بهترین فیلم های مستند سال ۲۰۲۰ ؛ از The Last Dance تا Miss Americana

بهترین فیلم های مستند سال ۲۰۲۰ ؛ از The Last Dance تا Miss Americana

یک حس متفاوت در مورد فیلمی که نگاه ما به دنیای واقعی را نشان می دهد وجود دارد و بهترین فیلم های مستند سال ۲۰۲۰ دقیقاً همین کار را انجام داده اند. برخی از این مستندها به بررسی زوایای زندگی و فعالیت های افراد یا وقایعی می پردازند که از قبل مشهور بوده اند، مانند زندگی مایکل جردن ستاره سابق بسکتبال ان بی ای یا هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده. برخی دیگر نیز نقبی عمیق به داستان هایی بسیار مهم اما کمتر شناخته شده می پردازند، مانند کمپ های تابستانه که جنبش مدرن حقوق ناتوانان جنسی را شکل داد. پس اگر به دنبال فیلم هایی در مورد هنر، ورزش، سیاست یا جنایات واقعی هستند، می خواهیم شما را با بهترین فیلم های مستند سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

بهترین فیلم های مستند 2020

Bully. Coward. Victim: The Story of Roy Cohn

آمریکای سال ۲۰۲۰ کشوری است که روی کوهن نقش مهمی در شکل گیری آن داشت. این وکیل و حقوقدان مشهور همان کسی بود که اعدام روزنبرگ ها (آمریکایی های متهم به جاسوسی برای شوروی و  کمونیست هایی که دست راست جوزف مک کارتی بودند و خلافکاران بزرگی که برخی از آن ها دوستان و همکاران دونالد ترامپ بودند را تضمین کرد. این فیلم مستند به کارگردانی نوه دختری روزنبرگ ها داستان زندگی واقعی و میراث این حقوقدان را بررسی می کند.

بهترین فیلم های مستند 2020

Athlete A

یکی از موثرترین لحظات عصر جنبش Me Too زمانی رخ داد که بیش از ۱۵۰ زن در دادگاه در مقابل لری ناصر قرار گرفتند تا تجاوزات جنسی او را فاش کنند. اما این زنان تنها بخشی از ۵۰۰ قربانی پزشک سابق تیم ملی ژیمناستیک زنان ایالات متحده بودند. این مستند از سرویس نتفلیکس به بررسی سوء استفاده ها و بدرفتاری ها در دنیای ژیمناستیک و اینکه چگونه ناصر توانسته بود دهه ها از عدالت فرار کند می پردازد.

بهترین فیلم های مستند 2020

Spaceship Earth

در سال ۱۹۹۱، هشت محقق داوطلب خود را در درون یک گلخانه حبس کردند و تقریباً به مدت دو سال هیچگاه در این گلخانه را باز نکردند. این آزمایش بحث برانگیز تلاشی بود برای اینکه ببینند آیا انسان قادر خواهد بود اکوسیستم کارآمد و مستقل خود را روی دیگر سیاره ها بسازد که البته پروژه ای ناموفق از آب درآمد. نزدیک به ۳۰ سال بعد، مستند Spaceship Earth به بررسی این آرمانشهر شکست خورده می پردازد.

بهترین فیلم های مستند 2020

On the Record

در مقایسه با تاثیری که جنبش Me Too بر هالیوود گذاشته و آن را زیر و رو کرد، صنعت موسیقی بسیار کمتر از این رسوایی تاثیر پذیرفت. اما مستند On the Record به بازگویی اتهامات جنسی مطرح شده نسبت به راسل سیمونز، غول عرصه رپ می پردازد. در ابتدا قرار بود اپرا وینفری تهیه کننده اجرایی این مستند باشد اما بعدها اعلام کرد که به دلیل فشارهای سیمونز مجبور شده از این پروژه کنار برود. علیرغم این جنجال ها، مستند On the Record منتشر شده و به خاطر افشاگری در مورد سوء استفاده های جنسی در دنیای هیپ هاپ مورد استقبال قرار گرفت.

بهترین فیلم های مستند 2020

Jeffrey Epstein: Filthy Rich

در سال ۲۰۱۹ خبرهایی کمی بودند که به اندازه دستگیری و خودکشی جفری اپشتین جنجال آفرین بودند، سرمایه گذاری که به خاطر سوء استفاده های جنسی متعدد دستگیر شده بود. و در حالی که این مستند چهار قسمتی شامل مصاحبه هایی با همکاران و دوستان سابق اپشتین است و البته تصاویری ترسناک از خود اپشتین، اما کارگردان آن به طور عمده بر داستان قربانیان این شخصیت جنجالی تمرکز دارد، زنانی که به حلقه اپشتین کشانده شده و آنقدر شجاعت داشتند که سرگذشت خود در دستان او را با جهان به اشتراک بگذارند.

بهترین فیلم های مستند 2020

The Painter and the Thief

این مستند نروژی داستان دلگرم کننده و متفاوت یک جنایت واقعی را روایت می کند. بعد از اینکه یک نمایشگاه هنری در اسلو مورد دستبرد قرار می گیرد، یکی از سارقان پس از دستگیری، در دادگاه فاش کرد که دلیل مشارکت او در این سرقت و دزدیدن اقلام هنری موجود در موزه، زیبا بودن این آثار بوده است. این موضوع باعث شد که باربورا کیسیلکووا، خالق آثار به سرقت رفته، دیداری را با سارق آثار خود ترتیب دهد. این دیدار به یک دوستی غیرمنتظره تبدیل شده که توسط بنجامین ری به تصویر کشیده شده است.

بهترین فیلم های مستند 2020

The Last Dance

شاید کمتر فیلم مستندی در مورد ورزش را بیابید که به اندازه فیلم The Last Dance تاثیرگذار باشد. سرویس نتفلیکس و شبکه ESPN یک سریال مستند ۱۰ قسمتی را ساخته اند که به دوران فعالیت مایکل جردن در تیم شیکاگو بولز می پردازد، که در آن با باراک اوباما، مایکل جردن و استیون کری مصاحبه می شود. در ادامه نیز تصاویری واقعی از فصل به یاد ماندنی قهرمانی شیکاگو بولز در سال ۱۹۹۷ پخش می شود.

بهترین فیلم های مستند 2020

Atlanta’s Missing and Murdered: The Lost Children

در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، شهر آتلانتا به خاطر قتل و ناپدید شدن دستکم ۳۰ کودک و نوجوان در وحشت فرو رفت. قربانیان سیاهپوست و اغلب فقیر بودند که در رسانه ها از آنان با عنوان «کودکان خیابانی» یاد شده که در جامعه ای بحران زده به دنیا آمده بودند. در واقعیت، این کودکان فرزندان دوست داشتنی گروهی از خانواده ها بودند که هنوز هم به دنبال حل معمای قتل و ناپدید شدن فرزندان خود هستند. این سری مستند به مصاحبه با خانواده های قربانیان و فعالان اجتماعی می پردازد.

بهترین فیلم های مستند 2020

Trial By Media

تصمیم ها در مورد گناهکار بودن یا بیگناهی تنها باید مختص به دادگاه ها باشد. اما هر باری که جنایتی در صدر اخبار رسانه ها قرار می گیرد، دادگاه نظرات جامعه نقش مهمی به نوبه خود بازی می کند. این سریال آنتالوژی در مورد جنایات واقعی که توسط نتفلیکس ساخته شده به بررسی مواردی می پردازد که در آن ها روایت رسانه ها نقش مهمی در مراحل دادگاه داشته است، از تیراندازی پلیس به آمادو دیالو تا تجاوز به شریل آراوخو.

بهترین فیلم های مستند 2020

Crip Camp: A Disability Revolution

Crip Camp تازه ترین مستند ساخته شده توسط کمپانی رسانه ای باراک و میشل اوباما است که مورد استقبال جهانی منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است. این مستند داستان کمپ جند، یک کمپ تابستانه برای نوجوانان معلول را روایت می کند که به سنگ بنای فعالیت های مدنی و جریان حقوق معلولان کمک بسیاری کرد. این فیلم به طور گسترده ای از تصاویر آرشیوی استفاده کرده و توسط جیمز لبرشت کارگردانی و روایت می شود که خود یکی از کسانی بود که در این کمپ های تابستانه حضور داشت.

بهترین فیلم های مستند 2020

After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News

در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نزدیک می شویم نمی توانید مستندی بجا تر از After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News پیدا کنید. این مستند ساخته شده توسط شبکه HBO که توسط اندرو روسی کارگردانی شده به ظهور اخبار جعلی در آمریکا و همچنین کمپین های اخبار غلطی که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ براه افتاده بود می پردازد.

بهترین فیلم های مستند 2020

Tiger King

حتی در بحبوحه محبوبیت گسترده فیلم های مستند نیز پروژه های اندکی توانسته اند به مانند این مستند نتفلیکس بزرگ و پرطرفدار باشند. مستند Tiger King نگاهی به جامعه قبلا کمتر مورد بررسی قرار گرفته علاقمندان به گربه سانان بزرگ، گروهی از مالکان مراکز نگهداری از این حیوانات و باغ وحش های کنار جاده ای است و داستان رقابت بین جو اگزاتیک، پرورش دهنده ببر و کارول باسکین مالک یک مرکز  نگهداری از گربه سانان را روایت می کند که به تلاش برای قتل نیز انجامید.

بهترین فیلم های مستند 2020

Miss Americana

تیلور سویفت یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین هنرمندان قرن بیست و یکم است، چهره ای که از دوران کودکی به شدت تحت نظر جامعه مخاطبان و طرفداران خود قرار داشته است. در مستند Miss Americana، سویفت در مورد فرآیند ترانه سرایی، مبارزه با مشکلات تغذیه ای و تصمیمش برای افشا کردن دیدگاه های سیاسی اش افشاگری می کند.

بهترین فیلم های مستند 2020

The Pharmacist

این فیلم مستند The Pharmacist داستان یک داروساز به نام دن اشنایدر را روایت می کند که پسرش را به دلیل تیراندازی هایی مرتبط با مواد مخدر در نیواورلئانز از دست داد. وقتی او مشاهده کرد که جوانان سالم برای گرفتن اکسی کونتین به داروخانه او مراجعه می کنند، دریافت که مشکلی بزرگ وجود دارد و باعث شد او در این موضوع به افشاگری بپردازد.

بهترین فیلم های مستند 2020

Ali and Cavett: The Tale of the Tapes

شبکه HBO Sports تاکنون مستندهای بسیار جذابی در مورد محمد علی کلی افسانه بوکس ساخته و منتشر کرده است اما Ali and Cavett از زاویه ای کاملاً متفاوت و جدید به زندگی کلی می پردازد. این فیلم رابطه دوستی بین محمد علی کلی و مجری تلویزیونی دیک کاوت را به تصویر می کشد و همچنین بحث های تلویزیونی این دو در مورد مسائل نژادی.

بهترین فیلم های مستند 2020

Hillary

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده رقابتی بسیار مهم و بحث برانگیز خواهد بود از این رو اکنون زمان بسیار مناسبی در مورد بررسی انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور است. بهار امسال، سرویس Hulu یک مستند چهار قسمته در مورد زندگی و حرفه نامزد سابق ریاست جمهوری، بانوی اول و وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده منتشر کرد که بخشی از آن مربوط به کابوس دموکرات ها در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ مربوط است.

بهترین فیلم های مستند 2020

Cheer

سرویس نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ یک سریال مستند به نام Cheer در مورد تیم پیشاهنگی کالج ناوارو منتشر کرد که یکی از بهترین ها در نوع خود در ایالات متحده است و برای رقابت های ملی آماده می شود. مخاطبان به سرعت شیفته اعضای تیم مانند جری هریس و لاداریوس مارشال شدند.

بیشتر بخوانید: اعترافات بیل کلینتون در مورد رابطه نامشروع با مونیکا لوینسکی در مستند جدید «هیلاری»

مستند نفوذ سپاه به مرکز کنترل فرماندهی ارتش آمریکا

منبع: esquire
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود