ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رجیستری غیرحضوری و آنلاین موبایل مسافری غیرممکن می‌شود

گمرک کشور از ممنوعیت ثبت غیرحضوری (آنلاین) تلفن همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی توسط مسافرین خبر داد. با وجود اینکه طرح رجیستری چند سالیست به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده، اما ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۲

گمرک کشور از ممنوعیت ثبت غیرحضوری (آنلاین) تلفن همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی توسط مسافرین خبر داد.

با وجود اینکه طرح رجیستری چند سالیست به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده، اما همچنان پدیده گوشی قاچاق در کشور وجود دارد و مجرایی که این دسته از موبایل‌ها همچنان در بازار رویت می‌شود به «ثبت گوشی مسافری» برمی‌گردد. در واقع اکنون به دلیل اینکه گمرک و سامانه همتا و مسئولین دیگر در این زمینه، نتوانسته‌اند جلوی قاچاق از طریق مسافری را بگیرند، حالا واردات مسافری موبایل صرفا در زمان ورود مسافر انجام خواهد شد و این فرآیند به شکل غیرحضوری ممکن نیست.

استفاده سودجویانه از روند ثبت گوشی‌های مسافری یک واقعیت است و چندی پیش مسئولان سامانه همتا نیز در گفتگو با دیجیاتو نسبت به این مساله که چرا مشکل این سواستفاده در روند ثبت گوشی‌های مسافری برطرف نمی‌شود، تقصیر را گردن سیستم گمرکی کشور انداخته بودند؛ امری که حالا به نظر می‌رسد می‌خواهد حل و فصل شود؛ البته تا حدی با پاک کردن صورت مسئله.

آنطور که «مهرداد جمال  ارونقی»، معاون فنی گمرک ایران خبر داده. هر گونه ثبت غیر حضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع می شود.

او اعلام کرد از اول مهر ماه سال جاری اظهار و ثبت تلفن همراه مسافر پس از احراز هویت  و تشخیص غیر تجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد.

پیش از این «مهدی یوسفیان» کارشناس ارشد سامانه همتا در پاسخ به این سوال که چرا مشکلات واردات به صورت مسافری که اکثر کارشناسان از جمله خود اعضای انجمن واردکنندگان موبایل معتقد هستند باید به آن واردات قاچاق گفته شد در سامانه همتا حل و فصل نمی‌شود تا شاهد واردات مسافری واقعی گوشی باشیم، به دیجیاتو گفته بود:

«ترفندهای نظیر خرید و فروش پاسپورت و یا کد اتباع که توسط سودجویان استفاده می‌شود تا گوشی‌ها را به صورت مسافری وارد کنند ربطی به اینکه یک باگ در سامانه همتا باشد، ندارد. ما از سال گذشته در این زمینه تلاش‌های متعددی کردیم و واردات مسافری حالا از ۴۰ هزار مورد در روز بسیار کمتر شده و به زیر ۱۰۰۰ عدد است. مشکل ثبت گمرکی است چرا که در کالای تلفن همراه دوره‌ای سه ماهه به نام دوره خاکستری گذاشته شده که مسافر می‌تواند به جای اینکه موبایل خود را در لحظه بدو ورود به کشور رجیستری کند و هزینه‌های آن را پرداخت نماید، می‌تواند چند هفته بعد این کار را به صورت غیر حضوری انجام دهد. افراد قاچاقچی هم اطلاعات مسافرین را می‌خرند و یا آنها را می‌دزدند و خرید و فروش سیم‌کارت با نام اطلاعات پاسپورتی آن انجام می‌دهند و در سامانه گمرک اطلاعات را ثبت می‌کنند، ما در سامانه همتا این اطلاعات پرداختی و هویتی را می‌بینیم و ملزم به ثبت گوشی هستیم. اگر می‌خواهیم روند اصلاح شود باید گمرک روند ثبت مسافری گوشی را به صورت آنی انجام دهد، مانند همه جای دنیا.»

یوسفیان تاکید کرده بود که در بسیاری از کشورهای دنیا امر رجیستری گوشی تلفن همراه در همان فرودگاه و در بدو ورود مسافر به کشور انجام می‌شود و ایران نیز باید در همین راستا قدم بردارد.

گمرک پیش از این برای حل مشکلات رجیستری مسافری و سواستفاده‌هایی که عده‌ای به شکل عمده از آن انجام می‌دادند، اعلام کرده بود سیم‌کارتی که گوشی با آن رجیستر می‌شود نباید سیم‌کارت جدید باشد و از راه‌اندازی آن باید ۲۰ روز گذشته باشد. حال در گامی دیگر گمرک با ممنوع کردن ثبت رجیستری موبایل در دوران خاکستری (یک ماهی که می‌توان از گوشی‌های وارداتی بدون رجیستری استفاده کرد) اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را در پیش گرفته است. با این حال باید گفت که این طرح بی‌اشکال نیز به نظر نمی‌رسد.چرا که به هر حال ثبت آنلاین گوشی مسافری برای برخی از مسافرین واقعی یک امر ضروری به نظر می‌رسد و شاید هر کسی نتواند در همان لحظه ورود به کشور مبلغ رجیستری گوشی خود را بپردازد یا اساسا از چنین موضوعی در کشور بی‌اطلاع باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ahmad khoramboo
    ahmad khoramboo | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

    در همه جای دنیا ?
    آلمان و سوئیس و انگلیس و آمریکا و فرانسه و نروژ و سوئد و دانمارک و فنلاند و کانادا و استرالیا و غیره رجیستری دارند؟

  • zitanix
    zitanix | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

    ??? تا شما باشید....

  • Hossein.moradinia
    Hossein.moradinia | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

    چرا نمیذارین گوشی ارزون بشه؟ شما چی رو میپرستین؟ به چی اعتقاد دارین؟ چرا اینقدر کار رو سخت میکنین؟

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

    آرزوی سلامتی واسه اون قاچاقچی و مرگ تک تک شمارو دارم عوضیا

مطالب پیشنهادی