ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گودال ۵۰ متری
علمی

ایجاد گودالی به عمق ۵۰ متر در سیبری به خاطر گرمایش زمین

دانشمندان می گویند گودالی که اخیرا با عمق ۵۰ متر در توندرای قطبی سیبری دهان باز کرده احتمالا در نتیجه نوعی انفجار ناشی از تغییرات اقلیمی به وجود آمده است. این گودال اوایل تابستان امسال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

دانشمندان می گویند گودالی که اخیرا با عمق ۵۰ متر در توندرای قطبی سیبری دهان باز کرده احتمالا در نتیجه نوعی انفجار ناشی از تغییرات اقلیمی به وجود آمده است.

این گودال اوایل تابستان امسال و زمانی کشف شد که کارمند یک شرکت روسی برای انجام ماموریتی نامرتبط مشغول پرواز بر فراز شبه جزیره Yamal در سیبری بود.

در ادامه گروهی از دانشمندان به این منطقه سفر کردند و پس از بررسی چندین باره محدوده مورد نظر اعلام کردند که این گودال احتمالا به خاطر تجمع گاز متان در زیر زمین و یک انفجار عظیم ایجاد شده است؛ فرایندی که به آن یخ فشان می گویند.

به گفته ایوگینی شوویلین سرپرست تیم تحقیقات مرکز بازیابی هیدروکربن Skoltech در روسیه که پیشتر گودالی مشابه به این را در همین منطقه پیدا کرده بود تا به الان هیچ فرضیه دیگری غیر از تغییرات اقلیمی در مورد علت شکل گیری این گودال ها در سیبری مطرح نشده است.

او در ادامه صحبت های خود اشاره کرد:

رویدادهای انفجاری ایجاد کننده این گودال ها بسیار نادر هستند و به سختی می توان آنها را در حین وقوع مشاهده کرد؛ یک گودال تازه معمولا بین یک تا دو سال در جایش باقی می ماند و این اتفاقات عموما در مناطق دور افتاده رخ می دهند که نظارت کمی رویشان قرار دارد هرچند که به خاطر ماموریت های اکتشافاتی اخیر در Yamal این مساله در حال تغییر است.

دو سوم از مساحت روسیه از خاک منجمد پوشیده شده است که مخزن طبیعی بسیار بزرگی از گاز گلخانه ای متان است. اکنون دانشمندان اعلام کرده اند که این متان در بخش های عمیق زمین به دام می افتد و تجمع آن فشار قابل توجه ای را به سطح زمین وارد کرده و در نهایت خاک منجمد سطح زمین شروع به ذوب شدن می کند و با انفجارهای عموما بزرگ این گاز را به بیرون منتقل می کند.

با افزایش دما در سراسر جهان و همچنین گرمایش زمین، انتظار می رود که بیشتر از پیش شاهد آب شدن خاک منجمد منطقه سیبری باشیم که این مساله به شکل گیری هرچه بیشتر گودال های عمیق تر در این ناحیه منجر خواهد شد.

شوویلین معتقد است که گرمایش زمین می تواند یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در شکل گیری این فرایندها باشد؛ به بیان دیگر گرمایش زیاد در لایه خاک منجمد میتواند در این انفجارها نقش داشته باشد اما همچنان نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این باره احساس می شود.

بد نیست اشاره کنیم که گودال مورد بحث نهمین حفره عظیمی است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در منطقه سیبری ایجاد شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mobin34
    mobin34 | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    از انسان انتظار بیشتر از این نیست
    ???

مطالب پیشنهادی