ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

روش تازه نیسان برای استفاده از فیبرکربن در خودروهای اقتصادی

نیسان اعلام کرده گام بلندی را در راستای تولید فیبرکربن برداشته و خواهد توانست در آینده نزدیک از این ماده گران‌قیمت در محصولات ارزان‌تر خود استفاده کند. حتما می‌دانید که یکی از مزایای اصلی فیبرکربن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

نیسان اعلام کرده گام بلندی را در راستای تولید فیبرکربن برداشته و خواهد توانست در آینده نزدیک از این ماده گران‌قیمت در محصولات ارزان‌تر خود استفاده کند.

حتما می‌دانید که یکی از مزایای اصلی فیبرکربن نسبت به سایر مواد رایج، وزن بسیار سبک‌تر و مقاومت بالای آن است. با توجه به این دو ویژگی و در صورت استفاده انبوه از فیبرکربن در ساخت یک خودرو، می‌توان فاکتورهایی مثل مصرف سوخت و عملکرد کلی را بهبود بخشید.

همانطور که اشاره کردیم، قیمت بالا مانع استفاده گسترده از فیبرکربن در مدل‌های معمولی می‎شود. به همین خاطر است که خودروسازان در تولید سوپر اسپرت‌های چند صد هزار دلاری یا بیشتر، از این ماده پیشرفته استفاده می‌کنند.

نیسان برای کاهش قیمت فیبرکربن روشی جدید پیدا کرده است. در این روش فیبرکربن به شکل دلخواه درآورده شده و در یک قالب گذاشته می‌شود. بین این قالب و فیبرکربن شکاف باریکی وجود دارد. در مرحله بعدی نوبت به تزریق رزین می‌رسد. پس از این مرحله، ترکیب نهایی مدتی ثابت باقی می‌ماند تا خشک و بالاخره سفت شود. خودروساز ژاپنی اضافه کرده تکنیک‌هایی را برای شبیه‌سازی شبکه رزین در فیبرکربن نیز توسعه داده است.

هنوز مشخص نیست که نیسان چه برنامه‌هایی برای فیبرکربن در سر داشته و آیا در آینده نزدیک از آن در محصولات ارزان‌قیمت خود هم استفاده خواهد کرد یا خیر. با در نظر گرفتن اینکه شرایط مالی کمپانی چندان مساعد نیست، بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد بهره‌گیری از فیبرکربن در محصولات اقتصادی نیسان باشیم.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند مدل جدید 400Z که قرار است در آینده به سبد نیسان اضافه شود، جزو اولین خودروهای تولید انبوه مجهز به فیبرکربن خواهد بود.

ناگفته نماند نیسان در ماه‌های اخیر با بحران‌های مدیریتی و مالی شدیدی دست و پنجه نرم کرده است؛ کرونا هم مزید بر علت شده و آمار فروش تولیدات این کمپانی اصلا تعریفی ندارد. این شرکت چندی پیش اعلام کرد به تولید چند مدل پایان داده و بخشی از پرسنل خود را تعدیل خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی