ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از API ها با وجود کرونا رو به افزایش است

یک نظرسنجی از بیش از ۱۳ هزار توسعه‌دهنده نشان داد که علی‌رغم همه‌گیری کووید ۱۹، استفاده از API ها که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود دیجیتالی کنند، رو به افزایش است. در حالی ...

حسین رجب‌چالی
نوشته شده توسط حسین رجب‌چالی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۷

یک نظرسنجی از بیش از ۱۳ هزار توسعه‌دهنده نشان داد که علی‌رغم همه‌گیری کووید ۱۹، استفاده از API ها که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود دیجیتالی کنند، رو به افزایش است.

در حالی که شیوع ویروس کرونا باعث بهم خوردن برنامه‌های IT برخی شرکت‌ها به صورت دائمی یا موقت شد؛ توسعه API ثابت مانده یا حتی گسترش یافت. API نقشی محوری در فعالیت سازمان‌ها در سطح مجازی دارد.

نتیجه به دست آمده حاصل نظرسنجی اخیری است که پلتفرم Postman از ۱۳۵۰۰ توسعه‌دهنده و متخصص فناوری انجام داده و آن را منتشر کرده است. با اینکه این پلتفرم خود توسعه‌دهنده API است؛ اما بزرگی این مطالعه باعث می‌شود تا نگاه عمیق‌تری به آن داشته باشیم.

نقش ابزارهای رابط (API) در دیجیتالی کردن فرایندها را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چون آن‌ها عناصر اصلی هستند که سازمان‌ها را به هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده تبدیل می‌کنند. حتی اصلی‌ترین شرکت‌ها (مانند خرده‌فروشان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی) در حال شبیه شدن به شرکت‌های نرم‌افزاری هستند و با API به مشتریان می‌رسند.

نیاز به شبیه شدن به شرکت‌های نرم‌افزاری با شروع بحران کرونا حیاتی‌تر شد. در واقع این محدودیت‌ها در توسعه ابزارهای واسط برنامه‌نویسی تاثیر خیلی کمی گذاشت. در حالی که بحران پیش آمده بسیاری از شرکت‌های فناوری را تعطیل کرده؛ اما توسعه API همچنان رو به افزایش است. در واقع ابزارهای واسط برنامه‌نویسی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از مشکلات پیش آمده عبور کنند. ۸۵ درصد از کسانی که روی تحول دیجیتال کار می‌کنند می‌گویند که API ها نقش مهمی در طرح‌های آن‌ها دارند. ۳۱ درصد، یعنی تقریبا یک سوم می‌گویند که این ابزارها برای پاسخگویی به مشتری در شرایط همه‌گیری کووید ۱۹، قدرت بخشیدن به شرایط دورکاری و پاسخ سریع به اقدامات نظارتی دولت نقش مهمی دارند.

تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند که سرمایه‌گذاری زمان و منابع روی ابزارهای API طی یک سال آینده افزایش خواهد یافت؛ در طرف دیگر، یک سوم اظهار داشتند با وجود عدم اطمینان اقتصادی، سرمایه‌گذاری روی این ابزارها ثابت خواهد ماند. فقط توسعه‌دهندگان نیستند که با API کار می‌کنند. از هر ۱۰ نفر، یک نفر نقش مدیریتی دارد؛ از مجموعه مدیران ارشد گرفته تا روسا و مباشران.

نظرسنجی انجام گرفته برخی از روندهای شکل‌گیری و توسعه API را نیز مورد بررسی قرار داده است.

چرا باید API بسازیم؟

دلیل اصلی تقریبا ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، ادغام نرم‌افزارهای داخلی، دستور کارها یا سیستم‌ها بود. ادغام با برنامه‌های داخلی یا خارجی فعلی، دستور کارها یا سیستم‌ها نیز تقریبا ۶۱ درصد را به خود اختصاص داد. افزایش محصولات مبتنی بر نظرات و پیشنهادات مشتری نیز پاسخ ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان بود.

چرا باید از API استفاده کرد؟

ادغام با نرم‌افزارها، برنامه‌ها و سیستم‌های خارجی با ۶۰ درصد عامل اصلی بود. افزودن یا افزایش عملکرد نرم‌افزارهای داخلی، برنامه‌ها و سیستم‌ها با ۵۸ درصد دومین عامل مهم بود و به دنبال آن، مشتری‌مداری، افزایش کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان نیز در با اختلاف کم در جایگاه سوم قرار گرفت.

بررسی مورد نظر نشان می‌دهد که کمبود منابع با ۵۴ درصد، عامل اصلی عدم استفاده از API است و کمبود وقت، با ۵۲ درصد، دومین عامل ذکر شده برای عدم استفاده یا توسعه API است. طراحی API از مواردی است که متخصصان IT دوست دارند که کاش وقت بیشتری برای پیگیری آن داشتند. آن‌ها به طور متوسط فقط ۸ درصد از زمان خود را برای طراحی API می‌گذارند و بقیه وقت خود را صرف تست و اشکال‌زدایی می‌کنند. بیشتر مراحل طراحی قبل از شروع توسعه انجام می‌شود.

معماری REST با ۹۳ درصد سبک معماری قالب API هاست و پس از آن Webhooks با ۳۴ درصد، SOAP با ۳۳ درصد و GraphGL با ۲۳ درصد قرار دارند. JSON Schema با ۷۶ درصد مشخصات اصلی API است و در پس آن Swagger 2.0 با ۴۴ درصد و OpenAPI با ۲۸ درصد قرار دارند. ماکروسرویس‌ها با ۴۹ درصد، Kubernetes با ۴۴ درصد و کانتینرها با ۴۲ درصد، فناوری‌های API هستند که پاسخ‌‌دهندگان نسبت به آن‌ها هیجان بیشتری دارند.

وقتی صحبت از شیوه‌های تغییر مدیریت می‌شود، استفاده از انبارهای Git با ۶۳ درصد بیشترین امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد. نسخه بندی ورود عالی به سیستم با ۵۹ درصد، نسخه بندی server code با ۳۵ درصد و نسخه بندی client code با ۲۸ درصد در رده‌های اول تا سوم بهترین نسخه بندی‌ها قرار گرفتند و نسخه بندی semantic با ۲۱ درصد پشت سر آن‌ها قرار گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی