ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترس از شکست
کسب و کار

توصیه سه کارآفرین میلیاردر برای غلبه بر ترس از شکست

یکی از توصیه های همیشگی در دنیای استارتاپ ها غلبه بر ترس از شکست است. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس در نخستین روزهای آغاز به کار این شرکت به کارکنان خود گفت: در اینجا شکست ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

یکی از توصیه های همیشگی در دنیای استارتاپ ها غلبه بر ترس از شکست است. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس در نخستین روزهای آغاز به کار این شرکت به کارکنان خود گفت:

در اینجا شکست یک گزینه است. اگر با شکست روبرو نشوید نمی توانید  به اندازه کافی نوآور باشید.

توماس ادیسون مخترع برق هم در اینباره می گوید:

من شکست خورده ام. تا به حال ۱۰ هزار راه مختلف را کشف کردم که همگی به شکست ختم شدند.

اگر کارآفرین باشید حتما این جمله را شنیده اید که غلبه بر ترس از شکست امری کلیدی برای موفقیت است. اما باید این نکته را در نظر داشت که غلبه بر ترس کار را برایتان ساده نمی کند.

شکست برای اغلب انسان ها بسیار ترسناک است و طبیعی است که در مورد هزینه های اجتماعی، اقتصادی و تجاری شکست نگران باشید.

اما صرفا به این خاطر که ترس از شکست در وجود ما نهادینه شده است، نمی توان گفت که غلبه بر آن غیرممکن است. چندین کارآفرین شناخته شده توصیه هایی عملی برای غلبه بر ترس از شکست داشته اند که در ادامه سه مورد از آنها را با شما در میان می گذاریم.

ایلان ماسک

ماسک با شرکت فضایی خود و رویایی مسکونی سازی مریخ شاید کارآفرینی بی باک به نظر بیاید اما چندی قبل خود او اینطور اعتراف کرد:

به شدت احساس ترس می کنم.

حال سوال اینجاست که ماسک چطور بر ترس خود غلبه کرده است؟ شاید تصورتان این باشد که ماسک با تفکر مثبت خود این ترس را شکست داده اما واقعیت عکس این است: اعتقاد به سرنوشت.

این کارآفرین موفق می گوید:

گاهی اعتقاد داشتن به سرنوشت میتواند موثر باشد، البته تا حدی! اگر احتمالات را بپذیرید آنگاه ترستان از بین می رود. وقتی شرکت اسپیس اکس را تاسیس کردم تصورم این بود که شانس موفقیتم کمتر از ۱۰ درصد است و پذیرفتم که احتمالا همه چیزم را از دست می دهم. اما شاید هم به پیشرفت دست پیدا کنم.

اینکه خودتان را مجبور کنید که بدترین سناریو ممکن را در نظر بگیرید و تصور کنید که شرایط تا چه اندازه می تواند بد باشد، تنها پیشنهاد ماسک نیست. دیگر آدم های موفق و خردمند از جمله تیم فریس نیز بر این باور است که فکر کردن به شکست میتواند اندکی از ترس شما را کم کند.

ریچارد برنسون

اگر فکر کردن به بدترین اتفاق ممکن به نظرتان جالب نیست شاید بهتر باشد به توصیه ریچارد برنسون گوش دهید.

موسس نترس شرکت ویرجین گالاکتیک معتقد است که اگر گاهی مانند همه ترس و دلهره داشته باشیم خوب است.

در زمان سفرهایی که با بالون داشتیم من بارها و بارها دچار ترس می شدم و دائم از خود می پرسیدم آیا باز هم به زمین باز می گردیم؟

برنسون در واقع توصیه می کند که به جای فکر کردن به یک نتیجه بد (در مورد بالون سواری مثلا فکر کردن به مرگ) روی یادگیری خود تمرکز کنید. او از شکست با نام یکی از بزرگ ترین ابزارهای یادگیری یاد می کند و توصیه اش به افراد این است که در لحظه های دلهره آور به این فکر کنند که آن تجربه منفی چه درس هایی برایشان دارد.

در واقع با این تغییر نگرش به جای آنکه روی ناراحتی کوتاه مدت شکست تمرکز کنید روی مزیتها و سود دراز مدت آن تمرکز خواهید کرد و این شجاعت شما را بالا می برد.

سارا بلکلی

سارا موسس میلیاردر یک برند لباس زیر به نام Spanx است که دیدگاه مشابهی در مورد شکست و ترس از آن دارد: او معتقد است که شکست گرچه در وهله نخست ترسناک است اما در نهایت به چیزهای خوبی ختم می شود اما شاید در زمان تجربه ناخوشایند خود نتوانید به آینده موفقتان فکر کنید. برای همین توصیه او این است که با نوشتن اهداف خود و مزیت های کارتان را به یاد بیاورید. او در این باره می گوید:

پدرم به من توصیه میکرد هر زمان اتفاقات آنطور که انتظار دارم پیش نرفت یا به خاطر بروز شرایط خاصی احساس شرمندگی کردم در مورد مزایای پنهان کاری که میکنم بنویسم و اینکه انجام آن چه برآیندی برای من دارد. من به تدریج پی بردم که در هر چیزی یک فایده وجود دارد که من برای به دست آوردنش تلاش می کردم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی