ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

وسپا پریماورا 150 ؛ گشت‌وگذار نوستالژیک اما گران در شهر

جای تعجب ندارد بسیاری از ما موتورسیکلت‌های اسکوتر را با نام وسپا بشناسیم؛ چرا که این شرکت ایتالیایی از سال ۱۹۴۶ تاکنون اقدام به تولید این اسکوترهای موتوردار کرده و سبک جدیدی از طراحی و ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹

جای تعجب ندارد بسیاری از ما موتورسیکلت‌های اسکوتر را با نام وسپا بشناسیم؛ چرا که این شرکت ایتالیایی از سال ۱۹۴۶ تاکنون اقدام به تولید این اسکوترهای موتوردار کرده و سبک جدیدی از طراحی و لایف استایل ایتالیایی را در بخش موتورسیکلت برای جهانیان به نمایش درآورده است که بسیار مورد توجه مشتریان و حتی خانم‌ها قرار گرفت؛ زیرا راحتی سواری با این گونه موتورها در قیاس با سایر انواع موتورسیکلت بسیار بیشتر بوده و به دلیل ذات آرام آنها، خطرات کمتری متوجه راکب خواهد بود.

وسپا موتورسیکلت‌های اسکوتر خود را در قالب نام‌های مختلف به بازار عرضه کرده که یکی از آنها پریماورا نام دارد. کلاس پریماورا نیز دارای مدل‌های مختلف بوده که از این میان تنها سری پریماورا 150 (vespa primavera 150) وارد بازار کشور ما شده و آن نیز به دلیل قیمت‌های غیرمنطقی، تنها در میان اقشار نسبتا ثروتمند به محبوبیت دست یافته است. در ادامه مطلب قصد داریم تا وسپا پریماورا 150 را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری وسپا پریماورا 150

این موتورسیکلت کلاس اسکوتر همچنان از همان سبک طراحی دهه‌های گذشته موتورهای نوستالژیک وسپا بهره برده و به ویژه در نمای روبرو، وجود یک چراغ گرد همان حس و حال کلاسیک وسپا را به ذهن متبادر می‌کند.

با این حال شرکت وسپا سعی در به‌روزرسانی و مدرن‌تر جلوه دادن این محصول خود داشته و با طراحی مناسب نمای روبرو و المان‌هایی همچون چراغ‌های روی قسمت بادگیر جلو بعلاوه طراحی مناسب گلگیر، نمایی قابل قبول برای این محصول خود به ارمغان آورده است.

تایرهای نسبتا پهن و رینگ‌های ضخیم با قطر کوچک نیز از دیگر ویژگی‌های موتورسیکلت‌های اسکوتر است که در اینجا به نحوی فانتزی و زیبا به نمایش درآمده و شمایلی بانمک برای وسپا پریماورا رقم زده است. سرعت سنج آنالوگ - دیجیتال نیز از لحاظ طراحی نمای نسبتا مناسبی داشته و با خوانایی تقریبا قابل قبول اطلاعات را مورد نیاز را به موتورسوار اعلام خواهد کرد.

 

از دیگر ویژگی‌های محصولات وسپا صندلی بزرگ آن است که سبب ایجاد نشیمنگاهی راحت برای سرنشینان شده و لذت سواری با این موتورسیکلت را افزایش می‌دهد. فضای تعبیه شده زیر صندلی نیز می‌توانند به عنوان مخزن نگهدارنده وسایل کوچک شخصی، کیف دستی و کلاه ایمنی و... باشد.

بخش‌های فنی نظیر انجین و مخزن اگزوز نیز در بخش زیرین محفظه زیر صندلی تا حدودی قابل رویت است. در مجموع می‌توان گفت که وسپا پریماورا 150 از لحاظ طراحی ظاهری به ‌جز برقی به‌روزرسانی‌های نه‌چندان اساسی، همان شمایل قدیمی، کلاسیک و دوست‌داشتنی موتورهای وسپا را حفظ کرده که با دیدن آن خاطره‌ای خوش در ذهن پدید آمده و لبخندی دلنشین بر لب می‌نشیند.

مشخصات فنی پریماورا 150

این موتورسیکلت اسکوتر ایتالیایی به یک انجین تک سیلندر چهار زمانه سه سوپاپ با حجم ۱۵۵ سی سی مجهز شده است که حداکثر قدرت آن به 12.7 اسب بخار در 7500 دور در دقیقه می‌رسد. گشتاور این پیشرانه نیز 12.8 نیوتن متر است که توسط یک گیربکس ضریب متغیر پیوسته cvt به چرخ عقب منتقل می‌شود. در این بین از کلاچ خشک اتوماتیک گریز از مرکز با ضربه‌گیر نیز بهره گرفته شده است.

سیستم خنک‌کننده انجین پریماورا از نوع هوا خنک بوده و استارت برقی برای این پیشرانه در نظر گرفته شده است. باتری ۱۲ ولت ۶ آمپر، سیستم سوخت‌رسانی انژکتور الکترونیک و سطح آلایندگی یورو ۴ از دیگر ویژگی‌های فنی این موتورسیکلت به شمار می‌روند.

مخزن سوخت پریماورا 150 حدود 8 لیتر گنجایش داشته و میانگین مصرف سوخت این موتورسیکلت 120 کیلوگرمی نیز حدود 2.5 لیتر (به صورت رسمی) اعلام شده است. سیستم تعلیق قسمت جلوی موتورسیکلت از نوع تک بازو با فنر مارپیچ و کنترل هیدرولیک بوده و در قسمت عقب هم از کمک‌فنرهای دومنظوره با تنظیم کشش اولیه چهار حالته فنر استفاده شده است.

تک دیسک 220 میلی متری همراه با ترمز ضد قفل (در بعضی مدل‌ها) به عنوان ترمز جلو انجام وظیفه می‌کند و در عقب نیز از ترمز کاسه‌ای 140 میلیمتری استفاده شده است. همچنین رینگ‌های این موتورسیکلت در مدل 2018 از نوع آلیاژ آلومینیومی سبک به قطر 12اینچ و از نوع 10 پره هستند. چراغ LED دو تکه دایره‌ای جلو نیز وظیفه روشنایی مسیر در هنگام شب را بر عهده دارد.

تجربه سواری وسپا پریماورا 150

سبک طراحی موتورسیکلت‌های اسکوتر وسپا به نحوی است که افراد با قد و هیکل‌های متفاوت به راحتی بتوانند روی آن جای گرفته و از سواری با این موتورسیکلت‌ها لذت ببرند. وسپا پریماورا 150 از صندلی بسیار راحت بهره برده و عملکرد مناسب سیستم تعلیق آن نیز سبب ارتقای کیفیت سواری با این محصول شده است.

وسپا پریماورا 150

البته همان‌طور که از ظواهر امر پیداست نباید انتظار سواری پرشتاب و مهیج با این موتورسیکلت را داشته باشیم، بلکه به عنوان یک کروزر شهری می‌توان از عملکرد آهسته و پیوسته این موتور لذت برد و از گشت‌وگذار در سطح شهر به عنوان راه علاجی برای رفع افکار ناخوشایند استفاده کرد.

میزان لرزش موتور به دلیل استفاده از پایه‌های لاستیکی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و هندلینگ و فرمان پذیری آن نیز در سطح بالاتری قرار گرفته است. تعادل و پایداری این موتورسیکلت به دلیل ارتقاء فاصله محوری آن نسبت به مدل وسپا LX بهتر شده تا راکب بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها استرس کمتری تحمل کند. وجود سیستم ترمز abs نیز اطمینان خاطر راکب را از جهت بازدارندگی مناسب سیستم ترمز وسپا پریماورا به حد زیادی راحت کرده است. تنها نکته‌ای که شاید کمی آزاردهنده باشد، جک وسط این محصول است که برپا داشتن آن می‌تواند برای افراد کوچک جثه و ضعیف اندکی آزاردهنده باشد.

وسپا پریماورا 150

جمع بندی

وسپا پریماورا 150 در نمونه‌های صفرکیلومتر خود (به هنگام نگارش این مقاله) از بهای بیش از ۱۳۰ میلیون تومان برخوردار بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری از مشتریان عطای آن را به لقایش ببخشند؛ چرا که توانایی پرداخت چنین مبلغی را برای یک موتورسیکلت اسکوتر ندارند. با این حال اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید می‌توانید وسپا پریماورا ۱۵۰ را به عنوان یک اسکوتر مطلوب با سواری قابل قبول و هندلینگ مناسب در صدر لیست گزینه‌های انتخابی خود قرار داده و پس از خرید آن، از سواری و گشت‌وگذار در سطح شهر با این محصول نوستالژیک ایتالیایی لذت ببرید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی