ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد نوار ناوبری One UI سامسونگ بدانید

نوار ناوبری اندروید در بخش پایینی دستگاه قرار گرفته و امکان تغییر یا پنهان کردن آن وجود دارد. در این مطلب نحوه مخفی کردن نوار ناوبری در رابط کاربری One UI سامسونگ را به شما ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

نوار ناوبری اندروید در بخش پایینی دستگاه قرار گرفته و امکان تغییر یا پنهان کردن آن وجود دارد. در این مطلب نحوه مخفی کردن نوار ناوبری در رابط کاربری One UI سامسونگ را به شما آموزش می‌‎دهیم.

برای سال‌ها دکمه‌های ناوبری استاندارد هوم، بازگشت و برنامه‌های در حال اجرا یا مولتی تسکینگ در اختیار کاربران اندرویدی قرار داشت، اما گوگل در اندروید ۹ و ۱۰ آن را تغییر داد و شرکت‌های سازنده محصولات اندرویدی نیز چنین تغییراتی را در رابط کاربری خود ایجاد کردند.

در این میان سامسونگ از ژست‌های فول اسکرین در رابط کاربری One UI استفاده کرده که گوشی‌های جدید این برند کره‌ای به نسخه‌های مختلف این رابط کاربری مجهز شده‌اند. با وجود چنین ویژگی، هنوز می‌توان در تمام دستگاه‌های سامسونگ از نوار ناوبری قدیمی با دکمه‌های هوم، بازگشت و مولتی تسکینگ استفاده کرد و آن را در بخش پایینی نمایشگر قرار داد.

خوشبختانه سامسونگ در بخش تنظیمات نوار ناوبری گزینه‌هایی را برای کاربران درنظر گرفته که توسط آن‌ها می‌توان نوار ناوبری را مخفی کرد یا آن را به ژست‌های حرکتی اندروید ۹ و ۱۰ در رابط کاربری One UI تبدیل کرد.

چنین اقدامی از سوی این کمپانی کره‌ای چندان تعجب‌برانگیز نیست، چرا که سامسونگ سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان به فروش می‌رساند و یک تغییر بزرگ در نحوه استفاده از سیستم عامل می‌تواند برای بسیاری از کاربران دردسر ایجاد کند و هر فردی نتواند به راحتی با آن کنار بیاید. در همین راستا این شرکت گزینه‌هایی را برای شخصی‌سازی نوار ناوبری در رابط کاربری One UI برای کاربران درنظر گرفته است.

در این مطلب آموزش مخفی کردن نوار ناوبری استاندارد در رابط کاربری One UI و استفاده از ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی را به شما آموزش می‌‌دهیم، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نوار ناوبری پیش فرض در One UI سامسونگ

تمام گوشی‌های گلکسی سامسونگ شامل سری M، سری A، سری S و سری نوت از دکمه‌های ناوبری استاندارد در بخش پایینی نمایشگر خود بهره می‌برند. دکمه بازگشت در سمت راست، دکمه مولتی تسکینگ در سمت چپ و دکمه هوم در مرکز آن‌ها قرار گرفته است.

شاید علاقه‌ای به این چیدمان نداشته باشید و بخواهید به ژست‌های حرکتی اندروید ۱۰ دست پیدا کنید. با مخفی کردن نوار ناوبری تجربه کاربری متفاوتی در اختیارتان قرار می‌گیرد و همچنین به فضای بیشتری دسترسی خواهید داشت.

مخفی کردن نوار ناوبری

منوی ژست‌های ناوبری رابط کاربری One UI سامسونگ گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی دارد. برای اعمال تغییرات و مخفی کردن نوار ناوبری مراحل زیر را طی کنید:

قدم اول: اپ تنظیمات را روی دستگاه سامسونگ خود باز کنید.

قدم دوم: در تنظیمات به دنبال منوی نمایشگر باشید و آن را انتخاب کنید.

مخفی کردن نوار ناوبری

قدم سوم: به منوی نوار ناوبری بروید.

مخفی کردن نوار ناوبری

قدم چهارم: در این بخش ترتیب قرارگیری دکمه‌های پیش فرض برای نوار ناوبری را مشاهده می‌کنید.

قدم پنجم: شما می‌توانید ترتیب قرارگیری دکمه‌ها را تغییر دهید و همچنین موقعیت دکمه‌های بازگشت و مولتی تسکینگ را نیز عوض کنید. از آنجایی که سامسونگ در رابط کاربری One UI محل متفاوتی را برای قرارگیری دکمه‌های نوار ناوبری در مقایسه با اندروید خام یا سایر محصولات درنظر گرفته، تغییر آن‌ها برای افرادی که اخیرا از دستگاه‌های دیگر به گوشی‌های گلکسی مهاجرت کرده‌اند، کاربردی خواهد بود.

قدم ششم: گزینه ژست‌های تمام صفحه یا فول اسکرین را انتخاب کنید.

مخفی کردن نوار ناوبری

با انتخاب این گزینه، نوار ناوبری استاندارد در رابط کاربری One UI مخفی شده و شما به حالت ژست تمام صفحه دست پیدا می‌کنید. یک میله کوچک در بخش پایینی نمایشگر قرار می‌گیرد که از ژست‌های فول اسکرین خبر می‌دهد. نحوه عملکرد ژست‌های حرکتی در رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ به شرح زیر است:

  • از بخش پایینی نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید تا به صفحه اصلی یا هوم بروید.
  • از یکی از طرفین سوایپ کنید تا به مرحله قبل بازگردید.
  • از وسط انگشت خود را به سمت بالا سوایپ کرده و نگه دارید تا منوی مولتی تسکینگ باز شود.
  • از یکی از گوشه‌های پایین صفحه نمایش به سمت بالا سوایپ کنید تا گوگل اسیستنت فعال شود.

سامسونگ امکان تغییر میزان حساسیت ژست بازگشت را نیز برای کاربران فراهم کرده است. تنظیمات را باز کرده و به مسیر Display > Navigation Bar > Full-Screen Gestures > More بروید. در اینجا یک نوار در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با تغییر آن، میزان حساسیت ژست بازگشت را تنظیم کنید.

مخفی کردن نوار ناوبری

کاربران می‌توانند راهنمایی‌های مربوط به ژست‌های حرکتی را از منوی نوار ناوبری مخفی کنند.

مخفی کردن نوار ناوبری

مشکل اصلی ژست‌های اندروید ۱۰، عدم عملکرد مناسب ژست بازگشت در منوی همبرگری (Hamburger Menu) بسیاری از برنامه‌های اندرویدی است. گوگل توسعه‌دهندگان را به قرار دادن نوار منو در بخش پایینی برای ناوبری برنامه‌ها تشویق می‌کند، با این حال بسیاری از آن‌ها دست به چنین کاری نزده‌اند و باعث سردرگمی کاربران شده‌اند.

برخی مواقع که می‌خواهید منوی همبرگری را باز کنید، آن را به عنوان ژست بازگشت درنظر می‌گیرد و شما از برنامه خارج می‌شوید که البته سامسونگ برای این مشکل راه حلی ارائه کرده است.

از ژست‌های ناوبری پایین نمایشگر استفاده کنید

سوایپ در ناوبری بخش پایینی نمایشگر یکی از ویژگی‌های مناسب ژست‌های حرکتی اندروید محسوب می‌شود که ترکیبی از ژست‌های حرکتی اندروید ۹ پای و اندروید ۱۰ است. برای اعمال تغییرات مراحل زیر را دنبال کنید:

قدم اول: اپ تنظیمات روی دستگاه سامسونگ را باز کنید.

قدم دوم: به مسیر Navigate to the Display > Navigation Bar > Full screen gestures > More options > Swipe from bottom بروید.

مخفی کردن نوار ناوبری

با انتخاب این گزینه و مخفی کردن نوار ناوبری در رابط کاربری One UI سامسونگ، یک نشانه در پایین نمایشگر قرار می‌گیرد. از مرکز صفحه انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا به هوم بروید، در سمت چپ به سمت بالا سوایپ کنید یا به مرحله قبل بازگردید و در نهایت در سمت راست به سمت بالا سوایپ کنید تا منوی مولتی تسکینگ ظاهر شود.

شما می‌توانید با سوایپ به سمت بالا و نگه داشتن انگشت خود، اپ گوگل اسیستنت را باز کنید.

فعالسازی حالت یک دستی با ژست حرکتی

سامسونگ حالتی به نام یک دستی (One-Handed) را برای رابط کاربری خود درنظر گرفته که کارایی بالایی برای گوشی‌های مجهز به نمایشگر بزرگ دارد. شما می‌توانید در این حالت اندازه نمایشگر را کوچک کرده و با یک دست با آن کار کنید.

در نوار ناوبری استاندارد با دکمه‌های عادی، با سه بار ضربه روی دکمه هوم حالت یک دستی فعال می‌شود، اما در نوار ناوبری با ژست‌های حرکتی چگونه باید به این حالت دسترسی پیدا کرد؟

مخفی کردن نوار ناوبری

زمانی که به ژست‌های حرکتی تمام صفحه سوئیچ کنید، می‌‌توانید در مرکز بخش پایینی نمایشگر به سمت پایین سوایپ کنید تا حالت یک دستی برای شما فعال شود.

استفاده از ژست‌های حرکتی نوار ناوبری One UI

در حالی که برخی به علت وجود گزینه‌های شخصی‌سازی بی‌شمار در رابط کاربری One UI از سامسونگ انتقاد می‌کنند، کاربر با استفاده از این گزینه‌ها به تجربه کاربری مناسب‌تری دست پیدا می‌کند. اگر اخیرا یک گوشی گلکسی خریداری کرده‌اید، می‌توانید نوار ناوبری آن را با توجه به سلیقه و نیاز خود شخصی‌سازی یا پنهان کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • elshan123
    elshan123 | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    این اصلا برای سامسونگ نیست در اندروید ده گوگل به طور رسمی معرفی کرده و شیائومی هم در رابط کاربرش حتی در اندروید نه هم استفاده کرده

مطالب پیشنهادی