شما و کمپانی تاثیر می‌گذارد. ارتباط روشن باعث ایجاد اعتماد به نفس و روابط سازنده‌تر می‌شود.
  • اگر نویسنده خوبی باشید، همیشه برای شما کار وجود دارد: اگر نویسنده خوبی نباشید، رئیس شما باید برخی از کارها را شخصا انجام دهد چرا که باید نوشته را تصحیح کند.

چگونه نویسنده بهتری شویم؟

اگر می‌خواهید مهارت نوشتن خود را تقویت کنید، ۷ نکته زیر را مدنظر قرار دهید:

1. تا جای ممکن مطالعه کنید

بهترین راه برای تقویت مهارت نوشتن، مطالعه است. مطالعه دامنه لغات شما را گسترش می‌دهد، دستور زبان شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود از نویسندگان بزرگ الهام بگیرید. با توجه به این موضوع قبل از خواب سعی کنید کتاب بخوانید یا اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، در آن کتاب بخوانید. در حالت کلی هر زمانی که وقت داشتید، کتاب بخوانید.

2. نوشته خود را بررسی کنید

شاید در نوشتن مهارت خیلی بالایی نداشته باشیم، اما بررسی نوشته‌ها حتی ایمیل می‌تواند از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کند. در همین راستا متن چندین ثانیه وقت گذاشته و نوشته خود را بخوانید.

3. برای انتقال منظور خود تا جای ممکن از کلمات کمی استفاده کنید

استفاده از کلمات کمتر، یک راهکار خوب محسوب می‌شود. هیچ فردی نمی‌خواهد پیامی که می‌توانید در ۵۰ کلمه بیان کنید را در ۲۰۰ کلمه بخواند.

4. از کلمات ساده استفاده کنید

اگر می‌خواهید ارتباط خوبی داشته باشید، پیام خود را به گونه‌ای بیان کنید که مخاطب با ساده‌ترین راه قادر به درک آن باشد و در همین راستا کلمات ساده بهترین راه‌حل هستند. نیازی نیست در پیام خود کلمات سنگین و دشوار به کار ببرید.

5. از توازن ساختار نوشته مطمئن شوید

شاید این نکته به نظرتان اضافی باشد، اما اگر متن شما ساختار موازی و مشابه نداشته باشد، امتیاز آن را کاهش می‌دهد. برای مثال اگر از ۶ مورد صلاحیت خود در رزومه، ۵ مورد آن با فعل شروع شده باشد و یکی از آن‌ها ساختار متفاوتی داشته باشد، شانس استخدام شما کاهش پیدا می‌کند.

6. از حکایت‌ها و مثال‌ها استفاده کنید

هر داستان شاید هزار کلمه باشد، اما اضافه کردن یکی از آن‌ها به پیام می‌تواند باعث ارتباط بیشتر خواننده با آن شود و پیام شما را به خاطر بسپارد.

7. متن خود را برای ویرایش به فرد دیگری بسپارید

همه ما ممکن است در نوشته خود دچار اشتباه شویم و به همین علت در صورت امکان می‌توانید آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهید.

نوشتن روزنه‌ای است که از میان آن، هوش شما می‌درخشد، بنابراین بدون توجه به محلی که در آن کار می‌کنید، مهارت نوشتن خود را تقویت کنید تا موفق‌تر شوید. در نهایت باز باید به این موضوع اشاره کنیم که برای تقویت مهارت نوشتن تا جای ممکن مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی