ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ریاضی‌دان بریتانیایی برنده بزرگ‌ترین جایزه جامعه علمی شد

ریاضی‌دان بریتانیایی که یک سری معادلات بسیار پیچیده ریاضی را حل کرده است برنده بزرگ‌ترین جایزه جامعه علمی در سال ۲۰۲۱ شد. «Martin Hairer»، محقق بریتانیایی-اتریشی کالج سلطنتی لندن جایزه ۳ میلیون دلاری پیشرفت یا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ریاضی‌دان بریتانیایی که یک سری معادلات بسیار پیچیده ریاضی را حل کرده است برنده بزرگ‌ترین جایزه جامعه علمی در سال ۲۰۲۱ شد.

«Martin Hairer»، محقق بریتانیایی-اتریشی کالج سلطنتی لندن جایزه ۳ میلیون دلاری پیشرفت یا کشف مهم در ریاضیات (Breakthrough Prize) برای سال ۲۰۲۱ را از آن خود کرد. این جایزه را از لحاظ اعتبار با جایزه نوبل مقایسه می‌کنند.

Hairer این جایزه بزرگ را به خاطر دستاوردهایش در زمینه «تحلیل تصادفی» (Stochastic Analysis) به دست آورد. تحقیق ۱۸۰ صفحه‌ای او در مورد Regularity Structures آنقدر همکارانش را شگفت زده کرد که یکی از آنها مدعی شد موجودات هوشمند فرازمینی به او کمک کرده‌اند.

محقق یاد شده که با همسرش در آپارتمان اجاره‌ای در لندن زندگی می‌کند، در مورد این دستاورد بزرگ گفت: «واقعاً غیرمنتظره بود. من اصلاً بهش فکر هم نمی‌کردم، بنابراین کاملاً شوکه شده‌ام. نمی‌توانستیم [به خاطر کرونا] بیرون برویم به همین دلیل در خانه جشن گرفتیم.»

Hairer در ژنو سوییس به دنیا آمد و از همان بدو کودکی استعداد درخشان خود را نشان داد. پروژه‌ای که او برای دانشگاه آماده کرده بود به نرم افزار Amadeus تبدیل شد که برخی به آن لقب «چاقوی سوئیسی ویرایش صدا» را داده‌اند. نسخه آپدیت شده این نرم افزار حالا توسط تهیه کنندگان موزیک و طراحان بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Hairer پس از مطالعه فیزیک در دانشگاه به ریاضیات روی آورد. او متوجه شد ایده‌های نظری فیزیکی می‌توانند نقض و به سرعت به دست فراموشی سپرده شوند، به همین دلیل مطالعه در رشته فیزیک به مذاق او خوش نیامد. او می‌گوید: «واقعاً نمی‌خواستم وقتم را برای کارهایی بگذارم که ممکن بود سه سال بعد از دور خارج می‌شوند. در ریاضی اگر به نتیجه‌ای برسید دیگر تغییری نمی‌کند. به کمک جامعیت ریاضیات می‌توانید به حقایق مطلق برسید.»

۳ میلیون دلاری که Hairer برنده شده فعلاً به حسابش واریز نشده است اما اگر این اتفاق بیفتد زندگی‌اش دگرگون خواهد شد. او می‌گوید: «تقریباً سه سال قبل به لندن نقل مکان کردیم و هنوز اجاره نشین هستیم. بنابراین فکر کنم حالا وقتش رسیده تا یک خانه بخریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۸ مهر ۱۳۹۹

    تو ایران بود ته تهش میشد سلطان ارز یا سلطان سکه یا اختلاسگر و مهاجر کانادا سرزمین موعود? ? یا قاچاقچی سیگار

    • expire expre
      expire expre | ۸ مهر ۱۳۹۹

      آخرش اعدامش میکردن

  • porsesh
    porsesh | ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

    واقعا خوشحال کننده هست... مدتهاست خبر خوب نشنیده بودم

  • Khan
    Khan | ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

    خیلی خوشحال میشم وقتی یکی از راه علمی که داره و براش زحمت کشیده به پول میرسه. مبارکش باشه

    • Cliff
      Cliff | ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

      احسنت . برترین نوع موفقیت همینه.

مطالب پیشنهادی