ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پروژه جدید بستر اقیانوس‌ها را با ربات از زباله پاکسازی می‌کند

مقادیر قابل توجهی زباله در بستر اقیانوس‌ها انباشته شده که زیستگاه ماهی‌ها و دیگر جانوران آبزی را در معرض خطر قرار داده است. حال چندین مؤسسه تحقیقاتی در پروژه‌ای که اتحادیه اروپا حامی مالی آن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

مقادیر قابل توجهی زباله در بستر اقیانوس‌ها انباشته شده که زیستگاه ماهی‌ها و دیگر جانوران آبزی را در معرض خطر قرار داده است. حال چندین مؤسسه تحقیقاتی در پروژه‌ای که اتحادیه اروپا حامی مالی آن است، می‌خواهند با استفاده از ربات و پهپاد بستر اقیانوس‌ها را از زباله پاکسازی کنند.

مؤسسه تحقیقاتی Fraunhofer آلمان در همکاری با چند مؤسسه دیگر در قالب پروژه‌ای به نام SeaClear به دنبال پاکسازی بستر اقیانوس‌ها از پلاستیک و ضایعات دیگر هستند. پاکسازی توسط چهار ربات انجام خواهد شد که شامل یک پهپاد، دو ربات زیردریایی بدون سرنشین و یک کشتی می‌شود که نقش مقر فرماندهی را بازی می‌کند.

کشتی به کمک کابل به دو ربات زیردریایی متصل می‌شود و برق مورد نیاز آنها را تأمین کرده و اطلاعات دریافتی از آنها را پردازش می‌کند. از این ربات‌ها بیشتر در مناطق ساحلی که زباله‌ها از طریق رودها وارد دریاها می‌شوند استفاده خواهد شد.

نحوه پاکسازی به این گونه است که ابتدا از پهپاد و یکی از ربات‌های زیردریایی برای شناسایی زباله‌ها در سطح و زیر آب استفاده خواهد شد. اگر وجود زباله در سطح و زیر آب تشخیص داده شود، به احتمال زیاد زباله در بستر دریا نیز وجود خواهد داشت. اینجاست که ربات زیردریایی دوم وارد عمل شده و با رفتن به بستر دریا، با استفاده از گیره و دستگاه مکش زباله‌ها را جمع آوری کرده و به سطل آشغال کشتی در سطح آب انتقال می‌دهد.

ربات‌های زیردریایی و پهپاد به هوش مصنوعی مجهز شده‌اند تا زباله‌ها را با موجودات آبزی، مرجان‌ها و دیگر ساختارهای طبیعی زیر آب اشتباه نگیرند.

سیستم SeaClear به طور آزمایشی در عمق ۲۰ تا ۳۰ متری بندر هامبورگ و ساحل شهر «دوبرونیک» واقع در کرواسی در حال آزمایش است. این دو منطقه به خاطر تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند برای آزمایش انتخاب شدند؛ بندر هامبورگ شلوغ و صنعتی بوده و آب آن گل‌ولای دارد. بندر دوبرونیک اما محیطی آرام و توریستی محسوب شده و آب آن شفاف‌تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alvandpakhsh.ir
    Alvandpakhsh.ir | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    عالیه ممنونم

  • mobin34
    mobin34 | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    پروژه ی جالبیه ?

مطالب پیشنهادی