ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر ژاپنی MMX تصاویر مریخ و قمرهای آن را با وضوح 8K ثبت می‌کند

کاوشگر ژاپنی «MMX» که در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب می‌شود، نخستین تصاویر با رزولوشن 8K را از قمرهای مریخ ثبت خواهد کرد. «آژانس کاوش‌های هوا فضای ژاپن» موسوم به «JAXA» و «تلویزیون بین‌المللی ان‌اچ‌کی» ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

کاوشگر ژاپنی «MMX» که در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب می‌شود، نخستین تصاویر با رزولوشن 8K را از قمرهای مریخ ثبت خواهد کرد. «آژانس کاوش‌های هوا فضای ژاپن» موسوم به «JAXA» و «تلویزیون بین‌المللی ان‌اچ‌کی» موسوم به «NHK» با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند تا این کاوشگر سفری پربارتر را تجربه کند و بتواند با دوربین «Super Hi-Vision» تصاویری با کیفیت 8K بگیرد

سال گذشته گفته شد که یکی از قمرهای مریخ قرار است میزبان اولین مهمان زمینی خودش باشد. «دیموس» و «فوبوس» دو قمر مریخ هستند که تاکنون تصاویری از سطح آنها توسط ماهواره ‌ها ثبت شده است. البته هنوز هیچ کاوشگری روی این دو قمر فرود نیامده و ماموریت جدید، تلاشی برای لمس قمرهای مریخ توسط کاوشگرهای زمینی محسوب می‌شود.

همان طور که گفته شد «آژانس کاوش‌های هوا فضای ژاپن» قصد دارد در سال ۲۰۲۴ ، کاوشگر «ماموریت اکتشاف اقمار مریخ» را به فضا پرتاب کند. این کاوشگر دو قمر «دیموس» و «فوبوس» را رصد می‌کند و روی یکی از آنها فرود خواهد آمد تا نمونه‌هایی از سطح کره را جمع آوری کرده و تا سال ۲۰۲۹ به زمین بیاورد.

در امتداد این پروژه، «JAXA» و « NHK» قصد دارند تا دوربین با کیفیت تصویربرداری 8K را برای ماموریت «MMX»  توسعه دهند تا روی کاوشگر نصب شود. این مأموریت بدون سرنشین قرار است یک سال طول بکشد.

امید آن می‌رود که MMX نه تنها چگونگی شکل گیری و تکامل قمرهای مریخ را روشن کند، بلکه به عنوان راهی برای آزمایش فناوری های جدید نیز برای ماموریت‌های بعدی سیاره‌ای بتواند راهگشا باشد.

دوربینی که قرار است توسط  NHK ساخته شود، قابلیت تصویربرداری 4K و 8K را دارد.باتوجه به کیفیت تصاویر و حجم بالای داده‌هایی که قرار است ذخیره شوند، امکان ارسال کامل تصاویر گرفته شده به زمین نخواهد بود و داده‌ها ذخیره سازی می‌شوند و تنها بخشی از آنها قابل ارسال به زمین هستند.

گفتنی است از زمان ارسال اولین تصاویر گرفته شده از مدار ماه در دهه ۱۹۶۰ مدت زمانی بسیاری می گذرد. اما امروز شاهد استریم‌های ویدیویی 4K از «ایستگاه فضایی بین المللی» (ISS) هستیم. این تصاویر نفس گیر برای اکتشافات فضایی بسیار ارزشمند هستند. این تلاش جدید نیز می‌تواند دریچه‌ جدیدی برای اکتشافات فضایی محسوب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • linkin park
    linkin park | ۲۳ شهریور ۱۳۹۹

    ای خدا. ما کجا، اینها کجا...

مطالب پیشنهادی