ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه از رویداد ۲۵ شهریور اپل انتظار داریم؛ از آیفون ۱۲ تا اپل واچ سری ۶

اپل دیروز برگزاری رویداد بزرگ و سالیانه خود در ۲۵ شهریور را تایید کرد. هرچند مشخص نیست اپل برای سه‌شنبه هفته بعد چه خوابی دیده اما منابع مختلف از معرفی محصولات هیجان انگیزی از آیفون ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۸

اپل دیروز برگزاری رویداد بزرگ و سالیانه خود در ۲۵ شهریور را تایید کرد. هرچند مشخص نیست اپل برای سه‌شنبه هفته بعد چه خوابی دیده اما منابع مختلف از معرفی محصولات هیجان انگیزی از آیفون ۱۲ گرفته تا اپل واچ سری ۶ و آیپد جدید سخن به میان آورده‌اند.

این رویداد هم مثل آنپکد سامسونگ و ایفا ۲۰۲۰ صرفا به صورت مجازی برگزاری خواهد شد و تجربه این چند ماه نشان داده که مجازی بودن نه تنها از هیجان مراسم نمی‌کاهد بلکه با جلوه‌های ویژه دست برگزار کنندگان را در اجرای مهیج‌تر بازتر می‌کند. در ادامه نگاهی به محصولاتی داشته‌ایم که شانس معرفی در هفته آینده را دارند.

اپل واچ سری ۶

شانس معرفی: بسیار بالا

مدت‌هاست اپل ساعت هوشمند جدیدی رو نکرده و از اینرو انتظار معرفی اپل واچ سری ۶ را داریم. آنطور که به گوش می‌ر‌سد احتمالا نسخه‌ای پلاستیکی در کنار مدل‌های فلزی و سرامیکی معرفی می‌شود که هدف از آن جلب نظر خریدارانی است که تا کنون به خاطر قیمت بالا ساعت اپل را روی دستشان نداشته‌اند. هدف دیگر ممکن است ارائه محصولی برای کودکان باشد و وجود مود ویژه «حالت کودکان» در watchOS 7 این گمان را تقویت می‌کند.

مهمترین قابلیت اپل واچ سری ۶ می‌تواند پایش خواب باشد که از مدت‌ها قبل در محصولات رقیب و حتی مچ‌بندهای هوشمند ارائه شده‌اند. تعبیه باتری بزرگتر نیز که در برخی اسناد شاهدش بودیم، در کنار حالت ذخیره انرژی نوید ارتقای شارژدهی را می‌دهد که برای ویژگی پایش خواب بسیار پرکاربرد خواهد بود.

گزارش‌هایی مبنی بر ارائه قابلیت تشخیص سطح اکسیژن هم منتشر شده که بر فناوری و حسگرهای کنونی متکی است اما می‌تواند مشکلاتی مثل آپنه خواب یا کاهش سطح اکسیژن در ارتفاعات بالا را شناسایی کند.

صحبت‌هایی از تغییر پنل نمایشگر از OLED به میکرو ‌LED هم به میان آمده اما چندان نباید رویش حساب کرد. استفاده از پلیمر کریستال مایع در بدنه نیز می‌تواند کارایی وایرلس و مقاومت ساعت در برابر آب را بهبود ببخشد. تا کنون حرفی از قیمت به میان نیامده اما منطقی است که نسخه پلاستیکی از ارزان‌ترین مدل فعلی با قیمت ۴۰۰ دلار کمتر تمام شود.

آیفون ۱۲

احتمال معرفی: متوسط

ماکت‌ گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را با طراحی مشابه آیفون ۴ ببینید

بین افشاگرهای دنیای فناوری در خصوص احتمال معرفی پرچمدارهای جدید اپل اختلاف عمیقی افتاده و در حالی که برخی با اطمینان از رونمایی آنها در هفته آتی حرف می‌زنند، افرادی مثل «جان پراسر» آنرا ناممکن دانسته‌اند.

به هر حال شنیده حاکی از این است که اپل ۴ آیفون را در دست توسعه دارد که شامل ۲ مدل پرو و ۲ مدل معمولی می‌شود. آیفون‌های معمولی نمایشگرهای ۵.۴ و ۶.۱ اینچی دارند اما آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس به ترتیب ۶.۱ و ۶.۷ اینچی با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و رنگ ۱۰ بیتی خواهند بود. تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۲ از پنل OLED با ناچ کوچکتر، سازگاری با شبکه 5G و طراحی جدید مشابه آیفون ۴ با لبه های تخت بهره می‌برند.

دیگر تفاوت میان این مدل‌ها به پیکربندی دوربین برمی‌گردد. در حالی که نسخه‌های معمولی به پیکربندی دوگانه با دوربین التراواید و واید ۱۲ مگاپیکسلی بسنده کرده‌اند، مدل‌های پرو از یک دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی نیز بهره خواهند برد. دیگر مزیت مدل‌های پرو اسکنر لیدار است که با ارسال پرتو به سمت مقابل نقشه‌ای ۳ بعدی از محیط ترسیم کرده و در مواردی مثل افکت بوکه و واقعیت افزوده کاربرد دارد. نکته دیگری که «مینگ چی کو»، افشاگر سرشناس مدعی شده استفاده از موتور کویل صوتی مبتنی بجای طراحی مبتنی بر فنر است که عملکرد فوکوس خودکار را بهبود می‌دهد.

از نظر تصویربرداری دوربین‌های اصلی احتمالا فیلمبرداری اسلوموشن در نرخ‌های ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم با وضوح 4K را برای اولین بار ممکن می‌کنند. در کنار این مواد بهینه‌سازی قابلیت‌های تصویربرداری در شب و کاهش نویز هم دور از ذهن نیست.

قدرت پردازش این گوشی‌ها به لطف چیپست ۵ نانومتری A14 به طرز قابل توجهی ارتقا پیدا می‌کند. این تراشه در مقایسه با A13 Bionic کوچکتر و سریع‌تر بوده و با مدیریت بهتر حرارت، مصرف انرژی بهینه‌تری نیز خواهد داشت. علاوه بر این پیشرفت، به نظر می‌رسد که مدل‌های پرو آیفون ۱۲ به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه مجهز می‌شوند، در حالی که مدل‌های پایه مانند گوشی‌های سری آیفون ۱۱ همچنان ۴ گیگابایت رم و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه خواهند داشت.

اپل حتی در محتوای جعبه هم دست برده و احتمالا خبری از شارژر یا هدفون نخواهد بود. قیمت این محصولات برای آیفون ۱۲ ۶۴۹ دلار و برای ۱۲ مکس ۷۴۹ دلار ذکر شده. ۱۲ پرو قیمت پایه ۹۹۹ دلاری دارد اما نسخه مکس آن برای خریداران از ۱۰۹۹ تا ۱۳۹۹ دلار آب خواهد خورد. آخرین اخبار حکایت از این دارد که اپل ابتدا مدل های ۶.۱ اینچی را روانه بازار کرده و پس از مدتی دو مدل دیگر را هم به دست خریداران می‌رساند.

آیپد یا آیپد ایر

احتمال معرفی: بالا

زمزمه‌هایی از معرفی یک تبلت در قالب نسخه جدید آیپد یا «آیپد ایر ۴» با نمایشگری ۱۰.۸ اینچی به گوش‌ می‌رسد. بزرگترین تغییر این مدل به تلاش اپل برای استفاده از زبان طراحی مشابه آیپد پرو برمی‌گردد که از طریق لبه‌های تخت و مربعی و استفاده از فناوری رتینای مایع صورت می‌گیرد.

کلید هوم در این تبلت حذف خواهد شد اما مشخص نیست به جای آن از Face ID متکی بر دوربین TrueDepth استفاده می‌شود یا Touch ID تعبیه شده در کلید پاور جای آن را می‌گیرد.

در صورتی که شایعات درباره حذف درگاه لایتنینگ به سود USB-C درست از آب درآید، این محصول از سرعت بالاتر در انتقال داده و سازگاری با لوازم جانبی آیپد پرو بهره خواهد برد. استفاده از نسل دوم اپل پنسل نیز یکی دیگر از شایعات پیرامون آن است اما تمامی این قابلیت‌ها به معنی افزایش قیمت هستند و آنطور که گفته شده با برچسب قیمتی ۶۴۹ دلاری مواجه خواهیم شد؛ هرچند «مینگ-چی کو»، افشاگر سرشناس قیمت را بسیار کمتر از این عدد می‌داند.

ایرتگ

احتمال: بالا

ردیاب بلوتوثی اپل در راه است؛ حضور «ایرتگ» در ویدیوی آموزشی رسمی

کوپرتینویی‌ها مدت‌هاست در حال توسعه وسیله‌ای هستند که به یافتن اشیاء گمشده کمک می‌کند. این ابزار که «ایرتگ» نامیده شده، رقیبی برای Tile است و کاربر کافی است آنرا روی کیف یا هر وسیله‌ای دیگری چسبانده و مکان این وسیله را با کمک اپلیکیشن Find My پیدا کند.

شنیده شده که ایرتگ در اپ مذکور از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند، بدین ترتیب مکان وسیله گم شده در دنیای واقعی به کاربر نشان داده می‌شود، تا هم کار یافتن آسانتر شده و هم با کمی سرگرمی همراه شود.

ایرتگ بر خلاف محصولات مشابه هم از بلوتوث و هم فناوری Ultra Wideband پشتیبانی می‌کند. بنابراین در صورتی که شی مذکور در مکانی عمومی گم شود، دیگر آیفون‌ها پینگ رمزگذاری شده را دریافت کرده و مالک از طریق iCloud در جریان قرار داده می‌شود. در واقع از نظر تئوری این قابلیت باعث می‌شود که آیتم گم شده دارای ایرتگ در هر جای جهان بدون نیاز به GPS پیدا شود.

ایرتگ احتمالا طراحی مدوری با ابعادی بسیار جمع و جور خواهد داشت. از نظر قیمت هم هنوز چیزی مشخص نیست اما از آنجا که ردیاب های Tile با قابلیت‌های محدودتر قیمت ۲۵ تا ۳۲ دلاری دارند، ایرتگ کمی بیش از این قیمت می‌خورد.

اپل سیلیکون

احتمال معرفی: اندک

جدایی اپل از اینتل؛ تیم کوک حرکت به سمت پردازنده های اختصاصی را اعلام کرد

اگر یادتان باشد در WWDC از کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل در مک و روی آوردن به معماری ARM خبر داده شد که نتیجه آن چیست‌های اپل سیلیکون خواهد بود. هرچند معرفی این مک‌ها در رویداد پیش رو هیجان را دوچندان می‌کند اما شانس این اتفاق بسیار اندک است چرا که اپل سیلیکون برای معرفی به عنوان محصولی جانبی در کنار آیفون بیش از حد بزرگ است.

در واقع با توجه به اهمیت آن در نقشه راه اپل برای کامپیوترهایش و اهمیتی که در موفقیت مک‌های جدید دارد، منطقی‌تر این است که رویدادی کاملا مجزا برای پرده‌برداری از دستگاه‌های مجهز به آنها برگزار شود.

با این وجود بعید نیست اپل برای داغ نگه داشتن این موضوع به شکلی مختصر توضیحاتی را در این باره ارائه کرده یا تیزری را درباره آنها به نمایش درآورد. آنطور که شنیده می‌شود نخستین کامپیوتر مجهز به این تراشه مک‌بوک ۱۲ اینچی یا عضوی از سری مک‌بوک پرو خواهد بود.

این دستگاه از چیپست A14X با پردازنده و پردازشگر گرافیکی منحصر به فرد، پورت Type-C و شارژدهی ۱۵ تا ۲۰ ساعته همراه است. به گفته « لوک میانی» عملکرد A14X بایونیک با پردازنده Core i9-9880H اینتل برابری می‌کند. به لطف استفاده از این تراشه کم مصرف حجم باتری کاهش یافته و وزن کلی از ۱ کیلوگرم فراتر نخواهد رفت، این در حالی است که مک‌بوک ایر ۱.۲۹ کیلوگرم وزن دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    قـرار نبود ۲ تا اپـل واچ رونـمایی بشـه؟!
    یکیـش اپـل واچ ۶ و اونـی که قـراره جایگزیـن اپـل واچ ۳ بشـه...
    چـرا خبـری از اون یکـی منتشـر نشـده؟؟!!

  • Sobhan
    Sobhan | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹

    #کامنت_اول
    ممنونم از پست ارزشمندتون

مطالب پیشنهادی